Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: dressyrhästen
Läst 12713 ggr
Lindbygarden
0

Tråd för våra unghästar/ponnier!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tråd för oss med unghästar. 0-7 år

Tänkte vi kunde prestentera våra unghästar och sen berätta om hur de utvecklas och vad vi gör med dem.

Här hemma har jag just nu två unghästar det är;

Grace OnTheRocks

född 2010, egen uppfödning.

e Dalwhinnie ( De Niro - Rohdiamant) u Gabrielle (Weltbürger -Bellini)

En mysig liten räka med massor av spänst,balans och takt. Har en gnutta humör. Planen med henne är att hon ska visas på treårs om hon är redo sen blir det betäckning. Skall sen matchas vidare för tävling.

Garcon en Rouge JE

född 2009

E Hgihcruiser ( Hohenstein - Lauries Crusador xx) u Gabrielle -( Weltbürger - Bellini)

En stooor väldigt snäll kille. Kommer bli för stor för mig och har en köpare på honom.

Skall nu lasttränas och sen kastreras före flytt.

Lindbygarden
0

Men jag har ju faktiskt en ungponny också!

Tjalle

född 2006

Korsningsponny med okänd stam i passet.

En liten glad prick som är en riktig klippa. Han har ridits en del i sommar av våra små barn. Ej utbildad utan bär runt på dem.

Jag har börjat tömköra honom nu och det går skapligt. Än så länge lite vingligt men vi jobbar på. Just nu är det rakt fram ut på tur och inget dressyrarbete.

MillaJ
0

Ja, min är då Hot Romance *Hottie*

född 2005
E: Don Romantic UE: Bellini UUE: Cyrano

En ganska liten dam med rätt mycket humör. Hittills har vi ju gjort treårstest med gångartsdiplom, fyraårskval med drygt 7,0 -och tävlingsdebut med 67% i LB:1.
Planen är att starta nån mer LB och sedan ganska snart LA, hon gör LA-rörelser på hemmaplan iallafall :p Men just nu är det lite trassel pga pälssättning och så, så det väntar litegrann.

Lindbygarden
0

#2 Hur gick det, hade inte ni ngn ev plan på ett yngre syskon till Hottie?

MillaJ
0

#3 Jo, vi var ju och tittade på ett jättefint sto -09 men hon var för dyr. kostade över 100 000, och riiktigt så mycket kunde vi inte lägga (men inte så långt ifrån). Vet att en fin unghäst kostar, men det är ju alltid ett osäkert kort.
Hon är fortfarande inte såld…

nu har jag ju börjat plugga så jag avvaktar lite med en häst till, men ev är min fd häst till salu och jag blir lite sugen ;)

Lindbygarden
0

#4 Oj! Det var inga dåliga slantar det! Nej det kostar att ligga på topp men 100 lök är mkt pengar.

Fick inte lasttränat ngt idag utan skjuter det på helgen då vi fått en beställning till så jag fick jobba kväll istället.

MillaJ
0

#5 hon är väldigt fin med elitmamma, 9:or på typ, trav och galopp MEN som sagt, lite i överkant för en åring (för oss).

Dyblygiad
0

Mina småttingar är

Nattens Anastasia som är född i somras e Broughton Replica u Vallas Ida, Idas 7e föl på raken och jag tror att det här är det bästa hon någonsin fått! Synd bara på hennes tråkiga isabellfärg. Hon gå med sin mamma nere i Skara och bossar runt med frieser fölet som går i samma hage. Inget är planerat för henne på ett bra tag.

Bagheera -08 e Bostorp Besk ue Campari M-Chirac-Cordon Blue

En liten D ponny hingst som just nu går på lösdrift med 2 av mina uppfödningar. Han är visad med 39p i år och är sutten på. Om några veckor ska vi börja jobba lite med honom. Han är mkt tömkörd av sin uppfödare så vi behöver inte stressa honom. Han ska få lulla ett tag och lära känna de andra hingstarna innan vi tar ut honom ur hagen.

Målet för nästa år är hingstvisning om han ser redo ut samt 3 årstest.

Lindbygarden
0

#6 Ja ett gott möderne och god kvalité ska kosta, säkerligen värd varenda krona. Glad

#7 Tråkig Isabellfärg?!? Du e tossig, jag skulle såååå gärna vilja ha en liten fin gulingKyss

Visst går killen som WPB hingst? Vore himla kul om han går bra, så det ska bli spännande att följa honom!

Peppe
0

#7 tråkiga isabellfärg?? Du är ju knäpp!! Tungan ute

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

Måste ju lägga in en bild på Garcon också!

Dyblygiad
0

8# Isabeller är tråkiga, gulbrunt är snyggare men om du vill kan vi byta, du får en isabell o Therese får en fux Flört

Sen hon var iväg o tävlade Gulan så är det bara att inse, det är dags att börja leta halvblod till henne…

Gulan smiter in i tråden trots att hon inte är yngre än 17….

Jo, Baggis är WPB, vi får se hur långt han räcker. Han är som alla unghästar upp o ner för varje dag. Vissa dagar kan han öka i all oändlighet medan vissa dagar kan han knappt röra sig framåt.

Linnea
0

Isabell kan vara en tråkig färg, finns ju dom är är nästan färglösa och sen dom är riktigt guldiga med vit man. Skillnad!

Ursäkta OT..=)

Skynda långsamt så går det fortare.

MiaMaria
0

Jag presenterar lilla Angel Eyes of Mercy, eller Saga som hon kallas till vardags. Hon är 1 år o e. Jaguar Mail - Artist - Connemara. Förhoppningsvis ska hon växa sig till iaf 160 cm men inte lätt med en mamma på enbart 146 cm, men vi hoppas. Hon är än så länge tränsvan o tömkörd, även körd med skaklar o däck efter sig. Planen ligger på inkörning under vintern samt börja löshoppa. Som parantes kan jag tillägga att de är samma ägare som till Clabbe (egen uppfödning) så jag är väldigt mkt uppi henne.

Här är en bild på Saga o mamma Maja sen förra veckan.

Lindbygarden
0

Sådär, första lastträningen gjord. Tog ett tag innan han fattade vad jag ville, gå på den där läskiga saken? Nej tack!

Men när matte helt resolut lyfte på hoven och placerade den på lämmen då trillade poletten nerCool

Så han gick rakt på för att sen backas av därefter gick han rakt på igen och fick då äta sin kvällsmat på trailern och stå där o fundera en stund.Duktig kille!Kyss

Invisible
0

Dexter under sadeldebuten! :-)

joooossan
0

**Frodo "Foffe"
**

Valack, 2006, ca 168cm.

Importerade honom ifrån Polen den 8 juli i år. Han var, hehe, väldigt ung och omogen då! Han stimmade fram och tillbaka i stallgången, kunde inte stå stilla en sekund. Skulle bita i allt och alla, men charmig var han!

Nu har han kommit ner på jorden lite mer och är prinsen i stallet som bara står snällt och väntar. Han går numera stadigt i alla gångarter och galoppskänkeln sitter där den ska, något vi tränat på! Sidvärtes börjar också sitta!

Vi har främst inriktat oss på hoppning nu då han verkligen tycker det är kul! Men när vi har byggt upp lite mer muskler och hull ska vi börja träna för dessyrtränare också. En sak i taget dvs :)

Lite halvknasig vinkel dock så han ser ut som en kamel men hade ingen annan på denna datorn Flört

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Invisible
0

# Vilken fin kille du har. Supercharmiga öron.. Kyss

Klasselover
0

Hoppar in på ett hörn med min ungponny. Tänkt som körhäst då jag fyller 18 nästa år, kan visserligen tävla honom som ungponny några år till. Dessutom älskar han att dra!

Cero, fjordvallack av sportmodell, f- 07. Inkörd, grundriden, vem som helst kan rida honom - är man galen om man sätter upp en 5-årig nybörjare att rida barbacka i grimma? Oskyldig eller sin oskyldiga mor som bara suttit på häst ett fåtal gånger? ;) Han är totalt orädd för allt, finner sig i allt, älskar människor. Tittar inte på nånting, blir mycket fullastade timmerlastbilar med släp som kör förbi här på grusvägarna (och det låter en hel del!) och han kan stå i diket och sova :) Haft honom sen maj :)

För er som är insatta i fjordavel så är han efter Sindarves Magi, hoppstammad med körhjärta ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Lindbygarden
0

#16 Jättefin och det är klart du ska satsa på dressyr ocksåFlört

#18 Va härligt med en sån säker kompis!

