svårt med högervarv
Hej!
Min häst är väldigt "inåtböjd" när man rider i höger varv. Hon drar mot mitten och "genar" hela tiden, har svårt med att ställa henne. Några tips som hjälper mig? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur sitter sadeln? Hur sitter tränset/bettet?
Skjuter hon även ut ytter bogen?
För de första tycker jag alltid att man någon gång, då och då ska rida för en tränare, oavsätt om man bara tränar dressyr för skojskull eller om man sattsar på elitnivå.
Jag tycker att det är svårt att föklara via internet, speciellt när man aldrig sätt hästen eller vet något om den, utbildningsnivå ålder etc. Men börja med att rida hästen rakt i höger varv, se till att den går rakt och dit du säger. Vill den svänga innåt så trycker du till med vänster skänkeln och leder lite utåt. Lyssnar inte hästen så får du säga åt den på skarpen.
Sitt inte och tryck med skänkel om och om igen, utan "hacka" till ordentligt en gång så den lyssnar.
När hästen går rakt runt hela fyrkantsspåret/volten så kan du börja ställa den lite innåt i hörnen/på volten. Men bara lite. Glöm inte att ha ett stadigt tag i ytter tygeln och håll i mot hästen med inner skänkeln.
Tänk på att de kan ta tid innan hästen går bra om den haft de här betende länge.
Om hästen är van att ställas utåt kan du även göra de för att få bogen och hästen på rätt spår.
Rid mycket lösgörande arbete.
Något jag även tycker att du kan göra är att ta ut en equiterapeut och låta den känna igenom din häst. Kan hända att den har några spänningar som gör att den går "fel".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hmm öva på att hon är rakställd och att hon är formad efter det spår hon går på…..flytta henne ofta sidvärts…rid korrekta hörnpasseringar…du kan även hjälpa både henne och dig själv genom att ställa henne utåt på volt, så att du kan påverka hennes placering lättare. Yttersidan är nyckeln!!!!
Lycka till!
N hästen faller inåt så säer den all vikt på sitt inner framben. vad som behövs är att flytta vikten till ytter benpar! Du flyttar vikten genom upprepade övningar av öppna ut mot spåret.
Hela problemet bottnar i brist på balans. När hästen tappar sin balans stöttar den upp sig på inner framben..