Prisbilden på unghästar
Jag kommer ju förlora min fina unhäst inom ett par veckor pga av skada. Det bär det såsmåning ut i hästletardjungeln igen. Jag har redan nu börjar spana ut och det är bara att konstatera, det finns massor! Men vilka priser! Ni som har lite koll kring marknaden får gärna diskutera med mig, hjälpa mig, ge mig råd.
Detta söker jag, bra dressyrstam (gärna tysk, holländsk), helst valack, sto kan vara intressant. 2-3 år, ej inriden (för att sänka priserna lite), blivande mankhöjd 165+ självfallet bra exteriör och temperament. Jag kommer i nästa köp kosta på mig röntgen.
Tittar jag på svenskfödda i denna standard,08-07:or ligger priserna på 70 - 100 000+. Fölungar/åringar kostar mellan 50-70.
Tittar man därimot ner mot tyskland/holland som tar in importer i det jag söker får man en 2-3 åring mycket billigare, oftast med mer intressant stam. 50-70 för 08:or/07:or.
Vad har ni för tankar kring importer??? Jag är mycket tveksam. Vet ni någon bra förmedlare??? Gärna i södra sverige. Självklart är mitt krav att se hästen in real life innan köp.
Ge mig era tankar!
denna http://www.hanafis-sporthorses.com/gallery_41.html blev jag förtjust i (hade bara velat ha lite mer fett på magen :p)
de hade massor fler hästar för ett par dagar sen men som är sålda nu.. var tydligen ett lass på väg in inom kort igen..
#1 Jag har sett den med nämligen, mycket fin enligt mig ocg trevlig stam, men så blir man fundersam, varför så billigt? Eller för mig är det rimlig prisklass. Någon som vet något om det företaget? Bra/dåligt.
och den var ändå en av de dyrare jag sett där hittills… det har väl med att gör att de är oinridna tex. nere i holland och tyskland föds det ju upp ganska många unghästar och då kanske man får sänka priserna lite för att få sålt dem -särskillt om de inte är ridna och visade.
De svenska uppfödarna har betydligt dyrare förutsättningar. De flesta europeer har eubidrag även för hästar samt en mkt lägre moms..
Visst kan man fynda men man måste vara kritisk då all hästhållning inte är bra bla finns det en hel del holländare som föds med samma förutsättningar som våra köttdjur dvs de går i hallar och massutfodras. Hur blir hållbarheten på dessa hästar?
Det finns fler som köpt röntgade hästar som sen på svensk röntgen inte alls är rena..
Ta reda på vilken lands lagar som gäller om ni importerar.
Nackdelen med svenska hästar är att alla ligger i ungefär samma prisklass, men hittar ni intressanta unghästar så hör av er för det kan tänkas vara prutbart.
Många svenska hästar har också tysk/holländsk stam bla har en bekant dräktigt med Lingh och hennes avelssto är import så är det en tysk/holländsk unge trots att den föds svensk och registreras SWB..
Fördelen med svenskt är också att du vet hur den blivit uppfödd, att det fått gå i hage samt kan få veta hur det fodrats etc..
Jag har själv en jättefin åring till salu till BRA pris och har en bekant till med en riktig klassåring.
#4 Tack för dina synpunkter och jag håller med dig fullt ut! Dessvärre tror jag säkerligen det finns varianter av den hästhållningen i sverige också.
Jag, som normal svensson har inte 100 000 att lägga på en häst. Och jag tror inte det är många som har det heller. Min gräns ligger vid 50-60.
Röntgen är jag skeptisk till ja, det är nog värt att ta in och röntga på klinik i sverige också.
Absolut finns det hästar med den stammen jag är ute efter svenskfött också! Men dem är tokigt dyra, kanske inte så konstigt då det är dyrt att föda upp dem.
Det finns mycket fördelar med svenskt ;) Det är bara priserna jag tycker är höga om man tittar neråt.
Jag vet om din åring och han är superfin, dessvärre vill jag ha något över 2. Vill inte börja om på ruta ett igen.
