Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 1492 ggr
Otario
0

Otränad högersida?

Hej!

Min medryttarhäst på 5 år har väldigt svårt att fatta högergalopp och jag funderar på om han är svagare i den sidan eller förstår han kanske inte vad jag vill? Han fattar höger galopp utan problem utan ryttare på.. Skulle behöva lite tips på övningar man kan göra för att stärka honom eller få honom att fatta galopp i höger varv. Alla tips tas tacksamt emot!

Mvh Emma

/ Emma

poppysmarsvin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt råd är att du vänder dig till en duktig instruktör som kan hjälpa dig med att analysera var problemet sitter. Jag kan tänka mig en mängd orsaker till att en häst är ovillig att fatta galopp i ett visst varv, så det är ganska omöjligt att "hitta rätt" genom att ge tips via ett forum. Det är ofta jag har fått ovärderlig hjälp från tränare som ser helheten och på så sätt kan jobba vidare.

Hoppas du finner det du söker :)!!

Denna kommentar har tagits bort.
Otario
0

Tack så mycket! :) bra tips!

/ Emma

TeamFEI
0

Säger samma sak - ta hjälp av tränare :)

Kan ju vara så att han bara inte försår vad du vill (han kanske bara har blivit lärd i vänster?)

EwaAngantyr
0

Det kan vara din sits som stör, dina tygeltag som stör??  Hästen kan fatta höger galopp utan dig på ryggen.  Hur ligger sadeln??  En massa saker påverkar häsens VILJA att fatta höger galopp!

Ta hjälp av en bra tränare så kan han/hon säkert hjälpa dig.  Lyccka till!!

Neiah
0

Min medryttarponny var oxå väldigt svag i höger sidan. Vid galoppfattning slängtravade hon in & sedan var det full fart framåt!

Jag red då mycket höger galopp ute i skogen då, ökad som samlad, mycket fattningar & förvänd. En långsida i förväns var hur jobbigt som helt för henne, även galoppombyten. Men det har get resultat, så mitt tips är att rid mycket i skogen - då finns inga väggar som stör :)