Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: tömkörning
Läst 6712 ggr
Lindbygarden
0

Hur ofta, när och hur länge tömköra?

Jag satt och funderade på det igår. Hade tänkt börja med mina unghästar innan det är dax för inridning men sen också regelbundet tömköra även när de rids.

Min undran är när brukar de vara mogna för att man börjar tömköra/arbeta dem på dubbellonge?

Huur länge och hur ofta kan man tömköra i början?

Mitt enda dilemma är att jag är själv så hur jag ska lära dem blir en liten gåta då de riktigt kunniga inte bor i närheten..

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag började med Sixton var han 4 år. Men det var för att han var 4 när jag köpte honom så man kan ju börja tidigare självklart:)

Men jag tömkörde honom då ett par ggr i veckan och varje pass höll jag bara på ca 15 min. Å än idag när jag tömkör så håller ja inte på å nöter för länge på ridbanan! Jag gör vad jag planerat att göra så det brukar ta en sådär 20-25 min! Och sluta när det går som bäst! Jag håller sällan på å bråkar med Sixton! Är det nåt han inte är på humör för å göra eller inte riktigt förstår.. Nä då bråkar jag inte med honom. Utan försöker få till det nåt sån där och går sedan över på en annan övning som jag vet att han fixar utan problem!

Just för tillfället jobbar vi på galoppen. Men samma sak där.. Jag bråkar inte med honom! Utan säger galopp å ger han en hjälp och fattar han ett galoppsteg så är det bra! Behövs inte mera.

Det är viktigt att jobba med dem korta stunder! Man får skynda långsamt så att säga! Det har man igen längre fram sen. Sen brukar jag köra ganska intensivt med Sixton sen får han vila upp sig ett par veckor. Han är ju bara 5 år så det behöver han verkligen om han ska hålla i många många år till.

Lycka tillGlad

Lindbygarden
0

#1 Låter som ett väldigt vettigt sätt att träna sin häst på!

Hur många dar i veckan tömkör du nu?

Om jag ser på min a-ponny här hemma, nog en stor del shetland i honom, så vet jag inte om han är riktigt mogen ännu för mer "jobbrelaterad" sysselsättning.. Han är 2 år och blir 3 nästa år.. Men när jag longerat honom så busar han hela tiden.. Vilket för mig också tyder på att han inte är riktigt mogen ännu..

Jag har nöjt mig med ett par varv åt varje håll endast då det dels sliter att arbeta på volt och för att han just blir så busig.

Maliiin
0

#2 Nu kör jag ju en del med vagn men brukar bli att jag tömkör 2-3 dagar i veckan. Min shettis busar en hel del när jag låter honom gå fritt på longerlinan och även när jag löshoppar. Men han gör det för att han tycker det är så kul! Även när vi är ute å kör med vagnen så blir det han busar till det lite i skogen ibland. Men det är klart om din bara är 2 år så tycker jag du kan vänta ett tag till. Åtminstonde tills han är 3. För shettisarna behöver ganska så mkt tid på sig innan dom utvecklas ordentligt! Så jag tycker nog inte du behöver ha så bråttom  med honom. Har du någon mer pålle som du kör? Ett tips då kan vara att ta med honom bakom vagnen så att han får vara med där det händer lite å springa av sig! Jag hade med Sixton bakom min kompis vagn en hel del. Å nu är det hennes 4 åriga sto som får springa efter vagnen:) Det är smidigt!

Testa även å löshoppa lite! Men bara små hinder då. Som lite gymnastik och så. Det brukar vara uppskattat!

Vart bor du?

LinaN
0

Löshoppning är bra även för dressyrhästar, det ger litet annat att tänka på och många hästar tar det "jobbet" som ursäkt för att bralla av sig, vilket är bra då ev spänningar släpper i kropparna på dem :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Jag har ju tyvärr inga körvägar alls då det antingen är asfalt (90 väg) eller kantat av enorma diken..

Jag har hemma; en 08 och en 07 (halvblod) och så lille Tjalle som blir tre år..

löshoppning kommer stå på schemat då de bla behöver lära sig inför treårstest mm ( om de är mogna att visas)

Jag bor på öland!

Maliiin
0

Ja men det är ju kanon! Då kommer dom ju få hoppa lite med=) Jasså men Öland är ju inte såå långt ifrån mig! Bor ju i Målilla.. Elelr vart på Öland iofs?

Lindbygarden
0

Jag bor på södra öland.. har ca 6.5 till kalmar.. Men man kan ju träffas ngn gång ändå!

Maliiin
0

Ja för om du skulle behöva hjälp så skulle jag kunna tänka mig att komma över å hjälpa dig eller om man kan träffas nånstans i Kalmar eller så om du har möjlighet att transportera häst dit? Jag skulle även kunna ta med mig min så får du testa å tömköra honom! Hur mkt har du pysslat med dressyr på töm?