Förstår dig menar bara att de finns
Ska jag förhöra mig bland bekanta om unghäst från två år dressyrstammat sto el valack samt maxpris 50-60?
Känner till uppfödaren och de är väldigt kunniga, seriösa och deras uppfödningar har framgångar på fölchamp, unghästtester och tävling..

Vart hittar du alla dessa 2 åringar? jag hittar typ inga alls
och de få jag hittar är fuxar
tycker att jag släppt väldigt mycket på kraven faktiskt redan, tittar även på ston nu (ja ni läste rätt!)
jag skulle vilja åka till nån typ uppfödare med 10 st 2 åringar gåendes i en hage och bara välja o vraka 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Men söker ni båda tvååringar??
#8 Pssst , jag försöker övertala sambon om ett spanskt sto

Vet annars en 4 åring e Sandakan som är till salu billigt!
#7 Har kikat på, men det är något med den som jag inte gillar. Spana gärna vidare åt mig :)
#10 Billigt? Berätta gärna mer.
fick höra från en veterinär : De flesta från tyskland är billiga då de säljer de som är sämre. Tyskland speciellt behåller de fina för sig själva och säljer de sämre till Sverige, därav det låga priset!
Hur mycket det sedan stämmer vet jag ej, men kan tänka mig att det är rimligt men nog väldigt olika från person till person.
Hästar från Polen tror jag det var säljer de oftast lite billigare men det är nästan alltid BRA hästar ! :)
#12 Det tror jag absolut kan stämma, det bästa behålls självklart, det är samma på svensk mark - det bästa hamnar hos proffs och säljs aldrig till vanliga svensson. Frågan är vad som menas med sämre? Exteriört? Stammässigt? Om man tittar på de tyska/holländska hästarna som importeras till oss är det ofta väldigt bra stammar, dock oftast inte det bästa. Men i aveln ligger ju tyskland och holland en bra bit framför oss (bara titta på årets VM) eller har jag fel där?
Jag spekulerar bara och diskuterar så ta det för guds skull inte som om jag kritisera era tankar.
Polen, vad har dem för hästar???
#13 precis, men just tyskland ska vara extremt med att inte sälja vidare bra hästar tydligen. Självklart vill man ju inte sälja sina bästa hästar här i Sverige heller, men i Tysland ska det verkligen vara så att de "inte ska vara något att ha". På vilket sätt vet jag faktiskt inte..
I polen vet jag att de har en del trakhener, och även halvblod.. är dock inte så insatt i polens hästar, men har sett flera fina därifrån faktiskt ! :)
Fast man kan åka ner till tyskland och fynda jättefina föl till bra priser så det är verkligen en sanning med modifikation..
Men självklart så säljer de inte de finaste 3-4 åringarna med potential för svår klass för 50 lök
Har sett en hel del skräp från Polen också samt hästar som varit fulla med mask osv..
Som alltid när man söker häst gäller det att vara kritisk.

#11 håller med dig där.
Ang import o att tyskland skickar iväg de sämsta så självklart, så gör ju en vanlig svensson oxå, behåller de bästa o skickar iväg de sämre. Men självklart kan man även göra fynd i Tyskland, ffa bland fölen. Ang polen så kan de oxå ha ok hästar men har själv inga positiva erfarenheter därifrån.
Tyskland o Holland har en helt annan uppfödning än vad vi har och även en helt annan kultur öht. Som Jasmine säger, de gäller att va kritisk, om man så handlar från sverige eller någon annanstans ifrån.
#14 Det hade varit spännande att veta mer om.
#15 Helt förståligt att dem skickar det sämre till Sverige, jag är bara fundersam vad det sämre är. Om det är sämre på alla punkter, gång, stam, huvud… eller om det är det som med stor sannolikhet inte når den allra högsta toppen.
Polen har jag ingen erfarenhet av vad dem har för hästar alls.
