Mycket vilja, lite motivation
Min häst har väldigt mycket vilja, hon är eld och lågor när vi hoppar eller rider ut. Men så fort hon kommer in i ridhuset så dör all motivation. Det är som att rida i kvicksand, hon lyssnar inte på skänkel eller spö. Och jag får verkligen sitta och driva och svettas i minst 40min innan hon faktiskt ger med sig och tillsist går med hyffsad bjudning och först då kan jag börja jobba med henne. Fast då äör jag själv ganska slut.
Jag vet att man kan rida ute på banan eller på ett fält, men jag vill ju gärna kunna rida i ridhuset också ibland.
Behöver tips och råd, kanske någon som varit med om liknande? Kan det vara bra att testa ha sporrar på henne? Är ju inte förtjust i det, men det kanske hade fått henne att lyssna på skänkeln mer?
Oftast när jag driver eller smäller till med spöt så viftar hon bara lite irriterat på svansen.

Du kan ju tex kombinera dressyr med hoppning. Lägg en volt, sen skänkelvikning sen ett hinder och såna grejer.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tycker absolut du kan testa sporrar.
Men först tänk på att variera jobbet jättemkt och mktmkt belöning när hon svarar med energi.. försök motviera och överlista samt så fort hon verkligen går belöna belöna..
Självklart måste hon kunna gå i ridhus också så jag kommer ej rek att du rider ute istället.

#1 Jo, men jag kan ju inte alltid hoppa hinder då och då, vill gärna träna mycket dressyr. För hon är verkligen toppen och superfin när hon väl går fram, det är bara det att det tar väldigt lång tid och mycket krafter för att få henne gå framåt då hon verkligen inte lyssnar på skänkeln första 30 min alls.
#2 Jo, försöker variera så mycket jag kan så hon inte ska tycka det är tråkigt. Men ska nog testa med några korta sporrar och se om det blir bättre.
tycker inte att sporrar är någon lösning alls.
Bättre att rida med dubbla dressyrspö (köp 2 st likadana så har du samma vikt och känsla i bägge händerna) och förstärk dina skänklar istället för att använda sporrar.
risken med sporrar är att är man inte helt stadig på foten så sitter man snart med en skänkeldöd häst som inte reagerar ens på sporren. Spöna använder man ju så snart som de behövs, och de småpetar inte på hästen hela tiden.
Det är mitt råd speciellt med tanke på att du inte gillar sporrar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 jag har lyckats peta pålle av misstag med dressyrspö(A) mindre volter=böjdare häst=> spö som vilar mot låret råkar kittla häst på rumpan. Fick kasta spöet under den träningen, köpte ett nytt som en annan häst i dåvarande stall hjälpte mig modifiera genom att bita av en tio cm.
TS. tkr precis som tidigare att du kan variera dressyren med lite hoppning/bommar och se vad hon säger då. Jag har varit med om hästar som taggar till bara de ser bommar på ridbanan, din kanske tillhör den skaran? Sen är det kanske bra med tempoväxlingar även om hästen inte riktigt går framåt, risken är att man bara försöker kämpa hästen fram annars och då går hästen emot än mer om den är på det humöret.
TS>> Är det Dressyren eller ridhuset i sig som får henne att tackla av? Är det ridhuset så skulle jag prova att bara göra hoppövningar där inne, eftersom det verkar vara roligt, och tillsvidare dressyra ute.
Är det samma på utebana som i ridhuset?
#5 det är iof sant men det är man mer medveten om än om man sitter och tjuvskaver med sporrarna. :) För då känner man ju att spöt går emot hästens kropp om man inte har en häst som låter göra gällande att den är väldigt känslig för spö-kittling ^^
Jag känner iaf om spöt går emot kroppen i min hand. :)

#7 jag känner om spöet nuddar men inte om sista flärpen/tofsen gör det men det märkte min pålle väldigt väl. iofs så är han väldigt känslig för spöet.
#8 det är ju skillnad ^^ Själv kan jag inte rida med spön med ett snöre längst ut, de är för obalanserade tycker jag, utan min har "hoppflärp" längst ut och det fungerar för mig ^^ dock så ångrar jag att jag inte köpte två likadana när jag köpte detta för det vart super. hööks har slutat saluföra just denna modellen. :(

Therese ponny har blivit lite död den senaste tiden. Nu tränar de att hon ska gå framåt i det tempo Therese vill och så länge som Th vill. Dvs lååååånga steg i trav o galopp utan krav på formen. Mkt beröm när hon stegar på och direkt korrigering när hon lägger av. Även tränat halter då hon inte får röra sig innan Th säjer till utan att hon ska behålla hålla i tygeln.