Hur ser planen för höst och vinter ut för er alla här ute?

Vad har ni för plan på träning och ev delmål?

MillaJ
0

#19 planen var iallafall att komma ut på nån mer tävling men det är väldigt tunnt på tävlingsfronten. och så har vi en liten svacka nu så jag är inte så sugen på att tävla just nu.
Annars är ett mål att få LA-rörelser att sitta

Lindbygarden
0

#20 Nej det är nackdelen med dressyren, inte alls lika mkt tävlingar.. fast det har nog mattats av överlag tyvärr..

Invisible
0

Oj, jag prestenterade aldrig lilleman! Skäms

Dexter, f. 2009. Skall omregistreras till Morgan Partbreed.
e: Tronshagens Figure 13 - u: Cruella de Ville - ue: Baloo II

En supercharmig hingst med stort hjärta och bra huvud. Egen uppföddning undan mitt D-ponnysto, Cruella de Ville, och efter min drömhingst, Tronshagens Figure. Ska försöka behålla honom som hingst fram till inridningen, och planen är att därefter kastrera, då jag inte tror han kommer ha något att tillföra aveln. Planen med honom är framför allt dressyr, men även allround.

Lindbygarden
0

"#22 Tänkte väl det, saknade lillen!Glad

joooossan
0

Mitt mål med Foffe är att ha startat någon hopptävling med Foffe. I dessyren hoppas jag att vi kommer igång för dressyrtränare inom kort. Nu står vi dock ganska still då han fått en tappsko!

Invisible
0

#23 Huha, han är inte mycket att sakna just nu, kan jag lova! Understimulerad och hormonstinn, kan det bli roligare? Fortsätter han såhär blir han snart fridlyst…. Obestämd

Lindbygarden
0

#25 Vad går han med för hästar? Min ska skäras innan han blir sån, nyvakna unghingstar är inte kul om de inte går i hingstflock och kan ta ut allt bus där.

Zahara
0

Sally 2007 E Saint Malo u Advokat

Snäll och trevilg stor tös på 170cm med både hopp och dressyr i blodet, tänkt som hopphäst men är himla sugen på dressyren med då hon rör sig så fint.

Har haft sadel på sig och löshoppat men det är allt i nuläget :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Invisible
0

#26 Det är just det som är problemet. Han går sedan en månad tillbaka ensam bredvid en annan häst. Stencool under hingstbetet, men nu när han blivit ensam har han blivit så fruktansvärt understimulerad. Försöker för allt jag är värd övertala mamma om att detta inte är någon lösning, men hon ser alla andra lösningar som "krångliga" och omöjliga. Min dröm hade varit att ha honom som hingst fram till inridningen, förutsatt att han är trevlig att hantera, men nu vette jag katten. Jag vill hur som helst ha honom tillsammans med andra unghästar, oavsett om han är hingst eller valack, då jag anser att han är i behov av det då han är en kille som kräver mycket lek och bus. Funderar på att lägga av och sälja hästarna, då jag vet att dem skulle få det bättre så. Kan inte ha häst hemma på gården, då jag ständigt hamnar i tvister med mina föräldrar med regler att deras ord är lag.

Suck, kanske skulle man börja med guldfiskar istället?

Lindbygarden
0

#28 Vart i landet bor du?

Invisible
0

#29 Dalarna

Dyblygiad
0

30# I Rättvk o Leksand finns det ju uppfödare som säkert kan peta in en unghingst bland deras unghingstar! Ias o Brudviks stuteri. Kolla med dem.

Lindbygarden
0

#31 Ja det hade väl varit perfekt!?

HBKbruden
0

Jag får väl ta och presentera min fula ankunge, en räligare unghäst har jag nog aldrig mött. Kandig, höghus och långa ben. Dessutom är han utåttåad bak. Han mäter ca 170 idag som 2-åring. Med tanke på hans växtperioder, han har nog knappt varit jämnhög någongång så har han inte gjorts mycket med. Nog är han råful, men en snällare, goare, kärvänligare unghäst har jag inte träffat. Han har en fantastisk personlighet och är otroligt social. Trevliga gångarter verkar finnas i honom. Just nu väntar besök på djursjukhus inom det närmaste för misstanke om lösa benbitar i ena bakbenet. Först måste vi lastträna lite för att ta oss dit.

Han är f.08 efter Biggles - Rubinstern - Sonnestahl.

Klasselover
0

Mitt mål för i vinter är att utbilda Cero inom körningen. Inom 2-3 veckor kommer min specialbeställda vagn från polen hem :) (se bild) Usch att det är så dyrt med körning! Vagnen kostar mer än hästen..

Har ingen vagn just nu och Cero har ridvila ett tag (haft en månad, blir nog fram till november ungefär), så tömkör mycket nu, både på bana och ute i skogen. Massa muskler har krypit fram! :)

När han sätts igång i ridningen är målet att hålla formen i skritten och börja kräva lite mer i traven. Han gick inte i form innan ridvilan, däremot alltid på töm, så det kommer väl framöver. Och som sagt, körningen. Börja träna lite dressyr och precisson.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

HBKbruden
0

#34 Wow va fin vagn!

joooossan
0

Absiolut bästa ridpasset med Foffe var idag! Han har som sagt stått nu i ca 1,5 vecka pga tappsko men idag blev han nyskodd runt om och ett litet ridpass hann vi med!

I början var han som förväntat, en bomb som kunde explodera när som av energi! Men energin blev till koncentration och han gjorde ett sjukt bra jobb. Helt stadig i alla gångarter, galoppskänkeln direkt och han jobbade och bärde upp sig kanon i galoppen. Innan har det mest blivit en jädrans fart eftersom han inte orkat riktigt. Jisses va stolt jag är över honom nu Cool

Invisible
0

#31 Problemet är inte att hitta plats, jag har hittat tonvis. Problemet är att få min mamma att inse att den nuvarande sitauationen är ohållbar. Hon lyssnar inte på mig och mina åsiker, vad jag gör och anser är enligt henne fel och krångligt.

Dyblygiad
0

Idag har Therese suttit upp och skrittat på Baggis!

Dyblygiad
0

Och så har hon hängt på Aragorn.

Lindbygarden
0

#33 Intressant stam! Pappa känner jag till mkt väl men kan du inte berätta lite mer om mödernet?

#34 verkligen en jättefin vagn! Ska bli spännande att se hela ekipaget sen!

#36. Så undebart när allt bara stämmer, tappskovilan gjorde susen!Flört

#38 så kul när man får komma igång! Jag köte min första unghäst när han var 03.. nu har det gått ex antal år och min som är närmst inridning är född 2009 och kanske om han flyttar så blir det 2010 iställetOskyldig

HBKbruden
0

Absolut, okända hingstar för mig mycket, men har läst på tyska sidan ifrån där hon såldes, så här står det. Hennes blup

"Rosie är ett mycket trevligt sto med dubbeltalang och mycket bra möderne. Fadern Rubinstern (e Rubinstein 1) är känd för sina ridbara avkommor, och morfar Sonnenstrahl är en typisk typförbättrare. Längre bak i stammen hittar vi legenden Kobold I. Får vi hoppas Rosie ärvt mer än bara färgen från denna exceptionella hoppförärvare. Främst är han känd för att vara far till Kolibri, som också kallats Östtysklands Landgraf. Kolibri står staty utanför Landesgestüt Neustadt Dosse.
Modern Semela är mor till en godkänd hingst e Wind Dancer (godkänd i Redefin 2005). En halvsyster e Wind Dancer som bedömdes med drömsiffrorna 10-9-10. En syster e Azarro belönades med förbundspremie. En son till henne e Dream of Heidelberg II köptes i våras av en svensk dressyrryttare."

Klasselover
0

Igår gjorde vi lite nytta i stallet :) Vi får all "skräpved" dvs tunna grenar, men då är också problemet att ta hem det, det ligger en bra bit inne i skogen och traktorn kan inte ta sig in där. Så igår fick Cero jobba! :) Drog 5-6 omgångar med ungefär 8-10 grenar i varje, och sen drog vi hem ett, sen fick det räcka :) Han skötte sig kanon!

Idag ska vi vara förebilder ;) Cero rids egentligen inte för tillfället men idag ska vi ut på en skrittur barbacka, vi har två 5-åringar hos oss på inridning och de behöver någon trygg häst när vi rider ut :) Skrattar gott åt att en 3-åring är den där "lugna trygga" och ska leda 5-åringarna xD

Lindbygarden
0

#41 Låter som en intressant stam helt klart!