#16 Fölen är betydligt billigare i tyskland. Hade det varit att jag hade kvar min läromästarhäst och hon inte var såld hade jag inte tvekat på att kolla föl, men nu har jag redan väntat 2 år och min unghäst döms ut. Inget att rida på.
Kritisk är jag absolut! Försöker vara så gott jag kan. Ni får gärna hjälpa mig på vägen. Utan all info runt om kring om denna häst, vad tycker ni? http://www.youtube.com/watch?v=4iQSon-OTvM
Jag själv gillar typen på modell, kanke för att den påminner till viss del av min förra häst. Jag gillar traven och bakbensengagemanget - även om det är mycket "visa upp mig". Han slappnar av mer i mitten av filmen. Kan inte uttala mig speciellt mycket om galoppen - men det lilla man ser ser okej ut, dålig skritt av vad man ser, inget övertramp.
#17 som jag sa i början.. den hästen gillar jag -även om det precis som du säger är "visa upp mig"trav. Trevlig modell men lite i undervikt. Modellen liknar min kompis 4-åring och den är suuuuuper. Verkligen en sporthäst, hon är liksom byggd för att gå i en lätt (både viktmässigt och enkelhet) form.
och traven är lätt och fin.. tänk den i arbete med lite låg form jobbande genom ryggen så den halar in bakbenen lite… Blir lite sugen själv ;)
#18 den liknar vår 4-åring där hemma med, han har samma modell åt det lite kortare hållet. Jag håller med om att han är byggd i uppförsbacke. Många som ringt på den. Får se om jag tar mig ner för en koll i helgen.

Blir Blacky såld och jag fortfarande inte har hittat nån häst efter jul så funderar jag på att höra med min tränare/stallägare om inte hon kan hänga med mig till tyskland o kolla, hon har en del kontakter där nere. men det är ett ganska stort projekt att ta sig iväg sådär, hon har ju sin verksamhet att sköta också. men vet att min kusin också gärna åker till tyskland o letar så vi kanske kunde slå oss ihop alla tre om det faller sig väl ut =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#20. Jag är absolut intresserad om jag inte hittat någon intressant innan. :)

#17 Det är ingen häst jag skulle ha köpt, kan inte sätta fingerat vad vad det är som stör men något är de. Men det är en trevlig modell på häst o han har som sagt bra bakbensaktivitet o en intressant stam. Spännande o höra vad du tycker om den om du åker o kikar
#22 Han ser ut att ha väldigt kort rygg samt på uppställda bilderna så står han både bakom sig och har väldigt långa bakben men tycker inte det stör lika mkt i rörelse..
#23 Tack för ditt svar! Och alla andras med såklart. Tar gärna emot fler tankar.
Om vi bara spekulerar, hur kan det påverka hästen negativt, kort rygg, långa bakben (ben överhuvudtaget)? Tänker ridmässigt. Jag föredrar sedan tidigare hellre kort rygg än lång (enklare att rida ihop.)
#23 Vad har du och ni andra för tankar kring Sandakan? Har ni någon erfarenhet av hans avkommor??
Sandakan är ju numer kastrerad så han kommer inte få så jättemånga avkommor.
Han är en snygg häst men vet inte alls hur han lämnat, har träffat ngr som alla varit rätt heta bakom pannbenet men de har ju mödrar också. En bekant sålde en avkomma till vrakpris just för att han vår väldigt nervös och svår.
Jag skulle själv inte betäcka med honom då jag tycker det finns mer meriterade hingstar och bättre hingstar i hans åldersgrupp. Nu finns ju inte den möjligheten längre heller.
Här är hans blupsida http://www.blup.se/sv-se/horses/168360-sandakan
#26, Infon om han kände jag till, mer nyfiken på avkommorna. Hittat ett sto, 06:a efter honom, undan 3 led elitston. Finns på hastnet den med. Jag gillar personligen inte sandakan, men hingstarna bakom samt på dennes möderne. MEN jag skulle inte ha ett sto:P
Tror jag vet vilket sto det är om hon står på en ö.. Isf ett mkt bra möderne! har sett bilder på henne och hon är verkligen jättefin!