Jag har ju ridit en del med sporrar, så tror inte jag hade suttit och petat hästen i sidan. Och två spön hade ju inte alls hjälpt eftersom att hon inte lyssnar på ett spö, så varför skulle hon lyssna på två? d:
Det är nog en blandning av dressyr och ridhus som gör det. Hoppar vi i ridhuset så är hon som sagt eld och lågor, och rider vi ut är det samma sak där. Om jag rider dressyr på ett fält ute går hon ju framåt.
Grejen är ju att hon går ju framåt tillsist. Det är bara att hon kör slut på mig i 40 min till en timme, och sen när det är över så går hon ju framåt och lyssnar. Jag har försökt att tex rida ut en 30 min och sätta igång henne där, och sen in i ridhuset. Men energin dör direkt när vi kommer in i ridhuset ( med mindre det inte finns hinder i ridhuset ) och jag kan ju inte hålla på att hoppa varje gång. Plus att även om det står hinder framme så märker hon om dom är menade för henne eller inte. Så det funkar tyvärr inte att "lura" henne.

Varför vill du inte prova det som jag nämnde i #1? Du behöver inte hoppa massor, bara några språng per ridpass. Lite här och där. Det behövs ju bara ett hinder så du måste inte plocka fram allt där är.
Det är faktiskt ett bra sätt att få upp motivationen att lägga in ett språng här och där.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad exakt är det som inte fungerar i dressyren?
Kan det kanske vara så att underlaget är väldigt tungt i ridhuset? Så hon helt enkelt tycker att det är jobbigt?

#12 Har redan provat det, och det funkar. Men vill ju gärna kunna ta bort hinder och rida utan dom också något pass.
#13 Tror inte det har med underlaget att göra. Vi hoppar ju innomhus och då har hon massvis med energi (ibland för mycket)
Dressyren fungerar inte då hon helt enkelt inte bjuder alls. Jag får driva otoligt mycket och lägga till spöt väldigt många gånger ( och oftast viftar hon bara lite irriterat med svansen då ) men hon lyder ju förr eller senare. Hon fattar ju motvilligt trav, och motvilligt galopp. Men det är verkligen som att rida i kvicksand. Och det är ju inte tal om skänkelvikning, öppna, sluta osv. för då tar det bara stopp. Och detta är ändå bra, har haft andra som ridit henne.. min tränare bla. och då kan hon bara gå in och ställa sig i mitten och vägra röra sig helt enkelt. Då kan du göra vad du vill hon skiter fullständigt i dig. Dock har hon aldrig gjort det med mig. Och hon har inte ont eller något sånt. Och ute går det ju hur bra som helst och när det är hinder med i bilden.

14# Det är lite så vår ena ponny har gjort den senaste tiden och det har nu försvunnit sedan vi började träna för en ny tränare (vid sidan av den tidigare :) )
Som skrivet tidigare, hon fick rida på framåt, strunta i formen och bara hitta gasen och se till att ponnyn under inga omständigheter fick sluta gasa förrän ryttaren bestämde sig för ett annat tempo. Det tog 4 lektioner i samma stuk och nu går hästen lydigt framåt och iom detta så har formen kommit med.
Strunta i skänkelvikningar förrän du gjort klart för hästen att den ska gå framåt.
Har du olika sadlar så börja med att träna i hoppsadeln och kräv lydnad innan o mellan hinder.
Håller med #15. En del hästar måste väckas upp ordentligt innan ett pass, för att verkligen få fram energin.
Ordentliga ökningar på långsidan kan göra susen =) Inte hårt kontrollerade ökningar utan släpp efter på tygeln, stå i lätt sits och ös järnet… 

Tycker ju redan att jag gjort detta rätt mycket, formen tänker jag inte ens på innan hon går framåt. Men faktum är att hon jobbar bäst i galoppen när hon väl går framåt.
Och ökningar och ändra tempo försöker jag alltid göra, men ska tänka på det ännu mer!

Denna vecka fick min dotter en ny läxa att ta med sig hem. När hästen stånkar o stönar så är det bara att kräva nästa växel tills hon frustar istället.

Övergångar. Få hästen alert, kvick och villig för skänkeln. Rid mycket övergångar och tempoväxlingar, få henne att hitta bjudningen och tvinga henne att tänka och arbeta med huvudet. Hon måste lära sig att acceptera dig.
Är hon nonchalant i hantering från marken?

Jag orkar inte läsa allas svar men mitt tips är att få ridhuset till något kul. Så t.ex. bara skritta ngt varv i ridhuset och rid sedan ut. Eller värma upp ute och sedan bara ta något varv i galopp i ridhuset och bara busa liksom. Vet dock inte om du har tillgång till ridhus varje dag….
Hade länge inte tillgång till ridbana så varje gång vi körde till ridklubben blev altid den hästen jag hade superglad och taggad för att vi gjorde något annat än red ut ;D
Såg astt det var prat om sporrar; det är ingen lösning, tycker inte att du ska använda det
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Lägg in lite bommar här och var i ridhuset då om du inte vill ha hinder.
Funkar inte det?
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Hur har det gått för er?
har haft samma problem jag brukar rida ut innan så min häst blir lite taggad innan vi går in på ridbanan. eller så rider jag dressyr på ängen då jag vet att hästen har framårbjudning där.
min häst förknippade ridning på banan med tråkigt, gammal ridskolehäst även om jag bara rider där max 2 ggr i veckan. men lek med hästen på banan, som rejsa lite med hästen utan att ställa krav direkt, skratta och ha roligt får ofta min häst att vakna till för att sedan kunna arbetas sen.