#42 Undebart med en mångsysslare!Kyss

MiaMaria
0

Saga är just nu inne i en trots period o testar o försöker med allt, rymma, stegra, kuta över, sparka både fram o bak osv. Men vi jobbar vidare, även de högsta topparna ska man ju över ;-)

(har prob just nu o får inte fram smilisar, ja hela "menyraden" ovanför skrivrutan så ser mina inlägg skumma ut så beror de på de…)

Klasselover
0

Fått besked att min vagn kommer i helgen! :) Gissa om jag längtar? ;)

Lindbygarden
0

#44 Sto….Oskyldig

#45 Grattis!!!Glad

MiaMaria
0

#46 ohh jaa!

HBKbruden
0

Min snälla! (ja jag har aldrig mött en sån unghäst!!!) Diablo. Om jag säger så här, han bryr sig inte om något, tittar inte på "farliga" saker som de gamla han hoppa och studsa för. Han bara följer mig vart jag än vill!! Peppa peppa, hoppas det håller i sig!

LASTTRÄNING stod på dagens schema!! Tror ni inte han bara går rätt in?? Wooow, han tittade in och bara följde mig in!! Nu ska påpekas att vi aldrig lastat honom innan, mer än när jag hämtade honom som 6 månaders föl, men då lyfte vi in han och han stod lös hela vägen!.. Han är inte som alla andra unghästar helt enkelt!!!

Nog pratat om honom. Vi har ju även en 4-åring efter Biggles (efter min gamla tjej (kaliber-Krevad). Även han hade lastträning på dagen. Han tittade lite, luktade och kikade läget sen gick även han rakt in utan att tveka!!!

Vilken dag!!!

Lindbygarden
0

#48 Visst är det underbart när allting bara stämmer?Glad

HBKbruden
0

Fantastiskt kul är det, idag gjorde vi samma procedur med de båda, Bara rakt in gick dem! Jag hade även täcke på diablo för första gången och snyggade till han, nu ser han inte ut som en travare med lång man längre ;) Dressyrhäst med kortklippt manOskyldig, riktig snygging blev han. Håll nu tummarna för veterinärbesöket så småningom, ska ringa och boka tid imorgon

Lindbygarden
0

#50 ja manen ska jag ta tag i när jag stallar in dem.. Vi ska måla två boxar till sen blir det in natten för dem också.

Invisible
0

Bebismannen! Jag håller mycket på med vänjning av utrustning, lindor, transportskydd, sadel, sele mm. Vi har också börjat dragit cykelkärran, eller rättare sagt jag drar den, han får gå med framför. Det funkar helt okej, men det är fortfarande lite creepy. Vi jobbar på det!

Lindbygarden
0

#52 Va duktiga ni är!

Jag har lite dåligt samvete för jag behöver göra mer med Garcon, men i vinter blir det iaf lite sadel och tömkörningsgjordsinvänjning.

Invisible
0

Den 16:de bär det iväg till Avesta för att visa Dexter en sista gång. Självklart har han börjat bygga på mer bak nu, väldigt lägligt, liksom.. Men eftersom vi inte satsar inom utställning åker vi mest dit för skojs skull, +toppen miljöträning. :-) De senaste gångerna var han superloj och ovilig i ringen, nu jäklar satsar vi på att sätta sprutt på stället! :-)

Helt OT, men det värsta med att skaffa bebisar, är ju att dom växer. Jag vill ha tillbaka lilla Dexter! Hum, kan man inte reklamera någonstans? ;-)

MiaMaria
0

#54 haha de med raklamation va bra, måste undersökas Flört

Lindbygarden
0

#54 " om jag gapar tillräckligt stort kanske jag får in hela hennes näsa i munnen"

Vilken sötgöteKyss

En busbild på Garcon

[Tovab]
0

Dal Vera

Kallblodig travare, sto född 2006.

Ska bli min dressyrponny som jag satsar på att iaf rida LA medFlört

Hon kan inte så mycket, men vill lära sig hela tiden och försöker alltid att göra sitt bästa. Vi ska ha våran tävlingsdebut i Januari. ska bli väldigt spännande!

Invisible
0

OHHH, måste bara skryta! Ungponnyn jag hade under vintern, ca november - april, som jag tränade och tävlade, (tror han satte sina första nollor i LD:n, och debuterade LC med mig?) har nu kvalat in till ungponny SM i hoppning! Lilla, underbara, fantastiska Camaro. Jag kan ju lova redan nu att jag kommer sitta bänkad på Strömsholm med kameran i högsta hugg när mitt favoritekipage kommer in på banan! Här är en ponny som om några år kommer gå SM och nå den högsta toppen. Diss till mina egna hästar och ponnys, men jag har aldrig, aldrig, aldrig suttit på en häst/ponny som besuttit en sådan kapacitet, -och han är 5 år gammal!

-ursäkta bilden, vet att jag ser mongo ut- :-) Hoppas jag inte skrämde någon allt för illa!

Lindbygarden
0

#58 Va underbart! Stort grattis till att ha lagt en fin grund!Glad

Gillar bildenFlört

Lindbygarden
0

Just det.

testade att "longera" Garcon en stund igår. Skulle nämligen försöka få till ett filmklipp och pållehäst rörde sig inte mer än en gammal trött valack.

Ska se om jag kan få sonen till hjälp ikväll.

Ninnii
0

Lyckes Melizza

Shetlandsponny, född 2008, e, Bäckens Monzun u, Jollypop

Efter att Bill nu är pensionerad o är Matildas ridponny så var steget att köpa en större shetlandsponny. Behövde inte åka mer än 1mil, för där stog hon i min brors hästflock. Köpte henne av min bror i juli i år.

Det vi gör är att promenera i samhället för att hon ska vänja sig vid allt som tänkas kan. Vi tömkör två dagar i veckan o en dag är det löshoppning. Har haft henne i vagn två gånger, vilket är som det är det naturligaste som finns. Lissan är en enormt snäll shettis som Matilda oxå kan pyssla med. Vi har vart på två utställningar. På första Skaraborgsponnyavel så blev vi klassvinnare med 41p, BIR och i BIS ringen kom vi 7/13st. På andra utställningen via shetlandVäst så blev vi 2/5 i klassen med 39poäng med en 9a på skritten.

Målet är SM i körning, men det får bara tiden utvisa om vi kommer dit, men jag hoppas att vi kommer ha mycket skoj på vägen jag o Lissan.

Ninnii
0

Bild två. Kusin Wilma, Lissan o Matilda

Klasselover
0

Här står tiden stilla, har en tappsko på Cero så han har vilat några dagar, hovis ska förhoppningsvis komma ut imorgon :) Annars har han skött sig super! Börjat sätta igång honom inom ridningen nu också, funkat super. Pigg och glad! :)

Lindbygarden
0

#61 Men så fin!Kyss

Roligt att se dig här ute igen! Ska bli spännande att följa er!

#63 asch det är så drygt med tappskor….Rynkar på näsan

joooossan
0

Jag och Foffe tränade vår första dressyrträning idag! Allt gick jättebra, helt ny omgivning och nytt ridhus men han var coollugn! Men eftersom det var första träningen var det mycket basic, vi red mycket serpentiner och gick ner på volten.

Men jag är kanonnöjd! Blir nog varannan vecka dressyr och varannan hopp nu :)

Klasselover
0

Cero har fått vila söndag, måndag och idag, jag har dragit på mig influensan :/ Men imorgon har vi tid hos frisören ;) Cero ska spårklippas, han blir så himla svettig när han motioneras. Han spårklipptes som 2-åring (fråga mig inte varför) så van är han :) Så det blir en skrittur barbacka eftersom hon som klipper står i ett stall 1 km från "mitt" stall och han ska klippas där :)

[Tovab]
0

Ramlade av Vera och blev sparkad så jag är halvt lam. Blir en liten viloperiod för henne just nu.. :P

Klasselover
0

Ajdå! Hoppas det gick bra för både dig och hästen..

Idag har jag planerat att rida till ridhuset 1km från stallet och träna, men vädret har tydligen andra planer.. Är inte speciellt mysigt att rida i ösregn -.- Får hoppas på uppehåll så jag kommer iväg. Cero var förövrigt jätteduktig igår när han klipptes! :) Rök lite väl mycket päls men det växer snart ut igen :)

[Tovab]
0

#68 Jadå, tur o pturen om man ska säga så. Hade hon träffat ett par cm åt sidan så hade hon sparkat rakt på ryggraden. Vilket hade slutat betydligt sämre..