Lindbygarden
0

# Inte alls! Så det är helt nytt för mig! Jag "tömkörde" min gamla häst för många herrans år sedan men hon var travare och ja.. Färdig såtillvida att hon gick framåt när jag gick bakomOskyldig

Hade tänkt åka på kurs hos Ander Eriksson när jag har häst som är mogen för det.. Men nu i början vet jag inte alls vem jag ska lära mig hos..

Vill ju så hemskt gärna arbeta alla mina hästar i töm då jag tycker att det är ett superb alternativ till ridningen!

Maliiin
0

Ja men nån gång ska ju vara den första!Flört 

Men bara säg till när du vill börja för som sagt jag kan tänka mig att ställa upp å lära dig! Å ja kan ju även ta med Sixton eller om du kommer hit å så. Det är ju vilket som! Han är ju under utbildning än men han är inte komplicerad, utan väldigt lätt och så. Så man kan lära sig en hel del på honom då han är ganska känslig med! Man får verkligen lära sig å inte ta för mkt i tömmen och så.

Lindbygarden
0

#10 Super gulligt! Tack så hemskt mycket! Vet du hur långt du har till Kalmar?

Maliiin
0

Inga problem! Jag har ganska exakt 10 mil till Kalmar så tar lite mer än en timme!

Lindbygarden
0

Ahaa! Men det ska vi säkert kunna ordna och skulle du sen vara sugen på lite semester på södra öland i kombination med träning så kan du ju komma hit och ta med dig Sixten!Glad

Maliiin
0

Ja precis det skulle ju kunna fungera! Bara det finns plats åt den lille pållen så får han följa med=) Men när hade du tänkt börja med dina pållar?

exitingsvillemo
0

och ingen bor i närheten av migGråter

Maliiin
0

Haha vart bor du då?

exitingsvillemo
0

utanför GävleRynkar på näsan

Maliiin
0

Hmm.. De va kanske lite långt för mig å åkaObestämd Men visst fixar du så att ja kan ta med Sixton å bo hos dig så kan jag ju stanna en veckaFlört

exitingsvillemo
0

haha, visst vi tar det till sommaren, så får du bo i husvagnenFlört

Maliiin
0

Haha japp de gör vi dåFlört

Lindbygarden
0

Perfekt då har du två resmål klaraGlad

Vi har eget och är det på sommaren finns det gott om bete och storhästbox att sova i på natten om man vill det.

Tjalle tänkte jag börja med till våren nu när han blir tre år.. Sen vet jag inte riktigt hur det blir med hoppehästen, som blir två, men han ska också börja jobbas med lite i vår.. Tanken var tömkörning och löshoppning.. Sen lååååångt sommar/höstlov och sen på det igen till vintern..

Maliiin
0

Haha ja bara sådär! SmidigtFlört

Ja men det låter ju bra! Det är bara å säga till när det börjar dra ihops sig så kan vi ju planera nån helg eller så!

Lindbygarden
0

Vad kan jag börja med själv här hemma som är "ofarligt" bortsett ifrån träns och gjord eller sadel vänja? Tjalle har ju haft både sadel och träns redan så det är inte helt nytt för honom..

Gjord har jag dock inte till liten häst ännu..

Maliiin
0

Ja du kan ju börja tömköra lite försiktigt! Ut i skogen å tömkör lite så han får lyfta på benen och se sig omkring! Men inte liksom kräva nåt utan bara låta honom gå å bli styrbar och så.

Om du inte har någon gjord till den lille så kan du använda en vanlig bröstsele eller nåt sånt. Det brukar fungera ganska bra:)

Sen även tömköra i paddocken och så så att han lär sig grunderna.

Lindbygarden
0

Vid promenader har jag skickat honom "före" och det börjar han få kläm på.. då går jag ju med bara grimma och långt repgrimskaft så skulle det bli knas så gör han sig ju inte illa..

Känns lite mer lurigt att ge sig ut med de stora hästarna måste jag erkänna!

Maliiin
0

Ja det är bra det! Ja precis där har vi ju lite mer kraft i dem! Så börja du så smått med shettisen å tömkör lite! Så blir det lättare sen när det är dags för dom stora:)

Lindbygarden
0
Lindbygarden
0

Om vi är flera med stort intresse så skulle vi kanske kunna sammanstråla och gå kurs hos någon av de duktigare intruktörerna.. Vet att det ho AE finns möjlighet till bådee uppstallning och boende.

En framtida dressyr.ifokus-träffGlad

Maliiin
0

#28 Ja det skulle ju kunna va något! Jag är iaf på och är nästan säker på att min kompis å någon utav hennes shettisar är på medGlad

LinaN
0

Annat man kan göra med både stort å smått som man har nytta av senare är att träna vissa miljöaspekter….. presenningar, saker som prasslar, rasslar mm… ta en mindre tunna och släng i några stenar o sparka runt på ridbanan…. skramlar garanterat jätteläskigt…. sparka den IFRÅN hästen så väcks nyfikenheten.

