Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: tävling
Läst 4511 ggr
elli-kleo
0

Hur många procent för vinnarchans? ;)

I år ska jag äntligen börja tävla lokal dressyr! Har tidigare bara tävlat på klubbniv. Kommer börja med LC och LB och undrar ungifär hur många procent man bör ha för att få chans till placering. Förstår att det är jättesvårt att gissa och det beror ju på hur duktiga alla andra ryttare är men ungifär? :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Punkity
0

När vi var ute och red LC-LB i höstas låg de placerade oftast mellan 65-75% men ibland var det ju lägre och ibland högre. Ena lagkamraten red in 81% och fick en tredjeplacering med det på en av tävlingarna.

Så som du säger kan det variera ganska mycket. Sen beror det ju såklart på startfältet också.

Dyblygiad
0

Vi har varit med om allt från 59% -77% i LC-LA.

LCHansson
0

Domaren spelar stor roll också! Och det är skillnad på ponny och hästtävlingar…

Lindbygarden
0

Beror väl också på hur bra de övriga medtävlande rider.

elli-kleo
0

#4 det nämdes ju i första inlägget (#0) ;)

Lindbygarden
0

#5 Japp men det är så himla svårt att ge ett exempel..

Dvs är det en klubbtävling, en lokal eller regional..

Skulle kanske förtydligat det i mitt inlägg istället för att skrivit ett kort svarGlad

elli-kleo
0

#6 jag skrev också att det gällde lokala Flört

Lindbygarden
0

jag som är snurrig i mössan!

Fick det till att du skulle börja tävla klubb men det står ju att du bara tävlat klubb o ska gå upp..

FörlåtSkäms

elli-kleo
0

#8 haha, alla kan snurra bort sej i röriga inlägg ;)

Invisible
0

Det beror helt på hur ryttarna i klassen rider, och vilken domare som dömer. En del dömer väldigt lågt, medan andra ligger högt. Tex. jag red mycket för en domare under 2010, och hon la mig alltid mellan 70-76%, medan en annan som jag även red för en del la mig kring 65-70%, och jag låg i princip alltid topp 2, aovsett domare och procent.

Men tänk inte för mycket på placering och procent, det är ritten i sig som avgör om du vunnit eller inte. En vinst behöver inte alltid betyda blågult, om du förstår vad jag menar.
En sak som kan vara bra att ha med sig är även att domare på klubbtävlingar ofta, -absolut inte alltid-, ligger ganska högt i procent, högre än vad som brukar förekomma på lokalt och uppåt.