Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: träning
Läst 4906 ggr
elli-kleo
0

Lära hästen skänkelvikning?

Min häst är inte så välutbildad i dressyr och han kan inte skänkelvikning i trav. Hur ska jag börja hur ska jag göra? Tips?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Linnea
0

Sätter ett avtryck för jag vill också gärna få tips!

Skynda långsamt så går det fortare.

Peppe
0

du måste lära hästen betydelsen av skänklarna, skänkelvikning är inte nåt man lär in som ett trick med en hund.

börja i skritt (eller från marken om du vill det) eller stillastående om det är väldigt problematiskt så hästen inte blir stirrig. lägg ett tryck i den position som betyder flytta åt sidan. så fort hästen antyder att den vill flytta/flyttar så ta bort trycket och beröm. repetera och kräv mer efterhand.

grunden för att lära hästen går ut på att skapa ett obehag (tryck) och när hästen flyttar undan för det så tar man bort obehaget (trycket). då lär sig hästen hur den ska göra för att slippa obehag (tryck). när hästen kan det så är det bara till att bygga vidare.

hästen får inte springa iväg av trycket, men den får heller inte tänka bakåt. har den svårt för att fatta så låt den hellre gå fram än bak, framåtbjudningen är alltid prio 1.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elli-kleo
0

Det går jätte bra i skritt men såfort jag ska prova i trav vill han bara "springa på " :/

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Peppe
0

#3 då får du träna på halvhalter istället. börjar med att sakta av till skritt 2-4 steg, sen trav igen. repetera. sen övergår du till att sakta ner traven så mycket du kan utan att han bryter av, och släpper fram honom igen när han har kommit tillbaka tillräckligt. det gäller att vara konsekvent. när du har koll på tempot så kan du fortsätta träna skänkelvikningar :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LCHansson
0

Tack för tipsen Peppe :)