Unghästutbilding!
Jag har fått en ungponny på fonder fram till sluet av sommaren då hon ska sälja. En new forsert c ponny, jag var med under senater delen av hennes inringen och rid henne mycket under aug.sep han med att hoppa lite och rida ut. Nu är hon tillbaka i mitt stall efter två månders vila, har hunigt att sitta på henne 3 gånnger och det blir bätter och bätter för vage gånng. Just nu ligger vi i fasen för att komma dit man svänger sam lyssna franåt och bakot, backot går bätter än framåt. Jag har tillgånng till tränate och vana unghästryttar samt hon som red in henne.
Nu undare jag om vi har något knep eller något man ska tänka exsrta mycket på vid unghästautbiling, nyttina övingar och vad jag ska ta i vilken årding i inlärningen. Kan redan en del, men man kan alltid lära sig mer!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Vi rider våra unghästar första halvåret enbart i skogen. Där är det lättare att få framåtbjudning. Har en trygg häst med som sällskap. I skogen kan man träna att svänga runt träden. Rygga lär vi inte hästarna förrän de kan gå framåt ordentligt.
Vi försöker parallelt med ridningen även tömköra dem på ridbanan, inte så ofta men några gånger i månaden samt löshoppa dem.
Så mitt tips till dig är att rida mkt i skogen, i kuperad terräng så din ungponny lär sig balansera upp dig och tycka att ridning är roligt innan du börjar rida på ridbanan.