Storlek till d-ponny
Jag är medryttare till en d-ponny, & behöver inte betala något. Känner mej lite elak då så tänkte köpa ett träns och/eller ett schabrak till hon. Dock så har jag ingenaning om storleken är ponny eller cob! Vill inte fråga heller då det verkar lite uppenbart vad jag ska göra.. Vill att det ska bli en julklapp/överraskning för ägaren :)
Hoppas att någon människa där ute kan hjälpa mej! Visar någon bild så att ni kanske kan uppskatta storleken. Är som sagt en d-ponny ca 146cm, arab korsning (far: Bora ox)

cob :)
#1 #2 Tack för svaren! :D
En fråga till bara, storlek 17'' på schabrak, är det full eller ponny? :o Det borde väl vara full?..
#4 Försökte kolla lite på hennes schabrak men hittade bara att det stod 17'' - tum antar jag då xD

Star det 17" ska du satsa pa full i schabrak :)
#7 Tackar, då blir det lättare att hitta snygga schabrak :D
17 tum är schabrak motsvarande full 16 tum passar bättre till ponnysadel.
#9 Fattade inte riktigt.. :o Men har testat en 17'' på hennes sadel & den passade perfekt! Hon har nog en större sadel då antar jag..
#10 Jag menar att 17" motsvarar full på schabraket och 17" brukar man ha på sadlar för lite större ryttare.
16" är ponnystorlek på schabrak och på sadel passande mindre ryttare.
Förstår du bätttre nu?
Schabrak och vojlockar kan ibland ha olika märkningar därför försökte jag översätta mellan de olika sätten attt märka upp.

tror storleken på träns kan bli knepig ärligt talat, mycket möjligt att hästen ligger mitt emellan ponny och cob, men jag hade ändå köpt cob så man kan göra fler hål. problemet blir ev nosgrimman och käkremmen.
och full i schabrak som de andra sagt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Aha, då fattar jag :)
#12 Hm.. Okej, vad jobbigt med sånt! Men tex. på Hööks så stämmer väl inte alltid tränsmåtten? Har för mej att det bara är ''märkes'' träns som har det exakta måtten så man kanske ska sattsa på ett litet cob träns?..
Min d-ponny har ponnystorlek och då har hon inte varken stort eller litet huvud, helt normalt. Hon har långt ifrån de hålen längst ut på remmarna.
Cob träns på henne (min ponny) blir för stort och då måste jag göra nya hål.. Lite roligare kanske att köpa ett träns som har störst chans att passa, så jag hade nog satsat på storlek ponny på träns :)
#14 Känns ändå som cob funkar bäst, tycker ponny är skit små träns :o Men det är ju bara att testa ett träns, är det fel storlek är det ju bara att byta! Om man nu inte köper från internet..

#14 Står där inte storleken på det träns hon har nu?

#14 Mitt russ ligger mittemellan ponny och cob i träns. Hans träns är ponny men pannbandet kunde varit lite större, grimmor är nästan omöljigt, cob är för stora och ponny är för små. Jag skulle tagit cob till hästen i #0 eller varför inte ett presentkort?
Skynda långsamt så går det fortare.

jag skulle tipåpa på att hon har cob i tränset hon har nu iaf, för på bilden ser det ut att vara på sista hålet vid alla spänningar. När du köper så kan du ju fråga i butiken om det är ett träns som är stort eller litet i stl. är de små i storlekarna så ta cob och är de stora ta ponny. passar det inte så finns det ju oftast bytesrätt:)
schabrakstl kan anges både i tum och i pony/full stl. 17" motsvarar full.
Jag har ponny på tränsen till min arab, tycker de är snyggare när de inte blir massa "flärpar" över när man ställt in storleken.
Men jag tycker du ska prata med ägaren om hon verkligen vill att du ska köpa ett nytt träns. Hon kanske vill ha det som han har. Jag skulle själv inte vilja att någon köpte ett träns till min häst.
Fråga ist om det är något hon verkligen behöver ha till hästen.
#16 Tyvärr inte "/
#17 Det funkar oxå, men visst är det lite roligare med själv saker? :)
#18 Stämmer med sista hålen, tankte samma sak som du!
#19 Hennes träns är verkligen slitet, mer grått än svart :o Men om hon inte vill ha det så får hon såklart säga till ^^

#20 Vad har hon förstorlek i grmma? Jag tro också cob skulle passa bra.
#15 Ja såklart man kan :)
#16 om du menar min ponny? Så står det ponny på det jag använder, och då jag köpte ett cob träns var det lite stort.. men båda funkar så det beror ju även på hur hästens huvud ser ut :)
ett tipps är att ta med de tränset du har idag till affären och jämföra vilket som skulle passa.. om du nu inte ska beställa, då kan de bli lite svårt :P
Åh Gud, jag Avskyr träns storlekar, Jag har tre träns till mitt varmblod, ett ponny, ett cob och ett full, Alla passar utmärkt. Hon har även haft ett Shetlands (fråga mig inte hur det passade men de satt prfekt på henne OCH min lilla shettis xD )
Men lättast är nog om du gör som #23 säger. Tror det blir enklast på alla sätt att köpa tränset i en butik, då går det ju alltid att byta (SOm du själv redan nämt en gång
)
Åh! Mät annars från mungipa till mungips på hästen över huvudet så kan du mäta tränsen i butiken också och se vad som passar :)

Som tidigare redan nämnt är det svårt att säga då storlekarna dessutom varierar mellan affärer/märken.. Min mara har haft både ponny, cob och full hon med.. Har tom funnits gånger då ponnytränsen vart stora :O Köp, prova och byt annars då?
#21 Har inte kollat & kan tyvärr inte rida träffa hon förns nästa vecka.. Det är ju globen veckan då lovade i sommras att vara hästvakt..
#23 Är lite sugen på att beställa men vågar inte riktigt.. xD
#24 Men gud! Haha, då får man väl gå på känsla när man väljer :P
#25 Ja, då blir det nog rätt så lätt att hitta rätt träns :)
#26 Får bli så!
Jag tror på cob på träns o grimmor och full på schabrak
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus