Vad för sadel använder ni?
Ja, som rubriken lyder, va för märke och typ av sadel rider ni med?
Gärna bild och ca. pris

Jag har just nu en Prestige Golden star, köpt beg. för 8000:-
Har även precis köpt en Prestige Hippos Dressage men inte fått hem den än :) Lääääängtar!
Josefinejumpforjoy.blogg.se

En underbar stübben romanus dressyrsadel, och en gammal stübben siegfield hopp. Fick med båda sadlarna när jag köpte Kalle.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag har just idag ingen dressyrsadel då jag väntar tills pojkarna är stora.
Men har en Zaldi Royal allround mot hopp här hemma.
Griffin Thorowgood 17,5" (dressyr) med utbankat koppjärn. Tyvärr det enda till vettigt pris som ligger bra på honom, så jag får nöja mig med det.
Köpte den privat, i princip oanvänd, för 2500kr.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Senaste sadeln va en Röösli Pilatus, köpte begagnad för 16000. Röösli är helt klart en av mina favoriter, fungerar på många hästar o e hållbara, MEN de ska va de äldre rööslisarna, den jag hade senast va av nyare modell o nope, inte alls samma sak, tyvärr
Jag har en bomlös med bortnött namn, den gav jag 3200 för inkl extra padd, sadelgjord och frakt. köpte den begagnad.
Sen köpte jag en beg wintec allround för 1500 efter litet prutande.
Men drömmen är ju en bomlös dressyrsadel de har på kaupre…. *in love*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har en hubertus flexline, gammal modell köpte för 1500 med stigläder,byglar lädergjord samt schabrak… hörde från en leverantör från three horses att den var värd runt 4000. :)

Prestige Modena
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Har köpt en Globus Clic dressyrsadel till min exmoor, hörde att dom skulle passa till bredryggade hästar så det vara bara att prova… Och visst den passar som en smäck. Bomvidd 34
.
#10, Globus Clic är helt underbara sadlar! :D
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#11 Ja jag är jättenöjd och pållen verkar nöjd han oxå. Vill även ha allroundsadeln Loke men har inte råd just nu
.

Har en sketen gammal allroundsadel, Pander eller Pandur eller nåt heter den. Fullkomligt hatar den, letar efter en ny. Sadelutprovaren hade inget annat som passade när jag var där, så den fick duga sålänge, fick den för 1,500. Har också en helt underbar Jacson Celine, som inte passar på min nya häst, men som jag inte klarar av att sälja, den tillhörde min förre prins, som nu vandrar runt i trapalanda.
Letar ju dock efter en dressyrsadel, funderar på Globus Clic eller en Henri de Rivel. :)

på ridskolehästen (d-ponny) har jag en gammal(!) stübben allroundsadel, den sitter inget vidare men klubben har sagt att dom så snart som möjligt ska köpa en ny :)
Mahjong har en Karl Niedersüss dressyr, specialbeställd till honom, ca 20.000
Martijn använder även denna då jag inte har ngn till honom, och denna ligger hyffsat. (Svåra sadellägen)
Sen har jag två hoppsadlar, och jag har hjärnsläpp vad det är för märken..
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Har en Sübbensadel som är jäääääääättesliten och ful typ svart!

Blacky har en Isabell Werth i läder, den enda som var tillräckligt bred för honom. 18 000 kostade den. har även två hoppsadlar som gick på 7' resp 11'.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ushh, vad avundsjuk man bir på er andra! Jag rider Ella i en allroundsadel mot hopp. Den är säkert från stenåldern, och passar inte särskilt bra på vare sig ponnyn eller mig. Vi köpte den begagnad för 500:- förra året..
Ska försöka tvinga mamma att köpa mig en nya dressyrsadel, samt en allrount mot hopp, men det kommer nog aldrig hända.. 
Har försökt kompromissa med att om jag "slipper" åka med till Egypten i vinter, får jag istället sadlarna, men det går inte päronen med på.. hahah!
Alla våra ridponnyer och araber har ridits på samma sadel i många år. Stüben Siegfrid dressyr-allround och hopp-allround. Lite bredare bomvidd, ligger lika bra på smällfeta beteshästar som spinkiga unghästar.
Vi brukar oftast leta efter begagnade av den varianten om vi behöver förnya då de hade mocca skoning vid knäna förr vilket de inte har numera om jag itne har helt fel (på de nya). Begagnade i fint skick går de på runt 5000 :-
Till mina welsh Mountains så har jag en Ponny 1:a för de lite mer runda och en riktigt billig "lågkvalité sadel" som liger som en smäck på de lite spinkigare och har hållt otroligt bra i över 10 år nu (skulle idag kosta kanske 2000 kr ny eller så).
Hakuna matata!

