Rida på Hackamore
Jag har i stort sett noll erfarenhet av hackamore så jag har lite funderingar..
Även om jag nu bara rider denna häst en gång i veckan, vill jag ju ändå få han lösgjort. Det är så att han har munsår/svamp där bettet ligger så nu rids han enbart på hackamore. Jag red han första gången i måndags & vågade inte göra speciellt mycket då, försökte mer bara lära känna han. Men jag märkte att han inte lyssnade så bra..
Vad ska jag göra som ryttare för att få han att lyssna & blir mer lösgjord. Vi hittade inte alls formen, eller min sits. Han ignorerade mina förhållningarna & ville inte sakta av.
Blir så arg på mej själv när jag rider dåligt, uppskattar alla tips! :)
Jobba mkt med vikthjälper. Sätet och skänkeln.
Det är ganska svårt att, som ryttare, ställa om från bett till hack =) Det blir inte alls samma känsla i handen.
Hur utbildad är hästen? Vet man orsaken till varför han fått sår i munnen? Är det efter bettet eller av annan anledning?
Har ridit själv på hack nu, för första gången i mitt liv, så jag vet att skillnaden är enorm. Framförallt tror jag att skillnaden mycket igger i huvudet på ryttaren. Man har inpräntats skräckhistorier om hackamore som brytit av nosbenet på diverse hästar och därför kan det vara svårt att våga ge hästen stöd på hacket.
En outbildad/ung häst kan behöva det där extra stödet för att finna sin balans ordentligt.
Om jag var du, skulle jag ställa upp lite "banor" att rida igenom, med exempelvis bommar. Det gör det enkare för dig som ryttare att fokusera på åt vilket håll ni ska.
Förbered i förväg olika ställen i "banan" där ni ska göra halt eller tempoväxla och rid aktivt med vikthjälperna =)
Lycka till.
Det är helt sant! Vågade knappt ge han stöd alls.. Vet inte alls hur utbildad han är då han kom för någon vecka sedan men han är född 2004. Tror inte att det är p.g.a bettet utan mer svamp då han även ha det på resten av kroppen. (inte överdrivet mycket)
Det vart smart det med banor, ska testa! Tror du att det kanske blir lättare om jag försöker lägga han i en låg form i början? Så att jag kan koncentrera mej mer på andra saker, som tex. mej :)
Jag tycker att du helt ska strunta i formen, tills du har full fokus på din egenkropp och känner att du kan påverka hästen med hjälp av vikten, sätet och skänkeln. =)
För hur det än är så kan du aldrig få till en korrekt form om du inte har kontroll över dig själv. Förstår du hur jag menar =)
Träna grunderna; halter, halvhalter, tempoväxlingar osv. Så länge du är mjuk i handen så kan du testa att använda tygeln, bara för att få ett hum om hur hästen reagerar på hacket.
Du kan även testa andra bettlösa alternativ. Sidepull eller bitless bridle. Då slipper du vara orolig för hävstångeffekten som hacket ger. =)
#3 Kan tyvärr inte byta träns..
Häsen har så sjukt konstiga gångarter mot för vad jag är van vid! Han har något pass liknande i skritten, & traven är väldigt skumpig. Ska tänka på det du skrev, att ha kontroll på mej själv bättre :)
Behandlas han mot svampen? DEt kan ju vara pga det obehag som den skapar i huden som ha ngår konstigt också. Behöver inte vara det men bra o tänka på.
Samt om han går med andra hästar så kan de smittas och du med dina ridkläder kan smitta vidare. Hur pass stor risken för att själv smittas vet jag inte. Men du kan från gång till gång med otvättade ridkläder återinfektera honom med svmapen.
Bara ett sidospår.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vilken synd att du inte kan byta träns, får man fråga varför?
Prova lite bommar och annat där du får chansen att testa vikter mm
Och glöm inte att skriv här i tråden hur det går för er =)
#5 Tyckte synd om han när jag såg det & kollade igenom han.. Vet ingenting om han behandlas o.s.v.
#6 Det är faktiskt en ridskolehäst! Men ska rida han en gång i veckan & troligtvis komma ut o tävla när vi har lärt känna varandra lite :) Det ska jag göra!
#7 ta reda på det, o sen får du ju höra med ansvarig personal för det finns ju som sagt en smittorisk….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.