Men benet och ryggen och halsen tog ju stryk utav sparken. Men snart är jag väl uppe på hästryggen igenFlört

Lindbygarden
0

Men fy så otäckt! Hoppas du snart är fräsch igen!

[Tovab]
0

#70 jadå, ska trotsa smärtan och miljöträna henne imorgon. Ska åka till ridskolan och rida runt lite granna. Blir väl att ta mycket smärtstillandeTungan ute

Dyblygiad
0

71# Ta det lugnt istället för att stressa upp på hästryggen! Kroppen läker fortare om du inte utsätter den för mera. Själv har jag ridförbud i 2v då jag åkte av förra helgen. Jag står på Doxyferm och glider runt i ett ständigt rus just nu. Så mitt råd är att simma lugnt i några veckor framåt, ingen häst är värd så mkt att man ska rida innan kroppen är redo för ett nytt fall !

Pga av mitt fall har vi inte varit uppe hos Baggis på snart 1½ v. Mutter, tur att jag har en schysst stallägare som kollar igenom honom varje dag o fodrar åt mig. Ska försöka åka upp i morgon så Therese får rida lite på honom igen. Han däremot tar nog det hela med ro, han är ju fortarande en bebis Kyss

Lindbygarden
0

Ja man kan förlora så mkt på att ha för bråttom, man ska inte glömma att tidsperspektivet inte finns för pållarna det är bara vi som stressar vidare.

Var rädda om er!

[Tovab]
0

#72 Gick faktiskt ovanligt bra, har läkt väldigt fort. Skrttade ut lite granna på henne. Hon var snäll och skötte sig. Fast hon är ju som en 1åring i skallen ibland. Så höll på att åka av 3 gånger då hon flög omkring helt plötsligt utan anledningObestämd

Men håller somsagt ett lugnt tempo eftersom jag inte vill skada mig mer. Men Vera har dåligt tålamod och måste få röra på sig. Vågar inte kasta upp nån annan på henne eftersom hon är inne i en period då ALLT är läskigt så man bara måste flyga omkring Skrikandes

Lindbygarden
0

På tisdag kastreras Garcon, ska bli skönt att inte ha hingst hemma sen. underlättar med hagar och allt, idag går flickorna på "andra sidan" så inte han ska bli för störd och vandra..

Dyblygiad
0

#75 underlättar också om du vill ha hjälp nästa år vid denna tid att rida in honom :)

Lindbygarden
0

#76 Ja en valack är sååå mkt enklare!Glad

MillaJ
0

En liten snabbuppdatering om oss kan ju vara lägligt.
Vi har haft det ganska motigt det sista, Hottie har det ganska jobbigt vid pälssättning och fällning, hon förvandlas till nåt oridbart monster som står emot, slår, och går på bakbenen ><
Hela sommaren gick hon som en klocka, men lite efter att vi flyttade så började hon konstra (och jag känner igen det så väl från förra året).
Nu efter att ha varit på ett par träningar med henne och hårt jobb hemma så börjar jag så smått känna igen henne igen, men vi är inte helt tillbaka än. Men tar små steg framåt iallafall ;)

MiaMaria
0

#75 Gråter

Dyblygiad
0

Måste uppdatera att Therese nu har 3 hästar att rida in under vintern. Tillskottet är en frieserdam på 3 år som ska gå bruksprov till sommaren. Idag har Therese skrittat på henne med ledare för andra gången. I morgon ska vi ta en kort sväng igen.

Ska även försöka hinna med Baggis o Aragorn i morgon!

Lindbygarden
0

#80 Hon har helt klart att göraGlad

Dyblygiad
0

Idag har Therese ridit ut för första gången på Z (frieserstoet) jag red först på Ronja och hade säkerhetslina på Z. Sen åkte vi till nästa stall där Tara fick premiärrida Baggis medan Therese red Aragorn.

Det slår mig att det faktiskt är 5 unghästar som skall ridas in, Tara ansvarar för 5 åriga welshstoet Teija som nu är riden några gånger i alla gångarter i skogen och sen är det som sagt 3 åriga Z, och sen är det 3 st snart blivande 3 åringar,

Baggis WPB, Aragorn welsh cob samt Cinna WPB.

Ja Therese har verkligen fullt upp i vinter/vår…..

Om allt går som det ska så kommer dessutom ytterliggare ett ungsto hem till oss, ett 4 årigt halvblodsto som går med föl vid sidan som skall ridas till. Skola???? är det meningen att man ska hinna med den också????

[Tovab]
0

Back in buiseness! (eller hur det stavas..)

Rider som vanlig nu igen. Vera går bättre och bättre efter vi har varit nere i en svacka.

Hon har blivit starkare och fått mer muskler.

Tjohej!

Invisible
0

Dexter och jag igår på utställningen i Åsebo. :) BIR och vidare till BIS, men blev utslagen. Rörde sig spänt, så det drog ner, men domaren sa att han hade förutsättningar för bra och elastiska gångarter. Nöjd med tanke på förutsättningarna, han är ju ändå en ettårshingst med mycket hormoner. Men nu ser det ut som om han får bli valack. Fick honom över mig när han reste sig i ringen, har fruktansvärt ont i huvud och rygg. Tur man hade hjälm! :)

Invisible
0

En till bild. Hade ju velat behålla honom som hingst ett tag till, men men.. Det är inte värt det. :)

Lindbygarden
0

#84 Fy farao va otäckt!

Nej bort med kulorna så snabbt sdet bara går. Garcons ryker på tisdag!:)

Invisible
0

#86 Ja, det känns fruktansvärt ovärt att ha honom kvar som hingst när det börjar bli farligt. :)

Lindbygarden
0

#87 Finns ingen anledning om han inte ska bli avelshingst.. De mår bättre om de slipper hormonpåslag och kan gå med kompisar sen..

vissa klarar det bra att gå som hingstar men det är verkligen inte alla..

[Tovab]
0

Framgångar med Vera.

Jättemjuk och sammarbetsvillig ponny. Dock så ska tänderna kollas då nånting verkar vara fel.. Så ridning på hack tills dom är kollade. Massören ska komma och massera/knäcka till min ponny. Och hovslagaren ska fixa hovarna. Sen ska även hon rakas och sen vintertäcke ska inhandlas. Mycket som ska göras!

Slänger in en bild på Vera, lite smågammal när jag började lära mig hur hon funkar. Hon hade det väldigt jobbigt i traven då. Därav hennes form Flört Kan med stor glädje meddela att hon nu orkar bära sig i traven. Ser betydligt bättre ut än vad det gjorde på bilden dåTungan ute

Lindbygarden
0

Så var det en valack till i hagen… nämligen Garcon:O)

Han kastrerades igår och jag var oerhört nervös!

Men sig hem fick han också två st vargtänder som de passade på att dra ut när han ändå var sövdGlad

HBKbruden
0

Då var det dessvärre en mindre häst i denna tråden Rynkar på näsan Idag lämnade Diablo oss.

Peppe
0

#91 kram!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#91 bamsekramar!

Dyblygiad
0

91# Så tråkigt! Jag beklagar verkligen.

Själv så har jag åter blivit med isabellföl……köparen valde att backa ut när jag stod med biljetterna till båten i min hand…..

Nåja bättre att hon blir kvar än att komma till någon som uppenbarligen inte vill ha henne…..så känner ni någon som letar efter en Anna så finns hon här Flört rätt pris till rätt person fast inte billig….

Ninnii
0

Förra helgen var vi på ungponny utställning, det gick fint med guld o 40 poäng fördelat på 88888, blev BIR o sen blev vi 5/7 i BIS ringen.

I onsdags spände vi för den nya rockarden. Så vi körde en sväng i skritt o trav i samhället. Peter sprang bredvid hållandes i en longerlina, i fall det skulle hända nåt, eftersom vi kör in henne.

I går var vi i Nuntorp på shetlandsponny utställning, vi blev klassvinnare med guld, det visade sig att vi fick 41 poäng fördelat på 88889. I Champion ungsto klassen blev vi 3/3, sen i Bis åkte vi ut näst först. Men jag är så himla nöjd med de fina poängen! Eftersom det var en Halloween utställning så hade jag satt på mig en peruk o målat läpparna svarta.

joooossan
0

Igår var jag och Frodo i ridhuset :) Allt gick jättebra! Däremot är han så sjuukt pigg Förvånad Men iallafall, allt gick jättebra! :) Bifogar en bild från träningen!

