Vilka stigbyglar har ni?
Vad har ni för stigbyglar när ni tränar och tävlar dressyr?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Dom som sitter på sadeln, rider så många olika hästar så det reflekterar jag aldrig över förutom när jag rider riktigt gröna hästar eller riktiga bockmaskiner, då vill jag ha säkerhetsstigbyglar med snodd.

Jag har Sprenger :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

jag har sprengers böjbara på både hopp och dressyrsadeln =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Sprengers är bra, men jag tycker att de är lite tunga. Jag är mer för lätta stigbyglar och en av sadlarna här har ett par superbra som är i lätt aluminium eller liknande och väger nästan ingenting men ser ändå ut som ett par vanliga "dressyrstigbyglar". :)
Kan även tycka att det är skönt med en bredare platta ibland, men skulle inte vilja ha det hela tiden.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag rider med islandsstigbyglar. de som gör att byglarna alltid "pekar rätt" om man tappar en bygel så man lättare får i foten igen. Sedan jag skadade mit tknä för snart 2 år sedan så har jag haft svårt att kunna vrida knät och fånga vanliga stigbyglar om man tappat dem.
Dock skulle jag vilja ha ett par sånna med stötdämpning för knäts skull iaf när man hoppar o rider ut.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har ett par säkerhetsstigbyglar med snodd nu men funderar på att köpa ett par nya .. men vet inte vad jag vill ha
vill ha ett par säkerhets men inte med snodd, helst ska dom se ut som vanliga, men dom är oftast dyra .. 1000 :- ? inte under 700 :- iaf? finns det inget mellanpris? runt 500 :- eller nått?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
jag har vanliga dressyrstigbyglar i mässing, inge säkerhet eller så.
Skall köpa nya till hoppsadeln och då blir det nog med säkerhet, typ från sprenger eller så :)

Ett par vanliga Globus och ett par Sprenger.
Oj, jag har helt vanliga stigbylgar.
Jag har ett par quick-out som jag köpte för säkert 7 år ssedan och har inte kunnat vara mer nöjd! De kostar ca 700 kr, men är väll egentligen en av de billigare säkerhetsstigbyglarna.
De fungerar så att sidodelen (utsidan av stigbygeln) kan vickas utåt och med följer också plattan. Med andra ord så vippar man ur foten om man ramlar av. Jag brukar köra med gummisnoddar annars, men dessa tycker jag är snäppet bättre.
Har ramlar av mer än en gång med dem vill jag lova, och de har löst ut varje gång även om jag troligtvis inte hade fastnat i stigbygeln någon av gångerna.
En annan fördel är att de inte är särskillt tunga, väger som ett par vanliga stigbyglar och är lika smala och stilrena. Inga "pråliga" saker.
Hakuna matata!

Jag har säkerhetsstigbyglar med snodd. Funderar på att ha vanliga på dressyrsadeln, det är snyggare, men samtidigt när jag rider med det sitter jag mest bara och tänker på det så det är väl lika bra att jag har kvar de gamla ;)

Jag har alltid haft helt "vanliga" stigbyglar.
Inte sett behov av att ha några speciella!