Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 1191 ggr
ebengtssson
0

kan man få tillbaka "normal" ryggen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Inter kom hit så trodde ryttaren att bara för att han böjde på nacken så gick han i form. När han i självaverkat sänkte ryggen och bakbenen lååång bak. Detta + felanpassad sadel gjorde att han nu har sänkt rygg… Finns det någon chans i världen att han kommer få tillbaka sin riktiga höjd på ryggen?

Longerar honom, rider i skogen, i lång och låg form, hög form, hoppar, dressyr, markarbete m.m

Bilden är inte riktigt tagna från samma vinkel men man ser iaf hur ryggen ser ut…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Dyblygiad
0

Något som låter mkt flummigt men som har stärkt ryggen på vår dressyrponny rejält, är att rida i en westernsadel med rejäl padd. Då fick ryggmusklerna plats att byggas upp igen, så pass att dressyrsadeln numera är alldeles för smal (sadeln hon haft i många år hos förra ägaren)

Annars är bomträning bra, rida i vatten o snö ( i måttliga mängder) så visst går det att jobba upp en dåligt musklad rygg igen efter felaktig ridning el felaktig sadel.

ebengtssson
0

han är rädd för vatten men longerar honom i en paddock där nedre så då får han gå i vatten :) Ryggmusklerna är på g men kan han få tillbaka samma höjd som innan?

Rider så att han höjer ryggen och arbetar med bakbenen och sadeln som jag har nu passar

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lindbygarden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# intressant det där med westernsadel… tränar ni western också då eller motionsrids hon i westernsadel?

Har nämligen funderat på att skaffa en westernsadel att ha för turer bara, ut och skritta och bara njuta sadelGlad

Dyblygiad
0

Min kompis Eva är domare i Western och hon pushar för att vi ska starta en enkel klass Trail nu i april så man kan väl säja att vi tjuvtränar lite western men mestadels motionera ute i skogen.

Har nämligen upptäckt att min fina Roping sadel är mkt mer stadig för mig som börjar bli lite stel o orörlig….

När du väljer en western sadel för motionsridning, se till att vara lite kräsen, den ska vara av god kvalite och så ska du känna dig bekväm i den. Jag har en Dakota Roping Lady, den är stabil, inte massa lullull och så är det en ska Hardseat så den kan kännas lite hård i början, jag kör med ett fårskinn på sadeln. Har haft 2 handhästar som sutttit fast i hornet och legat i galopp utan att vara det minsta orolig.

Lindbygarden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Wow!

Jag inbillar mig att en välanpassad westernsadel också är bra för ryggen just för att det inte ska bli enformig belastning..

Det blir en del skrittpass också och då kan det vara skönt att göra det i westernsadel, hästarna lär sig snabbt vad som gäller när olika utrustning kommer framGlad