Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 3646 ggr
[Moollan]
0

Hur lära galoppombyte?

Hur lär jag hästen galoppombyte?
Sökte efter det men hittade ingenting, kanske någon kan leda mig till en artikel om just detta?

Neiah
0

Börja att göra det över bommar! Dom flesta hästar förstår då vad dom ska göra, Malin Bayard har en klipp på youtube - http://www.youtube.com/watch?v=4wZCAYW8y2g&feature=related

Hoppas länken funkar :)

[Moollan]
0

Tack :)

LindaKarlstrom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lärde min medisponny att byta över en bom, red på två volter och bytte volt och varv varje gång jag red över bommen. Behövde göra det max 10 ggr så fattade hon även utan bom :)

Peppe
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tänk på att först lära hästen förvänd galopp, innan du börjar med byten. annars blir det lätt bakslag och hästen byter galopp så fort du byter varv, och inte på kommando. hästen ska ju även kunna göra byten på raka spår samt hålla förvänd galopp på böjda spår osv osv. :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Moollan]
1

Hur lär man förvänd galopp då? Byter jag varv i galoppen så galopperar hon i förvänd galopp automatiskt, för att hon inte vet att man ska byta :)

EwaAngantyr
0

Man behöver inte lära hästen att byta galopp. Det kan den redan. Vi behöver lära oss att ge hästen rätt signaler när vi vill byta galopp. År hästen i balans? Har ryttaren en oberoende sits? Har ryttaren timing om NÄR rätt ögonblick är för ett byte?? Det är vi ryttare som gör det svårt..  Hästen kan.

EwaAngantyr
1

Glömde säga att om man tränar på att byta över en bom är det lätt att den byter fram först och bak sedan. Det gör inget om man har hopphästar men dressyrmässigt är det inte bra.