På fredag hämtas min nya dressyrsadel, eller köpt begagnad men ny för mig. Har längtat ett år efter att få köpa och nu kommer det hända. En Prestige hippos dressage 

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag har en wintec 500 cair dressyrsadel som är uprovad förra sommaren. Köpte den ny med en jätte bra dressyrgjord som är typ fylld med gele', stigbyglar med tre strassstenar på var och stigläder man kan ha under kåpan. Fick ge 7000 ca för allt:- Tycker att stöden till benen är lite för lite och har sett större klossar begagnat innan men hittar inga alls nu! Skulle vilja ha en bates innova :)

#21 har sett någon affär som säljer dem, men de e rätt dyra, tror de va 600-800 kr något, men de e de värt! Ska tänkte lite vilka de va

Jo men de va nog Sharpman, de är jag säker på. Kolla även Hendrikssons ridsport, de kan oxå ha om jag inte minns fel
Prestige Golden star :D
Jag har i dagsläget en Amerigo Cortina som nya hästen fick ta över efter den gamla. Hade sådan tur att själva modellen passade, men kommer troligtvis att få gå upp lite i bomvidd allt efter hur pållan musklar sig. Nypris för denna sadel ligger kring 29000:- vill jag minnas.

Här är en bild på dressyrsadeln. Stübben.

#1 Gud, vad snyggt schabrak. Vad har du köpt det? hehe, blev lite avundsjuk…:P
Jag har en wintec dressyrsadel som jag köpte för 2700 kronor. Prutade ner den från 3500 och den ser ut som ny, Jag behöver dock köpa det vita järnet till den för den är lite smal med det röda.

#28 Kan svara åt Jennifer eftersom jag var med när hon köpte det :P Schabraket är från ullared.

Jag har en Kentaur Medea (dressyr), supernöjd med den! 10 000 kostade den.

Har ingen bild på jobbdatorn och den är så hemskt ful så jag vill inte visa den heller :S
Jag rider i en märkeslös dressyrsadel som jag köpte begagnad för 1500 kr, nästan ny… Inte världens bekvämaste men den fungerar ju uppenbarligen, tävlar framgångsrikt med Stormen i dressyr så. Hade han varit min egen häst eller om jag skulle ha kvar honom längre skulle han få en ny. Men nu är det West som ska få en riktig bra utprovad dressyrsadel till hösten istället.

en frank bains(stavning) dressyr sadel som följde med hästen för 6 år sedan,har ingen aning om vad den kostade
och en morris and nolan allrund mot dressyr,3000 beg

Har just köpt en Stübben Juventus (Dressyr då såklart^^) som jag trivs jättebra med, passar perfekt på min herres skitbreda rygg :)

Min ponny är också väldigt bred över ryggen, så till honom har jag också en kentaur dressyrsadel, otroligt skön :) ca 10 000.
Sen har jag en hoppsadel Crown Arwen hette den, köptes ny för ca 13000. Superskön sadel med världens klossar som man inte ramlar av på i första gången ;) Har ramlat ur den endast en gång på ca tre år!

har för närvarande en wintec men ska snart åka och prova ut en ny sadel :)

En prestige golden star inköptes för några veckor sedan till unghästen, funkar prima!
har tyvärr inte någon dressyrsadel ännu :(
just nu rider vi i en wintec allround sadel är lite mer formad åt dressyrhåller iaf =)
Till Rappe följde det med en Wintec allround. :) Trodde inte att den skulle vara så bekväm som den faktiskt är då jag ridit min kompis gamla ponny som hade en i hoppmodell som var ungefär lika bekväm som en planka.
Vet inte vad det är för pris på den och orkar inte kolla upp det heller. 

jag rider i en Thorowgood T6 hopp. Nästa vecka så kanske jag har en T4 dressyr också, just nu är den hemma för prov så får vi se om den stannar för gott. den är knappt använd, den nyaste modellen med utbytbara koppjärn, 1900kr. nypris 3995:)