#28 Japp det är hon. Men jag har bestämt mig, det ska vara en valack, Jag har haft nog med stoupplevelser, jag vill ha en tävlingshäst. Men hon verkar fin. Risken är väl att jag står med ett sto sen iaf.. men jag ska försöka undvika;)
Vad säger du om inlägg #24??
För mig handlar det dels om sadelläge, att kunna arbeta genom ryggen, att kunna få plats.. Har de väldigt långa bakben i komb med kort rygg så har jag sett ibland att de får svårt att få plats när de ska komma under sig dvs slår i sko osv..
Sen handlar det väl mkt om vinklar också att de ska kunna komma inunder sig på ett bra sätt..
Som Maria säger så är det ngt som stör även om han är fin.. kan dock inte sätta exakt fingret på det, om det är att han är så långbent så kors etc ser väldigt klent ut..
Hur ser han ut under ryttare, rör han sig bra då?
Sen är det väl så att man är ännu mer kritisk då jag tycker det är underligt att man kan köpa en holländare från handelsstall för 45000, jag menar de kan ta betalt för sina bra hästar utomlands.. varför var just denne så billig?
#30 Tack för ditt svar och jag är själv kritisk, det är därför jag svarar. Han ser klen, ädel ut hela hästen tycker jag. Kanske blir han ett problem, som sagt har jag inte tittat på honom än och är inte hundra om jag ska kolla på häst innan allt är klart med den andre.
Hur han ser ut under ryttare vet ingen, ej inriden. Därav priset också. Skulle det vara min häst skulle det inte påbörjats inridning än ändå, han är inte färdigvixen, klar i kroppen.
Kan till viss del hålla med dig om priset. Dock är inte pappan på hästen känd - hittar ingen information mer än stamtavlan. Kan vara en faktor plus att han självklart är oriden och tre år.
http://www.hanafis-sporthorses.com/ Har sin försäljning på samma gård där jag har mina två :)

HBKbruden, hur går de för dig?
#32 Berätta gärna mer :)
#33 Det står stilla allting just nu, inväntar svar från försäkringsbolaget för att för det första kunna avsluta allt med han där hemma. Hittat en trevlig 2-åring e Don romantic, men vi får se vart det leder. :) Ser ni något spännande, tveka inte att slänga iväg ett PM :)
Läste att någon skrivit "de behåller de fina och säljer de sämre till sverige"
Det stämmer ju till viss del, Men överlag har ju tex tyskarna alltid haft finare hästar med, och de som då kommer till sverige är ju ofta jättefina unghästar för oss.
Jag håller med på att leta unghäst 2-4 år, att jag är på den åldern är mest för plånbokens skull, Har helt enkelt inte råd att köpa mig en fin, dyr, färdig häst. Jobbar man halvtid så gör man. Men det största problemet jag har är ju att alla hästarna är så himla små! Önskar ja va en av de där lyckligt lottade som kunde köpa sig en unghäst på 160cm och inte behöva oroa mig för hur mycket elelr lite den skulle växa.

Om man köper häst från utlandet så var noga med att röntga lederna! Har hört om flera som är importerade med fiiiiiiiina stammar som sedan visat sig ha pålagringar i unga år…..
Ja men vi har faktiskt väldigt mkt av det blodet i Sverige också.
Jag har en unghäst till salu om du letar häst med storlek, han kommer garanterat bli minst 1.70 skulle tippa på att han blir mellan 1.75 - 1.80
Han är efter Highcruiser som i sin tur är efter Hohenstein - Lauries Crusador xx - Bolero (känd tysk stam
)
Mamma är efter tyske bruksprovsvinnaren Weltbürger som i sin tur är efter avelsgiganten Weltmeyer.
Sen ur svenskt mkt fint möderne med mamma som R A-prem, mormor Elit och mormorsmor Elit.