(ingen hjälm pga att jag glömde den och ahde 1,5 mil för att hämta den!)

Dyblygiad
0

Idag red Therese först på Baggis och de tog sina första galoppsprång tillsammans! Han är så cool. Hon rider först och jag går efter med Aragorn, Baggis bryr sig inte om att han lämnar oss när de travar iväg före.

Efter den lilla rundan så bytte vi hästar och jag satt upp på Baggis o Therese red Aragorn ute för första gången utan ledare, i både skritt o trav! Pojkarna är så duktiga och vädret var så fint! Synd att ingen kunde fota Therese när hon saligt kom tillbaka efter sin första galopp!

Linnea
0

Igår fick August dra ett däck för första gången. Han brydde sig inte om tyngden men när han insåg att saken följde efter honom blev han lite ställd och vände sig helt om. När han fått äta äpple ur däcket så var det inte farligt längre så då kunde vi gå vidare utan fler problem.

Måste fixa en sele. Nu använde jag en tömkörningsgjord men en reflexbrösta.. Har ju en loksele men lokorna är för stora, vet inte om resten passar men jag har ju ingen brösta.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lindbygarden
0

#95 Grattis till så fina resultat!!

#96 Busfrans då är det extra viktigt att komma ihåg annars kanske låna hockyhjälm kanske?Tungan ute

#97 underbart! tänk när man får sitta på Garcon första gången eller ja första gången för mig då såvida vi fortfarande äger honom.. det där blev snurrigt!!

#Duktigt!

Här är det nu lite mer än en vecka sedan som Garcon blev kastrerad!

Han har varit lite svullen och varm så numer får han hippotrim och metacam så hoppas vi att det ska läka som det ska.

Han har alltid varit snäll men är nu *peppar peppar* superenkel!

Dyblygiad
0

Igår red jag på Aragorn utan ledare! Första gången jag sitter på honom. Therese red brevid på Baggis. De är så lugna o snälla att man nästan glömmer bort att det är unghästar man sitter på. Målet är att fram till jul sitta på dem i skritt o trav utan ledare och att Aragorn ska känna sig trygg med ryttare på ryggen. Sen blir det vila och därefter blir det lite högre mål för Baggis. Vad som händer med Aragorn efter jul vet jag inte, det beror alldeles på vad hans ägare vill.

Zäta ska vara riden ute i skogen i alla gångarter innan jul.

Klasselover
0

Idag blev det lite trickträning på banan och därefter hoppade jag upp och red barbacka i repgrimma, tränade mest på att svänga eftersom det inte riktigt sitter. Blev lite skritt och trav, gick så bra så :)

Skönt att det för en gångs skull är varmt ute OCH uppehåll, så inatt får Cero gå ute med ponnyerna :)

Invisible
0

Dexter blir kastrerad på torsdag, börjar känna både nervostitet och ånger!

Har ridit en väns 4-åring som jag sedan ev. ska tävla till våren. Ska bli ett kul projekt, det är en störtskön kille med kanonpsyke. Har även kikat runt lite på 1- och 2-åringar. Är verkligen supersugen på att köpa mig en, men ska man ha något "bra" så kostar det ju en del, tyvärr.. Aja, det får bli ett framtida äventyr! :)

joooossan
0

Igår gjorde Frodo ett av sina bästa pass! Taktmässig, rund och väldigt lyhörd. Galoppen är fortfarande lite svag, han har inte kunnit få upp alla musklerna som behövs än. Men endå, riktigt bra jobbat! Idag ryker nog lite av hans päls också!

Fiona
0

Roligt att följa er alla Glad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Lindbygarden
0

Så då har ag mätt "barnen" här hemma.

grace född i maj i år är 1.38 i mankhöjd

Garcon född 2009 är ..1.63

Invisible
0

#105 Jättebebisar.. Skrattande

Cilla89a
0

#103 Vart har du gjort av Dite?
#105 1 år och 163 Förvånad vart ska det sluta? ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Hihihihi

som tur är han lika känslig som han är stor, en riktig stor röd nalle/duracellkanin för mkt energi men mysig och sensetiv.

Kan ta honom i en hand och överfull ikeakasse med hö i andra och han lyssnar så verkligen guldKyss

joooossan
0

#107 Hon är hemma med Frodo :) Dock är hon tillsalu :/

Dyblygiad
0

Idag har vi börjat inridning av den sista 2½ åringen, Cinna, WPB. Therese hängde först och sen satt på henne. Zäta var ute igår på mörkerridning och idag mhd sin ägare. Dagen avslutade vi med att åka till Baggis, idag fick Therese rida ut själv på honom medan jag var ute o gick med hunden. Baggis var på gott humör och de red i alla gångarter. Kul när det går framåt med småttingarna. Nästa Baggisbesök blir på onsdag.

[Tovab]
0

Vera blev klippt idag. Stor del av hennes mage har försvunnit och det börjar sätta sig lite muskler på henne. Kulkul! :D

Slänger in en bild på mig och Vera från idag ;)

Klasselover
0

Cero och jag har fortsatt träningen med Seven games (Parelli) som vi påbörjat.. Han verkar tycka om det och han blir en helt annan häst :) Påbörjat ridning i repgrimma, skritt och några travsteg än så länge..

Idag red jag ut en sväng, Cero kördes förra söndagen och sen dess bara ridits 5-10 minuter 2 gånger under veckan, skritt och några travsteg på banan, så det var en lagom pigg häst jag red ;) Red ut i skogen så han skulle få lyfta på fötterna, men det var knappt jag kunde hålla honom i skritt, han skulle minsann trava över stenar och ris ;) Red lite på ett fält på vägen hem och fick till några fina runda volter i trav och en luuugn sansad galopp :) Min lilla guldpojke!

Bild från igår :)

Lindbygarden
0

Vilka fina hästar ni har!

Jag kommer snart med fler bilder då jag fotade en del igår.

marinelady
0

Nu är egentligen inte Dobri min unghäst men han är den unghäst som jag arbetar med just nu :) ägaren har två stycken och jag fokuserar huvudsakligen på Dobri även om de verkligen är bra att vara flera personer vid vissa moment. Men vi kanske kan få vara med på en kant ändå, trots att han egentligen inte är" min" :).

Dobri är en 3.5 år gammal Basjkir häst som tyvärr har sommareksem och som jag började pilla med i augusti, just nu kör vi in honom och den andre unghästen och det går faktiskt riktigt bra. Dobri har sina anfall när udda människor speciellt verkar vara riktigt farliga men de verkar gå över så sakta.

Vi har jobbat med NH, tömkört i mängder, påbörjat inkörning med loksele och skacklar  och i helgen hade vi debut med såväl vikt i selen som påbörjan av "inridning" igen med sadel och ryttare på ryggen.

För han skulle tydligen varit inriden när ägaren köpte honom i maj/juni.. vilket vi inte riktigt tror på då han tidigare visat riktigt stor oro vid alla moment som har med inridning och göra så vi börjar om.

Tydligen ska han vara arbetad under 4 veckor hos den förra ägaren alltså snabb inriden ala western style  och de har troligen gjort mer skada än nytta.  Inget ont om western men så som dom hade gått tillväga var lite oschyst mot unghästen anser jag,börja med  koncentrerat arbete i fyra veckor från en lång period av ganska lite kontakt då han gått på lösdrift och sen tillbaka till inget arbete fram till försäljning. Det är inte konstigt att han reagerar som han gör me d kontakt med människor. Oro, försöker springa ifrån och i början var han absolut inte kontaktsökande överhuvudtaget, vilket han är idag absolut.

Men de har skett stora framsteg och i helgen hade vi som sagt grand slam på många saker :) som han nu får smälta i ett par dagar den lille sötnosen innan vi fortsätter.

marinelady
0

Dobri med sadel helt obrydd över just detta nya påfund. Dock är han inte helt obrydd med ryttare men det får ta sin tid att han ska känna sig trygg med det också.

Lindbygarden
0

Hoppas att det ska gå bra med honom nu. Verkar ha blivit en chock för honom med en så snabb inridning.

Intressant är att de vänjer sig rätt fort vid olika saker om det blir en helt odramatisk del av vardagen..

Garcon kan jag typ slänga på ett täcke nu utan att han reagerar och då var han dödligt rädd första gången jag smög på ett.. kunde ju äta upp honom!

Måste vara jobbigt för dem att åka på inridning så där oavsett om det är engelskt eller westernstyle elelr vad det nu är..