Har någon skitsadel som jag fick med min polle som inte passar, den är sliten och ful och låg i manken (min häst har ganska stor manke)
Sen lånar jag en syntetdressyr som inte är ett dugg bekväm men som ligger hyffsat och utan att glida bakåt dock rör den sig lite åt sidorna. Skulle tro Hööks men vet inte^^
Sen har min kompis en dyngskön Bates Austarlia kostade typ 12000 som jag änvänder när jag får. Den sitter som en smäck och är underbart mysig ;)
Ska även köpa en allround i läder på Hööks.
Tja, det var min sadelhistoria^^
Varfööör ska bra sadlar vara så dyra?

#50 För att de är ett hantverk, handsytt o fina råvaror. Inge skitläder som är ihopsytt av en maskin som ofta på de billigare sadlarna.

#50 och 51 jag fick en sadel av mina pappa julen 1983, den sadeln har jag fortfarande kvar omstoppad några gånger och bytt stroppar på en gång, det är en handsydd engelsk sadel och den ser nästan ny ut trotts att den är mycket välanvänd.
Den westernsadeln jag nu köpt till Ametist är från 1990 och som ny också en kvalité sadel. Pappas sadel har Kiara så den används fortfarande bara det att den inte ligger så bra på Ametist.
#50 leta begagnat, märkessadlar där folk bytt häst, man kan göra riktiga fynd 
Jag rider i en Amergio Vega :)
Jag köpte den ny för 20.000, underbar sadel må jag säga! 
Köpte ny sadel igår faktiskt. En Albion SLK Platinum. Vad den kostade säger jag inte ;) men hästen trivdes med den, den passade och jag tyckte den var skön så -what to do liksom?? ;)
Jag har en Lewa Hopp, mörkbrun har dock inget kort på den.. Ska sätta på ett par klossar bak på den! Sen är den färdig : )
#54 Hihihihi!

Nu har vi sålt Pessoan och istället köpt en M&N ponny hopp till Celmah. Har en Prestige Hippo Dressage 16" med xtra långa kåpor hemma, 1½ år gammal till salu om någon letar. Mkt fint skick!

Har en Griffin syntetdressyr som är hårdhänt älskad i många år.
En gammal stubben hoppsadel som jag har en kölista över köpare om jag skulle tröttna på den (sorry, kommer inte att ske)
En gammal manskapssadel som jag bara inte har hjärta att göra mig av med. Har aldrig använt den, den har "alltid" funnits i vår källare. Men vem vet en vacker dag så kanske den kommer till användning. Den är i förvånansvärt bra skick för sin ålder.
Den senaste inköpet är en Frank Baines Pirouette dressyrsadel som jag bara avgudar, den är så skön!

dressyrsadeln jag hade på prov fick stanna:) jag tyckte jag hade en mjuk hoppsadel innan men efter att ha ridit i dressyren så är den riktigt hård! men enligt andra som ridit i dressyren så är den lika mjuk som en soffa så det kanske inte är så lustigt att hoppen känns hård nu.
Jag har en Star Trekk Dressage som jag köpte begagnad i fint skick för 6000 kr. Jätteskön att rida i :)
Jag har en FUL men skön och utprovad till hästen Bates innova, den är brun ganska fult brun… har inte jätteknästöden utan de mindre. Tycker den är en B-sadel iom att den har utbytbara järn och är luftstoppad, jag är van vid gamla hederliga stubben eller hubertus, gammal hoppryttare som jag är…
Innovan kostade 21000:- lite drygt
Sen har jag en Keiffer hoppsadel, kan den heta Achen tror jag superskön, svart, rider ut i den, gav 6500:- beg.
Maria

Pålle får gå tillfälligt med en Wintec Isabell, köpt begagnat här på forumet :)
Han får ingen utprovad sadel förens han kan bli riden mer så man kan känna att den fungerar bra. Har dock problem med att Isabellen är rätt rak och jag har vidaste järnet i nu, och ändå är sadeln inte rak nog eller vid nog :/ Har fått inse efter att ha provat lite sadlar på honom att de flesta är alldeles för v-formade i bommarna och han har revben som sticker mer rakt ut, huff huff.