Finns massor av skoj man kan göra för att få en stabil och klok häst som inte hoppar till för minsta lilla. Kan vara bra o träna för att slippa onödiga tävlingsnerver också. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Vår a-ponny har det i blodet redan:o) Orädd för det mesta och traskar på platen från spånbalar etc etc..

De övriga kommer behöva en del miljöträning:o)

Peppe
1

En till tömkörningskurs vore kul där man även gick vidare lite! =D

Vore jag du skulle jag börja med att plocka på utrustningen och sen jobba med att ta dig bak i position. Blacky går aldeles utmärkt att tömköra på ridbanan men när jag testade i skogen första gången så höll det på att gå riktigt illa. Dum som man är ibland tänkte jag inte på att detta var nytt utan jag gjorde som vanligt och han tyckte jag var helt knäpp och började snurra Tungan ute 

Ha helst med din någon som kan gå bredvid hästen medan du går där bak. sen kan hjälppersonen flytta sig längre och längre bort från hästen tills den går själv där fram. träna styrning, ställning, rakriktning, halter, röstkommandon osv. Börjar du med det här så har du att göra ett tag framöver Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

#15 Men hallå…! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#33 Vi snackar shettis som inte är rädd för nåt typFlört

Lindbygarden
0

#32 Jag kommer inte gå ut i skogen alls. Utan det blir ridbana/inhängnat som gäller. Vore hemskt om ngn av dem skulle bli skrämd ute i skogen och sticka med all utrustning.

A-ponnyn, Tjalle, är redan sadel och tränsvan. Skall börja lära sig bettets inverkan.

Tvååringen har jag börjat vänja in på bett, sadel påbörjas i vinter. måste försöka hitta min tömkörningsgjord ngnstans också..

exitingsvillemo
0

#33 haha, Jag har ju dig så klartSkrattande

Men en sammanstrålning för oss skulle vara riktigt kul.

Tänk en hel helg med bara dressyrSkrattande

Lindbygarden
0

#36 Det hade varit jätte trevligt! Vet att det finns boende för både häst och ryttare hos en erkänt bra tränare..

Ahnna
0

#36 Fick nys om en kanonanläggning i Dalarna igår, dit man borde kunna locka en tränare för en helgclinic eller liknande. Tar inte ens 2 timmar från Gävle med transport dit. Boende i stuga och uppstallning finns på anläggningen. Ska luska lite kring det framöver och se om det går att få dit t.ex. Anders Eriksson eller nån.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#38 JA, det skulle ju vara hur coolt som helst.

Vart i Dalarna? Jag bor ju på gränsen mellan Gävleborg och Dalarna, kanske jag vet vart det är?

Ahnna
0

#39 Det enda jag vet är att det är 2-3 mil från Hedemora eller nåt sånt. Men det är max 18 mil hemifrån mig, för dig lär det bli åtskilliga mil kortare. Väntar på mer info om anläggningen samt kostnad för hyra.

www.stuteriprecious.se

Tin-Tin74
0

En liten fråga från en som aldrig har tömkört innan… Måste man ha en tömkörningsgjord eller kan man annvända en vanlig bröstsele???

Jag har en ryggskada och får inte rida mina hästar just nu och har då funderat på om jag skulle testa tömkörning och tömlongering…

[Nesslan]
0

#41 Jag använder en bröstsele som jag har tagit bort själva bröstan på. Men innan jag köpte den hade jag en som det inte gick att ta bort på så då körde jag med hel bröstsele. För mig har det funkat bra. Det som kan vara svårt är om man vill spänna in, då kanske det är lättare med en tömkörningsgjord.

Tin-Tin74
0

#42 Okej då ska jag pröva i morgon. I dag har jag tur att en kompis har möjlighet att rida min Sessa så hon får komma ut i skogen och röra på sig.

Lindbygarden
0

#41 Du fick bra svar av Nesslan där. jag har själv tömkört med bröstsele.. sen är det alltid en fördel med de gjordar som har flera ringar i olika höjder men det går att tämköra med sele ocksåGlad

Lät mindre trevligt att du skadat ryggen, hoppas att den snart har läkt igen.

EmelieBoss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag ska hyra unghäst i 4 månader i sommar som jag måste tömköra för att hon ska lära sig att gå i form ordentligt. Men jag har ingen aning om hur man tömkör över huvudtaget eller hur selen ska sitta och vart man ska sätta tömmarna och sådant. Inte heller hur långt bakom man ska gå.

Hon jag hyr i 6 år och jag tror hon har blivit tömkörd innan men är inte säker.

Hur ska jag börja? Jag tror jag kan låna utrustning av en person jag känner.

EwaAngantyr
0

Oj, det är nog bäst att ta hjälp av en tränare i början. Det är inte så lätt att tömköra på ett bra sätt.