Många inridare vill ha dem helt råa från lösdriften då de tycker det är enklast så och ingen risk för att de är fellärda.. Frågan är vad som egentligen är bäst för hästen?

marinelady
0

*flyttar inlägget*

Flixxen
0

Oh här vill min kille vara med. Har en svenskt halvblodsvalack född -08. Min första egna unghäst. Han är nog den perfekta första unghästen då han är cool som få. Bryr sig inte det minsta om nått. Har haft sadel träns, benskydd, eflexbrösta, benreflexer, reflex skrittäcke. Har hängt på han 1 ggn och han tyckte det mest var värdelöst att stå still. Helt cool med att jag fanns på ryggen. Hoppas att det fortsätter såhär. Lägger in bild sen när jag har tillgång till datan. Men han är en mkt charmig kille. :)

Cilla89a
0

#118 vad är det för stam på honom? :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flixxen
0

Gud det glömde jag helt bort..

Herman

E: Hermes - D-Day - Stanford

Å en bild på sötisen

Flixxen
0

Å en kroppsbild

Lindbygarden
0

Vilken härlig färg han har Herman!

Klasselover
0

#120 Vilken söting! :D

Här kommer en bild på min guldpojke från idag. Cero totalt älskar snön, pigg pigg pigg så det bara lyser om honom! ;) Idag gick han jättefint när han väl koncentrerade sig :) Snön är super för hans "trav", har ju haft lite problem eftersom det ser ut som om han slängtravar fast vääldigt sakta, lyfter inte på benen för fem öre. Men idag gick han jättefint och t.o.m. bakbenen var med emellanåt! :D

Lindbygarden
0

#123 Vilken fin bild!

Här kommer lite bilder på mina unghästar.

Lindbygarden
0

Går bra att leka bakom farbrors rygg

Lindbygarden
0
Lindbygarden
0
Fiona
0

Härliga bilder Jasmine!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Flixxen
0

#122 Tackar så mkt :) Det var färgen som gjorde att jag fick upp ögonen för han. Är mkt svag för mfuxar.. :)

#123 Tackar, din är inte så dum heller Flört Älskar fjordisar, de har nått speciellt..

Klasselover
0

#123 Visst har de :D Gulingarna har ramlat in i mitt hjärta och fastnat där :)

Lindbygarden
0

Puttar upp den här med lite nya bilder på lille Garcon!

Han har nu haft träns för första gången samt också provat på att ha sadeln med gjord.

Han har ju testat på vanliga täcken och maggjord innan men man vet aldrig hur de ska reagera..

Lite bilder..

Lindbygarden
0
Lindbygarden
0
HBKbruden
0

Då får jag vara med här igen :) och får presentera min nya pålle även här så ni kan följa oss!

Cor Noir, f.2008 Hannoverande, tysk import e cavallieri xx - matcho aa - don carlos

Hämtade honom igår så känner inte honom så väl än, men en otroligt snygg individ med kloka ögon. Otroligt välhanterad och cool. Rör sig riktigt bra. Har haft en sårskada i ett bakben som först och främst ska bli helt läkt sen ska vi påbörja inridningsförberedande. Kommer troligtvis inte visas på treårstest, men vi får se hur smidigt allt går under vintern/våren.

marinelady
0

Ville bara bifoga den troligen sista bilden i den här tråden då jag nu flyttat ifrån den lilla pärlan, men så här såg det ut sist när vi jobbade med inkörningen av lilleman.

Dyblygiad
0

Det är 1 vecka sedan vi sist var hos Baggis o Aragorn. Det märktes inte så mkt när vi idag skulle ut o rida igen i djupsnön. Therese är fortfarande sjuk så det fick bli Tara som fick rida Baggis. Han är så härligt okomplicerad. Tara bara satt upp som om det var en vuxen välinriden häst och han bara gjorde som hon ville. Aragorn var lite nervös när jag satt upp men när jag väl satt i sadeln så skötte han sig utmärkt. Vi travade en hel del på vår korta sväng. Lagom mkt för pojkarna. De har så trevligt ihop i sin halmade ligghall. Pusspojkarna!

komkoma
0

Slänger in en till häst i tråden då:)

Min holländare f-07 har nu bott i sverige sedan 14december. har inte kommit särskilt långt med honom själv, Men idag kunde jag borsta alla benen på honom=)

Han ska vara sutten på i holland, men det är ju absolut inget som man kan va säker på så jag börjar helt från början med honom.

HBKbruden
0

#137 Ser ut att ha en riktigt fin typ! :)

Igår pysslade jag med min lille svarte lite. Tog in han på gången (han stod blixtstilla, rörde sig inte en millimeter, trots att stallet var stängt och han var inne själv), borstade samt smörjde in hans sårskada. Sen gick vi en liten sväng ut i skogen (kedja på under hakan som säkerthet - men han gick som ett lamm) Vi möte både älg och råddjur och han bara tittade ´- försökte inte fly utan litade på mig och mina klappar! :) Riktig cooling!

HBKbruden
0

En Film för er som vill se honom :) Säg gärna vad ni tycker!

http://www.youtube.com/watch?v=vEF_iSr5r6E&feature=player_embedded

komkoma
0

#138 stor och maffig, Precis min typ;)

Härlig din häst låter, riktigt cool. Min vågar ja inte ge mig ut att gå med ensam. Han är inte riktigt lika cool och tacktar hela tiden, dessutom har man ju snö till knäna här.

Vad är det för skada din lilla har fått?

Lindbygarden
0

#139 Söt! ser ut att ha en trevlig trav men lite svårt iom plaskig paddock och lite på tå. Ingen tåsläpare!Glad

hittade hans pappa som är godkänd i flera tyska förbund

http://kempke-hof.de/englisch/hengste_cavallieri.htm#Fotos

HBKbruden
0

#140 Ja han är ruskigt cool. Nää denna snön är inte enkel, vi har plogat så det är helt okej, men halt tusan. Hade inte gett mig ut om han varit stimmig men nu är han ju så lugn, vill hålla igång blodcirkulationen på honom i benet det är mest därför. Så mkt snö i hagarna så han står mest still 

Han fastnade i elstängsel i maj, skada in till benet och det gick inte att sy så det har fått läka inifrån - tar så långt tid då plus att det var mycket svallkött hela tiden. Men det är fint nu, ihopläkt med fortfarande ingen päls på ett område och lite svullet. Halt har han aldrig varit halt och det är ju positivt!

# 141 Ja där har vi pappan! :) Han är ganska lik i typen tycker jag. Hoppas han får pappans storlek också, just nu är han över 160 iaf.

Detta har jag om hans möderne;

modern är mormor till vår godkända London Calling (godkänd i tyskland) och premiehingsten Rialto Star. Hans bror Rio Branco tävlar LA dressyr. Modern är statspremiesto och helsyster till Cellehingsten Matula. Mödernet är samma som för tex Baroncelli, godkänd hingst med framgång i GP dressyr, godkända hingstarna Polytraum, Watussi, Rock Brasiliano, Paulaner, Dressman, Merlino, Davignport och högt betalda auktionshästar mfl, mfl."

Lindbygarden
0

Nej men oj! Va synd att han inte var ett sto!!Oskyldig

HBKbruden
0

143 Ja, eller hur;) men då hade inte jag haft råd att köpa :P Tur i oturen att han blev skadad och inte dög som hingstämne heller och såldes till mig!!

Idag har vi förövrigt gått vår promenad och smörjt in såret med idominsalva och gosat en massa såklart! Han är en riktig charmör! Men mulen den är han rädd om! Imorgon tar jag med kameran ner till stallet:) ni måste ju få se hans fina ansikte!

Lindbygarden
0

#145 Jaaaa massa bilder vill vi se! hur länge har han varit i sverige?

HBKbruden
0

#145 Han kom till sverige för ett år sedan ungefär, februari tror jag förra ägaren sa :)

HBKbruden
0

Mitt svarta hjärta vill pussas!

Idag har vi varit ute på vår daglig promenad! Han går så fint så fint! Älskar promenader och skritta på som bara den!