Utprovad Wintec Isabell Werth. Ligger som "ett smäck" på hästen, men har visat sig inte vara helt toppen för mig. Jag behöver en sadel som är lite mer "i uppförsbacke" för mitt bäcken.
Jag gillar verkligen Bates sadlar, men DRÖMMEN är en Grand Gilbert!!
I skogen har jag en Zaldi Royal Super mot hopp. Toppenskön sadel :-)!

Nemah har en hoppsadel av okänt märke. Madonna har en utsliten allroundsadel också av okänt märke men som är super att rida dressyr i :)

Janice - En pessoa legacy 
Minoo - Zaldi salamanca, årsmodell 90 :P

#19 Ja är inte det hela grejen med Stüben sadlar, sitter oftast bra på de flesta hästar men är en plåga för ryttarens rumpa ;) sen håller dom i EVIGHETER!
Jag tycker stubbe sadlarna är de bästa någon sin är oftast bäkväma och väl passande för häst och mycket skän för ryttare.
Och hållbar .
Jag skulle vilja ha en sådan dressyr sadel som HannaT.
jag tycker de är så snygt med de där gula undersidan. och jag bara älskar stubben räx en skit bra sadel.
Jag inte rider "dressyr"-dressyr så brukar ha min western sadel som mamma köpt från någon kille i USA, vet tyvärr inte vilket märke det är… Men jätte fin.:)
Alltid Oavsett
Har ju förstås även en till westernsadel och en allround… 
Alltid Oavsett

Jag har en Jacson New England dressyr sadel till Mimmi, brun, så jäkla skön så det är inte sant!
Till Tösa har jag en Olympic Jessika dressyr sadel, svart, också jätteskön att rida i, men den är lite smal till stor nordsvensk så den tänker jag nog sälja. är normal mot vid och 17 ".
Jag har också en bomlös sadel från hööks som jag hoppar med.
Har haft allt mellan himmle och gjord annars till mina hästar, finns nog inte många sadlar jag testat, inget passar ju nordis…
griffins har passat men jag gillar ju inte syntet.

Kan uppdatera dagens sadelläge. Jag själv har en wintec 500 dressyr men den ska säljas, aldrig använd av mig utan mer impulsköpte den, don't ask 
Clabbe har en Olympic Jessica, en skräpsadel enligt mig men de fungerar på honom o de e huvudsaken. Sen har han även en stübben hopp, den där klassiska siegfid eller vad den heter. Rider aldrig i den utan att ha blivit tvingad, hård som en planka o bara skaver på mina sittben så jag inte kan koncentrera mig o rida som folk…

har nu en county competior med vid 4.. provade säkert 20 sadlar innan vi hittade denna.. undrar hur jag ska göra sen när han växt ur den.. verkar vara omöjligt att hitta i vid 5..?
Har en hoppsadel Jacson Legano som hoppsadel som vi köpte begagnad för 5.500, behöver fixa lite sömmar, men rekomenderar den! Undebart skön. Vi fick hjälp med att prova ut den, till min ponny som har kort rygg och breed rygg.
Dressyrsadel håller vi på att prova ut, Prestige Hippo Dressage passade honom, men jag behöver 17' och dem jag lånade den av hade inte det inne *suck* Men idag provade jag en Jacson Santa Cruz (ny) och den var så himla skön! Satt bra förutom vid manken, så vi ska försöka låna hem en med smalare järn, håll tummarna! :) Den ligger på ca 9.950.
En sadel jag aldrig skulle kunna tänka mig, av dem jag provat iaf, är en Stübben sadel, tycker att de är så hårda i sitsen.

#75 Jag har samma problem, har bland de vidaste bomvidarna som tillverkas utav märket jag har nu och verkar inte finnas några begagnade ute utav märket alls som är bredare (och än mindre den model som passar), måste isåfall köpa ny sadel när han breddar sig :S
Jävla sadel-helvete.
#76 Stübben sadlar ska man leta bättre bagagnade. Förutom att de är mjukare så har de också mocca vid knäna. En bättre begagnad kostar 4-5000 kr och är värd varenda krona! Vi har två stycken som är 20 respektive 20 år gamla och är fortfarande som nya förutom några små skrapmärken samt moccan vid vulsterna (som blivit lite blanknött). Annars är allt i prima skick.
Hakuna matata!
#78 Men dem jag har ridit i har varit på ridskola (alltså rätt så använda) och provsuttit i affär när vi nu kollat runt. Dem jag red i var så himla hårda!
Dressyrsadeln är en G.I Chanel som jag tycker är rätt skön
till hoppningen har jag en som ponnyn skall växa i nu över sommaren innan det blir en ny, så jag har en allround mot hopp från.. Haglunds Sadelmake tror jag.
Har även en Stübben hoppsadel som jag lånade med när jag köpte ponnyn men som är för bred och guppar där bak.

