Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 859 ggr
Rafflan
0

Bara skriva av mig

Jag är igentligen mer av en hoppryttare, men "man måste kunna dressyren för att kunna hoppa" brukar jag säga, så jag och min polle jobbar för fullt med dressyren, dock har vi haft jobbigt med just att gå i form, visst han går i form, der ser bra ut, men med en hemsk känsla, han är spänd, hård i munnen, stel och "tappar" lätt formen och det är ingen form jag vill rida i så vi har jobbat på, under ett dressyrpass sjönk han förut ner i en lång och låg form, mjuk i munen och skänkeln och såg riktigt snygg ut. Dock var det svårt att hitta tillbaka ditt med honom för driver jag och sen bromsar för att få in bakbenen mer under honom  så blir han gärna kort och spänd och annars springer han gärna iväg.

Så vi har jobbat på för att lösa problemet, och senaste dressyrpasset jag red för några veckor sen gjorde vi en övning och helt plötsligt så sjönk han ner med huvudet, upp med ryggen och gick i en snygg form och var som en orm mellan skänkel och handen men samtidigt sjukt mjuk, vi gled runt och känslan var helt underbar och helt perfekt, jag har aldrig känt en sån perfekt känsla i form, det var som att sväva på moln och vi var verkligen ett, helt otroligt och obeskrivligt, det var som om vi verkligen smälte ihop. Många kommer säga "jag känner igen det där" men jag lovar, få har nog faktist kännt den där otroliga känslan som jag fick uppleva.

Så himla lycklig att vi äntligen hittat det vi sträva emot, problemet var dock bara att jag red på som vanligt och vips var vi där i den perfekta ridkänslan, så vet inte hur jag ska komma ditt igen, haha men det blir nästa problem ;D