HBKbruden
0

Promenerar själv gör hans väldans bra i hagen också, svart mot vitt ;)

Lindbygarden
0

Men gud så vacker!!Kyss

HBKbruden
0

Jaaa nu bildbombar jag vår unghästtråd, men måste slänga upp en favoritbild på min svarte kärlek<3 Vi önskar er samtidigt en riktigt god jul och pussar extra mycket på era "småttingar" där hemma!

komkoma
0

God Jul allesammans=)¨

Medans resten av min familj kollade på Kalle Anka va jag i stallet och pysslade om Clifford. Idag stog han nästan helt stilla under borstningen och jag kunde för första gången kratsa ur den ena framhoven=) Min stora syster är riktigt avundsjuk på min nya häst och satt och dregglade över hans stamtavla innan haha

Har börjat lägga på sadel varje dag nu efter att jag borstat klart, det märks tydligt att han har varit med om det innan då han är 100%lugn.

komkoma
0

här kommer en till bild eftersom han är extra söt idag ^^

Klasselover
0

Har era bebisar fått någon julklapp idag? :)
Min har fått en ny lädergrimma i tärnsjöläder, en parelli green ball (dock kopia) att leka med i hagen, lite hästgodis och han har äntligen fått äta sitt dekorerade knäckebröd som han suktat efter i ett par veckor ;)

joooossan
0

En uppdatering, Frodo har blivit så otroligt fin i dressyren. Mjuk, följsam och helt underbar :)

MillaJ
0

uppdatering från oss…

under hösten har ridningen bara gått utför, Hottie känns inte alls som sig själv. från att under våren och sommaren göra framsteg hela tiden och till sist kunna göra enkla byten mm så är dagsläget att det enda jag får jobba med är att ens få henne att arbeta i form. Hon är väldigt öm i ryggen så jag rider henne inte alls just nu. Imorgon kommer vi ringa klinik och så får vi åka in och göra en ordentlig genomgång för nånting är det som inte står rätt till. Är lite nervös för man vet aldrig vad resultatet blir. Hoppas att de hittar nåt iallafall för det är så jäkla jobbigt när man känner att nåt är fel men veterinärerna hittar inte vad det är. Sen får man ju hoppas att det inte är nåt för avancerat… Men som jag brukar säga innan klinikbesök -antingen så är det:
1) något enkelt åtgärdat
2) något som kräver lite längre vila och behandling
3) det går helt åt skogen

Jag återkommer när jag har lite resultat från detta…

HBKbruden
0

#155 Håller tummarna!

Dyblygiad
0

155# Usch vad jobbigt, det kan ju vara något så enkelt som att hästen har gått omkull i hagen o sträckt sig.

Baggis är som vanligt väldigt lätt att jobba med, Aragorn börjar sakta men säkert inse att ridning inte är något farligt alls och tillåter oss alla att rida ut på honom. Det är uppsittning o avsittning som fortfarande är lite jobbigt för honom så det tränar vi extra på.

MillaJ
0

Klinik på onsdag kl 9:00….

#157 Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Men vi får se vad som kommer fram på onsdag. Glad att jag fick en tid så himla fort

HBKbruden
0

#157 Åhhh, vilken härlig bild!

#158 Vi alla här inne håller tummarna för din finfina häst! Aldrig roligt när djuren inte må väl.

Idag har jag och min pojke testat på att vara i longerlina för första gången hemma hos mig, tydligen har han bara longerats en gång tidigare - då på vet.besiktningen. Det var dock som han inte gjort annat, otroligt enkelt gick det. Och nää jag brukar inte longera unghästar, var bara för att få se han i rörelse lite. Har ju inte sett han trava eller galoppera mer än på filmen jag såg när jag köpte honom. Vilken fantastisk bakbensteknik han har i rörelse, sätter under sig något fantastiskt!! Wow wow wow jag blev helt stum. Annars är han ganska så rädd om sig, vi ska träna bort det och finna ett förtroende, det står på vårens schema. Han är skygg och försiktig och man får knappt röra på honom och absolut inte hastigt - så lite har vi att jobba med. Troligen beror det på att han inte är så hanterad och mest gått på lösdrift. Otroligt klok verkar han vara dock! Såå jag ska bara få hans fulla förtroende! Med mig går det rätt bra nu, men kommer det någon annan skyggar han rejält och män kommer inte i närheten av honom..

Lindbygarden
0

#155 Nej fy vad jag känner med dig! Hoppas verkligen ni hittar orsaken till hennes problem, håller tummarna för att det inte ska vara ngt allvarligt utan ngt som går att avhjälpa.

*kram*

komkoma
0
#158 Håller tummarna för er idag.
Dyblygiad
0

158# Hur har det gått för er idag? Fick ni några svar?

MillaJ
0

Det blev ett par timmars klämmande, springande, longerande, ridande (på f ö räsertaggad häst), klämmande igen, röntgen och sprutande.

Veterinären vi hade var även kiropraktor så hon klämde igenom ordentligt, rätt långt bak på ryggen så var det ett muskelområde som var spänt och ömt, och bakom manken fanns en punkt som var extra obehaglig om man tryckte på så den var intressant att titta på på röntgen.
Röntgen visade att hennes tornutskott lutar lite mer än vanligt men det var inget fel för hon har fina mellanrum mellan kotorna, det var bara lite intressant tyckte veterinären, på 2 kotor var det lite skleros som var aktiv -väldigt lite men det syntes som en vitare kant, och det var ju ömt i det området -svårt att säga vad det beror på men allting hänger ju ihop. De skulle försöka få tag på bilderna från förra året och jämföra lite, men det var inget farligt nu iallafall, även om JAG inte är helt nöjd med tanke på att hon inte hade så förra året utan det har kommit nu, då kan man ju undra hur det ser ut nästa eller nästa år igen….
Vi sprutade ryggen med lite kortison och bedövning för de ömma musklernas skull. Blir antiinflammatoriskt i 10 dagar och ska nu longeras+tömköras i 2v och sen får jag börja rida lite lätt ungefär varannan dag, och ska höra av mig och säga hur det funkar.Blir hon inte bättre får vi åka in för en omgång sprutor till.

Så jag hoppas verkligen att det kommer vända efter detta….

HBKbruden
0

#163 Hoppas det ger med sig!!!!

Jag gillar förövrigt inte massa sprutande på hästarna, det finns alltid en riktig anledning bakom? Kanske har hon blivit riden för mkt och för hårt innan kroppen är färdigväxt? Tömkörning är ett fantastiskt bra sätt att bygga muskler innan ryggen ska bär oss människor. Jag hade ställt på lång vintervila från framförallt ridning - men det är jag det och låtit det läka ut ordentligen.

Jag tror generellt att vi stressar för tidigt med våra unghästar, de ska gå treårs, kvalitet, breeders och helst ska kroppen hänga med också. Det är min åsikt sen har jag förövrigt varit förskonad från förslitningsskador, hältor och liknande *peppa peppa*, Förlåt om det blev massa OT. Jag ville bara påpeka min åsikt;)

MillaJ
0

#164 sprutandet på henne var av anledningen att hon har så ont att det räcker att man lägger handen på henne för att hon ska sjunka till ungefär c-ponnystorlek. Denna smärta gör att hon spänner sig, blir ännu ömmare, spänner sig ännu mer och musklerna blir ännu värre. Om hon inte får chansen+hjälp att slappna av så är risken att hon inte bli bra alls.
Hottie har inte tagits så väldigt hårt, hon har gått treårstest och fyraårskval -men självklart med viloperioder mellan varven.
Men nu skulle hon inte vila helt utan jobba lätt och stretcha sig, bara vila ifrån att ha vikt på ryggen

Men jag är inte hellt överförtjust i en massa sprutande i leder och sånt, om det inte är befogat -man ska inte vara för frikostig med sprutorna, men ibland är det nödvändigt.

Lindbygarden
0

Förstår varför hon sprutas, väldigt svårt att bryta cirkeln annars.

Jag hoppas verkligen att hon ska bli bra och att det som händer i hennes rygg går tillbaka.

HBKbruden
0

#165 Jaa jag förstår också att det behövdes! :) Men vet också att man i många fall bara sprutar överallt på hästen utan att veta den bakomliggande orsaken.

Jag hoppas likt lindbygarden att ryggen ger med sig och hon blir bra. Hon har verklugen en otroligt vacker sida! Kyss Håller tummarna!

MillaJ
0

#166 precis -nu gjordes en "attack-behandling" för att stoppa detta innan det blir ännu värre.

Tack så mycket iallafall, jag hoppas också att detta bättrar sig och att aktiviteten stoppar. Visste ju inte vad det berodde på, men veterinären sa det skulle kunna vara så att kotorna gått i varandra om hon rullat fast nån gång, ramlat i hagen eller så och att det då har"retat" skelettet.