Han är visserligen bara 1.5 år men inte lång tid kvar tills han fyller två år
Så det finns stora unghästar med utländsk härstamning i komb med fint svenskt här också.
Viktigt att han kommer till ambitiös ryttare som vill utveckla honom!
har en bekant som har ett superhärligt sto efter Sandakan
vad jag vet är hon otroligt lättlärd, mkt trevligt temprament, dessutom är hon snygg att se på och rör sig mycket bra.
Därimot har jag träffat på lite fölungar efter honom och de har alla varit lagda åt det skygga, osäkra hållet.
Lite kul att denna tråden fått lite liv igen! Själv så har jag slutat leta, avvakta och sparar ihop mer pengar. Men det är fortf unghäst jag söker, kanske blir mer seriöst letande framåt nästa höst.
#37 Om du inte får honom såld till dess kommer jag med stor säkerhet höra av mig! Gillar ju stammen;)
Jag kommer inte ha honom ute länge på annons utan la ut en på hästnet under helgerna. Men tror att han blir mer lättsåld som två/treåring.
Han är jättefin och kommer synas när han blir vuxen! Så vill du ha häst för tävlingsbanorna tycker jag du ska kika på honom
Hade min treåring till salu för 48" och det tyckte jag var billigt, fin stam och fin häst med viss utrustning men det tyckte folk var för dyrt! Håller med om att priserna är höga!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#41 Det är billigt! Men 100 000 för en treåring är dyrt i mina ögon - vilket de ligger på.
Förövrigt har jag eventuellt hittat en häst jag vill köpa, ska kolla på den i helgen! 2008:a - vi får se - mer info kommer om det blir köp!! :D
#41 Ja det är verkligen billigt!
Vad är det för stam på din?
Det jag tycker är svårt är att nästan alla hästar ligger på samma pris.. Det är inte som mkt annat att man kan se kvalitén på priset..
En riktigt bra häst ska kosta pengar tycker jag..
Gabrielles son Oliver annonserades för 325 000 som tre/fyraåring och såldes.. Vet dock inte vad det landade på för pris men knappast särskilt stor prutning.
Har du kollat in www.kempke-hof.de/ ? Riktigt fina, tror till och med att E&G har samarbete med dom! Om man vill ha lite svensk hjälp är ju det bra. :)
#44 Yes, jag har kollt in där. Men inte hittat ngt riktigt som jag fastnat för - men håller mig uppdaterad på deras sida! :)
Nu håller jag tummarna för att jag hittat min nya stjärna i Sverige! Vi får se på söndag!
Tips är att kontakta och fråga efter det du söker. Han säljer inte bara sina egna.
Wiiiiiie! Det ser ut som jag har hittat min drömhäst igår, nu ska han bara gå igenom vet.besiktning i veckan så är han min nästa helg! Äntligen en häst igen!!! :) Mer info kommer!
Tjohooo! Grattis! väntar med spänning på mer info!
#43 Hon är e:Saint Malo (salieri) och u: Advokat (orust) Salieri är även pappa till Ankys Salinero :) Så både hopp och dressyrstam och är en mkt fin dam med mkt fina gångarter kanon psyke och fin kropp, dock lite stor bara :)
Min nya är ett riktigt fynd också! Pga sårskada som gett ett skönhetsärr. Det finns fynd, men ofta är det ngt "fel" på dem.
Han är dessutom tysk import - billigare hästar! Såld till Sverige hingstämne, men skadade sig.
#51 många ser tyvärr ner på importer och vill ha svenskt men jag ska säga att de flesta bra hästar jag sett och pysslat med varit importer! Bra man kan och vet bakgrunden så! Lycka till med din pärla :)
#52 Jag kunde inte hittat en bättre individ för min prisklass (nu var han iofs t.o.m under). En så otroligt välhanterad och trygg individ. Coolugn! Jag är mäkta imponerad! Jag är otroligt stolt ägare till ett riktigt framtidslöfte! Tack!!!