Stärkande övningar
Min ponny släpar sitt högra bakben lite. Hon har inte ont eller så, helt genomgådd av vetrinär. Hon har helt enkelt fått gå och fuska med det i flera år.
Är det någon som har tips på övningar som aktiverar bakbenen?

Kolla upp dig själv också, är du rak eller sitter du snett i sadeln och är utrustningen okej eller är sadeln sned?
Om du har kunnat räkna bort allt annat och det faktiskt är hästen som är sned så börja från marken, studera din häst när du tömkör på vilket sätt den inte nyttjar sina bakben, arbeta där med att få hästen att balansera sig rätt utan dig på ryggen. Du behöver finna varför hästen släpar sitt bakben för det gör ingen häst frivilligt…kolla om hon gör det i hagen också…
Är det hästen som saknar muskler så får du arbeta med snöarbete, markarbete med bommar, tömkörning m. bom osv.. jobba också med upphöjda cavalettis så du får riktigt arbete med ryggverkan! Ta till en tränare om du inte känner att du är riktigt säker på hur du ska gå tillväga.
Sadeln är specialbeställd från England med exakta mått av henne. Vi var hos vetrinären med henne i förrgår och hon gjorde böjprov, UA. Longerade UA. Tittade när jag red, UA.
Det som är orsaken till att hon släpar sitt bakben är för att hon hade en inflammation i sitt bakben för ex antal år sedan. Sen dess har hon gått och fuskat med det och inte använt det på rätt sätt föräns hon kom till mig.
Muskeln på högersidan är ju då kortare än på vänstersidan, så jag måste rida på rätt sätt för att förlänga den igen, med stärkande övningar.
Jag rider för tränare varje vecka, tänkte bara om någon här hade ett bra tips på övningar?!
Om du har skogar i närheten, utnyttja det!
Min ponny kan själv dra bakbenen efter sig och jobbar inte med ryggen, som jag antar att din häst också gör? Men tro mig, rid mycket i upp- och nerförsbackar och klättra i skogen, det är både kul och du tänker knappt på att du arbetar. Sen om du har en häst som kanske är "galen" utomhus är ju en annan femma..
Sen som föregående sagt, jobba med bommar, det hjälper att få henne att jobba hårdare med bakbenen och samtidigt få upp ryggen.

Stretcha efter ridning.
Träna tempoväxlingar både ute och inne och gärna över bommar så du aktiverar henne så att hon inte "bara går och går".
Skynda långsamt så går det fortare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för alla tips. Efter ett par månaders mycket träning och styrka och även besök av kiropraktor så lyfter hon så fint på sina bakben och trampar på lika mycket med båda :) Kommer dock fortsätta stärka hennes bakärra. :)