Utrustning
Är verkligen inte inne i det här med att tävla svår dressyr. Men jag har hört att när man tävlar svår dressyr(de som visas på tv å så. vet inte vad klasserna heter…) så måste man rida på skarpa bett och ha sporrar. Är det sant?
Kanske är det för att hästen ska lyssna till lite bättre och ryttarens hjälper ska synas mindre. Men isf kan jag inte förstå varför man inte får rida på ett vanligt tredelat tränsbett om hästen går super på det.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Det är också en svårighetsgrad högre att bevisa att man kan rida på kandar.
Precis som #1 skriver så hör det till att ryttaren ska kunna rida på ettkandar, men jag förstår ditt tänk. Jag skulle vilja se dressyren uppdelad i två delmoment, ett där man rider med kandar och ett där enbart tränsbett får användas.
Mest för skoj skull, vill jag se proffsryttarna rida dressyr med vanlig utrustning =)
Jag håller med. Jag tycker att alla bett ska vara tillåtna. Tänk om man har en häst med "problem med munnen". Den kanske behöver bettlöst eller ett väldigt mjukt bett i munnen
#1 Okej.. Men å andra sidan kanske de kan vara svårare att rida på vanligt tränsbett? Eftersom vissa hästar lyssnar bättre på kandar så borde man väl kanske träna så att det går lika bra på ett tränsbett.
En häst jag red förut brukade jag få råd att rida på pelham ibland då han var mycket stark. Såklart gick det bättre då. pga att det var "skarpare". Men varför lyssnar dom igentligen bättre då? Är det för att dom får tydligare signaler eller för att det gör ont om dom inte lyssnar?
#2,3 Ja precis. Det skulle vara superkul att se dom rida med vanligt tränsbett eller hackamore/sidepull.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

4# Men det är svårare att få en häst att våga ha förtroende för kandar än ett snällare bett. En häst som inte har förtroende för handen jobbar heller inte avspänt utan bara knökar ihop sig utan att jobba genom hela kroppen. Så frågan är om hästen du red verkligen gick bättre på pelham el om den bara fuskade?

sen ska man inte glömma att dressyrryttarna ofta tränar med vanliga tränsbett hemma och bara plockar fram kandaren inför tävling.
kolla på Jan Brink t ex, när han var med i ponnyakuten. då visade han väl upp de svåra rörelserna på vanligt tränsbett med Briar har jag för mig. det skulle han aldrig göra om det inte var så att han brukar rida på tränsbett hemma :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Stämmer mycket väl, Brink rider nästan endast på tränsbett under träning/uppvisning
Det jag stör mig på angående bett, är att du inte får använda rakt bett i dressyren.
På shettisarna använder jag nästan alltid bridong, skulle gärna vilja ha ett bridongbett som är rakt ;)
Tycker du fått fina svar här!
En önskan är dock att de borde gå över TR och se om det behövs ändra ngnting bla på bettsidan.