Mm hatar sadlar! skulle egentligen vilja ha en hoppsadel också men orkar inte just nu.. fått lite tips. Han har en kort överbygg och ngt svängd rygg, så behöver en sadel som har kortanläggningsyta då hans sadelläge är väldigt kort och en tyngdpunkt lågt fram. han dessutom rätt så vid..Dessutom har jag väldigt korta ben så sadeln får inte ha för långa kåpor vilket många har, behöver ha en 16.5 eller en liten 17.
#81 Min ponny har också kort rygg och är bred, dock inte så korta ben. Men Kieffer Hippo Dressage, Frank Beins (stavning vet jag ej) & Jacson Santa Cruz Arthur har suttit bra :)

#81 Min pålle har inte ens någon underligt sadelläge :P Och det är ändå jävligt att hitta sadel, haha.

fått hjälp av stallägaren att prva ut hon har läst till hästfysioterapeut och även sadelutprovare och använder sig av en speciell padd som visar precis hur sadeln ligger. Alla sadlarna jag provat har tryckt längst bak. även den jag har nu men det var minst tryck av alla. tittat lite efter frank banies läste ngn stans att visa modeller är lite mot det svängda hållet, undrar bara vilka??
#84 Min var då inte svängd.. Ska fundera på vilken modell det var.
Jag har en svart dressyrsadel som sitter ganska bra på min häst 
Har en brun hoppsadel som jag är smått förälskad i
den är skön och passar både häst och mej
Använder sadlarna ungefär lika mkt
Kanske kan lägga ut nån bild när jag får tid .. vilket jag inte brukar få tid till 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag rider i princip bara i Luc Childericsadlar just nu, har därför hunnit prova flera olika modeller men måste säga att jag är fullständigt kär i alla modeller av märket!
Har verkligen blivit bortskämd här med dessa sadlar och förstår inte hur jag ska kunna bli nöjd med en annan billigare sort när jag flyttar hem igen sen ;)
Hade de varit billigare hade jag köpt en egen, men ca. 30.000 är något saftigt för en sadel…
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag ahr bytt ut min dressyr, hade tidigare thorowgoods t4 dressyr. har numera en specialgjord morris and nolan. eller special och special…den gjordes särskilt för en lipizzanare, bredare än vad MoN har i vanliga sortimentet men den passad eitne så bra iaf så då fick jag tag på den och riger trivs i den.
Har en Luc Childeric D. Äldre modellen. Bästa sadeln jag haft. Gör mej aldrig av med dej. Byter händre underdel om den inte passar nästa häst trots sin ålder på runt 10 år.
Nypris: 30.000:-?
Min är värd runt 16.000:- Är i fantastiskt skick!
Hoppsadeln är en Zaldi Brunet. Inget speciellt med den. Mest för att ha en att byta av med. Pris: runt 4.000:-

Har en Luc Childeric D. Äldre modellen. Bästa sadeln jag haft. Gör mej aldrig av med dej. Byter händre underdel om den inte passar nästa häst trots sin ålder på runt 10 år.
Nypris: 30.000:-?
Min är värd runt 16.000:- Är i fantastiskt skick!
Hoppsadeln är en Zaldi Brunet. Inget speciellt med den. Mest för att ha en att byta av med. Pris: runt 4.000:-

Kan uppdatera att min nya kärlek är en Dakota Roping Lady som jag kan använda till alla hästarna <3
har ingen dressyrsadel just nu men kommer leta efter nån när ekonomin tillåter :P har just nu en Kieffer Donau hoppsadel världens mest skönaste jag ridit i :)
köpte den beg för 5000 kr
Jag har just nu en Jacson Santa Cruz Sabine. köpte begagnad för 3500, men hästen börjar växa ur den nu, så blir att införskaffa en ny och är inne på en Amerigo Vesuvio :)
Jag har en Globus Clic dressyrsadel till min dam :)