Så nu kör vi på såhär tillsvidare, tur att jag kan hålla igång mig själv under tiden -rider nästan mer nu än jag gjort på länge

komkoma
0

Idag har jag linat min med sadel för första gången, han skötte sig utmärkt! Han bryr sig verkligen inte när man är i "rygg regionen" på honom :) Därimot har jag fotfarande inte gett mig på att försöka tränsa honom, Han är väldigt rädd om sina öron och jag vill att han skall ha fullt förtroende för mig innan jag ger mig på det där.

Kratsa hovarna går därimot nästan bra varje gång;) Bak är han jättesnäll men det är när man ska ta fram han håller på och steppar omkring.

HBKbruden
0

#169 Så härliga framsteg! Öronen är många hästar rädda om det är bara massa kel i den regionen och lite godis med kanske så han ser att det inte är farligt :)

Imorgon blir sista promenaden för mig med min snutt på över två veckor, sen åker jag på semester och jag kommer sakna ihjäl mig efter honom! Men det ska bli rätt gott med 25 plus och sol också:)

paddywack
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Jag har ett sto född 08 som precis har blivit inriden. Henne ska jag rida mer efter att hon fått sin vintervila och det ska bli så himla kul!

Hon är e: Briar ue: Czempin XX

Ska bli så himla kul att äntligen få sätta igång med ridningen!

niare
0

Jag har för tillfället en korsningsponny som blir 5 i sommar han är troligtvis maxad B-ponny och sent tagen, kom till mig som praktist taget en vildhäst men är nu världens goaste ponny

han håller på att vidareutbildas kan i dagsläget alla gångarter, men svårt att hitta nån liten vuxen eller tufft barn som kan.

jag själv kör in han ihopp om att han ska bli en bra körponny.

Invisible
0

Dexter fick följa med till ridhuset idag för att debutera longering. Hyrde tränare, då jag anser att jag själv inte har kunskapen eller erfarenheten av att lära en unghäst grunden till longering. Gick kalasbra, han förstod ganska fort kommandon, och tyckte det var jättekul att arbeta. Fick fint beröm för honom, dels att han hade väldigt fin överlinje. Alltid kul att höra åsikter från någon som vet vad denne pratar om. :) Totaltvärt!

Dyblygiad
0

Idag har jag tömkört Baggis för första gången. Han är tömkörd av uppfödaren och är körd med släde men dressyrtömkörning kändes som något nytt för honom. Dock lyckades vi efter lite strul med att få pojken att gå några runda fina varv åt bägge håll. Dock först efter att Therses tömkört honom på rakt spår.

Baggis insåg snart att man kunde snurra runt med tömmen runt halsen om man inte vill gå ut i djupsnön, synd för honom att jag varit med förr och med lite hjälp så överlistade pojken och det blev som jag ville.

Det är både för o nackdelar med ponnyblodet! De blir så mkt smartare om de har ponny i sig, mer överlevnads instinkt på något sätt utan att vara hispiga.

Letfors
0

Tänke var med med min lilla ponny plutt!

Skåhällas Jinka F:2007

Efter en olyckhädlese ihagen blev Jinka eller Loppan som hon ochså kallas till värden. Kommer inte ihåg vem som är mamma men det är antligen Skåhällas Juvel eller Skåhällas Johanna. Hon är en lite C-ponny som mätte i somras 134 cm.

Jinka är min foder ponny och går på en lösdrift med två andra unghästar. I sommars var jag med under inringt och till ridingen(hade inte ansvart utan var bara med och hjäpt till). Under augstie och september var det nästan bara jag som red henne och sen i sluet av sep åkte hon tillbaka till uppfödare, och nu tisdagen innan Jul hämtade i tillbaka henne. Tros sinna 3,5 år är hon en tuff brund utan några störe rädslor. Står snällt på stallgånngen, lyfter på hovaran, har löshoppat, tvekar inte för att gå in i transporten, kan glov lite under uteritter på nya saker och har hopat med ryttare två gånnger hinder på ca 40 cm och henns spåring på en 70 cm. I dreesyren har vi inte komigt så långt, kan svänga och hon lyssanr farm och tillbaka allt med måtta. Hon jobbar bra bakifrån men har huvudet i värdet och har börjat söka sig neråt.

Nu har lilla Loppan fått ett lite sår åvan för mungipan och ska ridans bettlös ett tag framöver.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

komkoma
0

Det har gått både framåt och lite bakåt med min pålle det senaste.
Han har äntligen kommit på att det inte är livsfarligt när jag skall kratsa hovarna, och nu kan jag göra det utan att fjäska med godis hela tiden.
Har linat lite och lite smått tömköra, det går ganska bra så jag antar att de uppgifterna vi fått om hans "utbildning" stämmer. Har även hängt på honom lite utan några problem.
Därimot har han blivit riktigt stökig att hålla på med! Nu när han känner sig hemma har han en del rikitga hingstfasoner för sig, både i hanteringen och med sina hagkompisar. Idag va han så stökig inne så jag nästan gav upp och släppte ut honom igen. Men förhoppningsvis försvinner väl den nu framåt när han får börja arbeta lite mera.

Letfors
0

Red ut på Loppan idag, allt gick bar och hon gick föst en stor del av vägen utan några större problem, red henne även för fösta gånngen på hackaor då hon har ett lite sår ovan för mungipan.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Letfors
0

Red ut på Loppan idag, allt gick bar och hon gick föst en stor del av vägen utan några större problem, red henne även för fösta gånngen på hackaor då hon har ett lite sår ovan för mungipan.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Denna kommentar har tagits bort.
Lindbygarden
0

#171 Jättefin!

Va kul att få se film på henne!

Dyblygiad
0

Idag har jag varit ute på 4 åriga Zäta frieser! I vanliga fall är det Therese som rider henne men Thersese har som bekant kikhosta så det blir jag som får rida lite nu!

Zäta kom till oss i okt-nov och var då inte sutten på. NU rider vi henne i alla gångarter i skogen och jag har precis börjat rida korta pass på ridbanan.

Idag så travade vi först på vallen i snön, sen ut på den plogade vägen där hon gick i en låg unghästform. På ridbanan gjorde vi 5 varv i trav och gjorde volter o snett igenom utan att ha draghjälp av de andra hästarna. Vi mötte även bilar + släp ute på vägen och det gick jättebra!

Kul att får rida andra raser än de vanliga!

Lindbygarden
0

#181 Den vill jag se bild på!!

Dyblygiad
0

Här kommer en höstbild på mor o dotter, Hilda hade vi för tillridning förra året och dotter Zelma "Zäta" är hos oss i år :)

Dyblygiad
0

Här är en bild på Hilda när jag red henne förra vintern.

Ninnii
0

Har börjat tömköra Lissan igen efter vintervilan. Men idag spände vi för vagnen igen och skrittade en stund i samhället. jag har min sambo med som håller i en säkerhets lina som vi sätter i bettet, ifall det skulle hända något så här i inkörningen. Men vi har aldrig behövt använda den, men man känner sig lite säkrare iallafall. Men idag efter ha kört en stund så tog vi bort den och jag körde henne helt själv.Tungan ute

På söndag tänkte vi köra upp till ridhuset så man får bättre underlag.

Målet i år är premiering och treårstest. Jag hoppas bara att hon inte går över 105cm, för då skiter det sig lite grann.

Lindbygarden
0

#184 så fina!

#185 Längtar så himla mkt tills vi kan köra till ridhus, vill komma igång med Starelv nu..

Dyblygiad
0

Idag fick kameran vara med när jag red Zäta på ridbanan. Hon är inte riden så länge och har än så länge svårt att söka sig ner i en mer unghästriktig form men man känner hur ryggen höjer sig när hon går i balanserad form.

Underlaget på ridbanan är inte den bästa, djup snö och upptrampat spår som ibland inte är helt jämnt upptrampat.

Jag inser verkligen hur kort jag är när jag ser på bilderna Skrattande något hål längre kan jag nog ha men det känns säkrare att ha kortare läder med tanke på hur damen kan bocka o flyga i galoppen.

Lindbygarden
0

#187 Hon är fin men hur stor är hon??

Dyblygiad
0

Runt 165 skulle jag tro. Jag behöver stå på pall när jag ska tränsa damen iallafall….Liiiiite för stor för mig ;) men hon är så känslig o lättriden att man behöver verkligen inte vara storväxt för att hon ska jobba.

exitingsvillemo
0

Låser den här tråden nu, då den blivit väldigt långoch seg att ladda upp.

Du hittar Del 2 här

Fortsätt dela med er avera småttingar i den tråden =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer