Hästköp
Visserligen om två år men på gymnasiet som blir Flyinge, Strömsholm eller Bökeberg funderar jag på att köpa en häst att ha där. Vet att boxen på Bökeberg är gratis men att man måste betala spån och foder. Vad tror ni att månadskostnaden borde bli då ? På gymnasiet är ju träningen gratis.
Jag kommer isåfall köpa från Sven-Inge, de borde ha det hästmaterial jag är ute efter. Ungt, inte så utbildat sto som är runt 155-165 i mkh. Jag vill väldigt gärna vara med och sköta min hästs utbildning :)
Jag har ingen aning om vem Sven-Inge är
Priserna om två-tre år är svårt att sia om du det helt beror på skördar, böndernas kostnader (disel, gödning, utsäde mm) Tillgång och efterfrågan mm..

På gymnasiet där jag gick (naturbruk med inriktning hästhållning) tog dem 1800 kr och då ingick rubb och stubb, halm, hösilage, krafftfoder (en pelleterd sort, "hästens bästa"). Tillgång till mindre grushage eller större gräshage, tillgång till ridhus, ridbana m.m.
Väldigt billigt, dock ingick ingen service, utan man får själv släppa ut sin häst på morgonen och ta in på eftermiddagen, mocka och sedan hade ägarna varsitt schema på den veckan eller veckorna dem skulle ha morgon och kvällsfodring.
Nu är detta ingen större skola, utan en liten skola i en liten håla ;)
Kan tänka mig att det är dyrare på Flyinge eller Strömsholm, som dels är större skolor i populära städer=dyrare.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Men om jag bor på gymnasiet så kan jag ju göra allt själv. Det är bara roligt :)
Är det din första häst eller har du haft egen tidigare?
Första :) Men det kommer nästan stå som krav att det ska vara ungt outbildat sto, vet att Sven-Inge har någon slags " beställningstjänst" där man kan "beställa" sin drömhäst. En i mitt stall beställde ju en stor hopphäst med kapacitet för 1 50 därifrån. Nu står Pablo där, runt 170 i mkh och hoppar förträffligt, men man får ju givetvis betala mer för en sån häst :/

jag vet ivf en som säljer småbalar hösilage (han har även halmpellets) bara ett par km från bökeberg och det lär finnas fler runt omkring anläggningen som säljer.
tror dock att det är helt omöjligt för dig att räkna på vad det kan kosta för dig att ha häst om två år. vem vet om bökeberg finns kvar då ens? de har ju tydligen haft enorma problem med fakturor osv.

Sven-Inge är super vad jag har hört.
Han håller till i Skåne på Stall Kuskahus och är ute i Europa och letar hästar hela tiden! Mycket från Holland och även Tyskland.
Man får ju betala efter vad man söker. Söker du en välutbildad häst som är startklar på hög nivå, så är ju självklart priserna skyhöga!
Vill man däremot hitta ett grundridet, litet sto så är det inte mycket pengar alls. Om du inte kräver en stam av elitnivå men med goda gångarter vill säga.