Rida på böjt spår.
Hade en diskussion igår där vi hade olika åsikter om hur skänklarna ska vara när man rider hästen på böjt spår, alltså när man vill att hästen ska forma sig runt skänkeln.
Så därför tänkte jag fråga er: Hur ska skänklarna ligga när man ska rida hästen på böjt spår?

Jag har fått lära mig att inre skänkeln ska vara vid sadelgjorden och yttre skänkel liiite längre bak för att hindra att bakdelen kommer ut från spåret.
Jag rider med skänklarna vid sadelgjorden för att inte hästen ska flytta bakdelen in eller ut från spåret
skänklarna är oberörda på sin plats, inre sittben är något förskjutet så att vikten förlyttas in mot mitten av det böjda spåret. Genom en viktförskjutning så ges rätt signaler, ytter skänkel kan hålla emot men man behöver inte flytta bak den.
det är på ickekänsliga hästar man måste ta i med mer kroppsspråk och flytta skänklar hit och dit.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Men hur får man en böjning genom att flytta bak ytterskänkeln? I min värld verkar det mer logiskt att flytta innerskänkeln lite bakåt… men vet i ärlighetens namn inte hur jag gör, för jag rider så sällan nu för tiden.
Jag har faktist aldrig tänkt på hur jag har skänklarna när jag rider på böjt, men jag tror dom är orörda precis som #3 sa ;p
hästen ska ju runda sig runt innerskänkel. därför har man den vid sadelgjorden (normal position) och jobbar väldigt mycke med den så man får in bogen ordentligt.. och på så sätt böja sig. Ytter skänkeln kan man ha en aning bakåtdragen just för att stoppa att hästen förflyttar sig utåt och för att förhindra att bogen flyter ut åt sidan, även för att rumpan inte ska fladdra omkring. De får då hästen till att spåra även på böjt spår.

skänklarna ska endast användas vid behov (som med alla hjälper), dvs man använder dem när och DÄR de behövs. skjuter hästen ut bogen, då lägger man till ytterskänkeln i normalläge, ev något fram för att förstärka. faller hästen innåt i volten/formar sig inte så används innerskänkeln i normalläge. vill man putta ut rumpan lägger man till innerskänkeln något längre bak, vill man putta in rumpan läggs ytterskänkeln till något längre bak. går hästen som den ska så används inga skänklar.
viktigt är samverkan mellan skänklar/tyglar/sits. det räcker inte att banka på med innerskänkeln, man måste möta upp med lagom mängd yttertygel osv osv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
jag menade inte att man ska sitta och banka med innerskänkeln… men man måste ju använda skänklarna och framför allt den inre för att hästen ska böja sig!

Jag rider med ett fast stöd på ytterskänkeln och lite böjning för inre hand kring en stadig inner skänkel, det är skillnad mellan stadig och fast. Jag rider hästen mot ytterskänkeln så att säga så i grunden vänder man den för ytterskänkeln snarare än innerskänkeln. Tänk dig hästen som en mjuk deg, du behöver något att böja hästen kring (innerskänkeln) och en kraft utifrån som bestämmer hur mycket tryck du ska sätta mot så att den följer den tänkta linjen (ytterskänkeln) och den avgör hur mycket du böjer hästen kring innerskänkeln. Kanske inte den bästa beskrivningen men ungefär så tänker jag, kraften framåt står ju hästen för, mitt jobb är att se till att hästen inte viker utanför den cirkeltänkta linjen jag har framför mig och det gör jag med ytterskänkeln. Hästen strävar ju efter att gå på rakt spår och ställningen i nacken görs ju av tygeltaget, men böjningen kring innerskänkeln av ytterskänkeln.
När man rider galopp på böjt spår börja flytta hästen innåt och utåt så märker man av hur lite de i grunden är innerskänkeln du vänder för utan yttersidan..speciellt om du börjar rida med tagen bakdel.
Jag flyttar inte skänklarna mycket alls, enda gången jag i faktiskt mening flyttar skänkeln vid böjning är när jag rider sluta för att överdriva för hästen att det är en böjning på rakt spår som jag vill ha. Öppna rids med en förflyttning snarare av händerna (som vid bogen in) och ökat tryck för ytterskänkeln och en stadig innersida som väger upp så att hästen inte bryter från spåret.
Det viktigaste är ju dock alltid att du har en häst med mjukt framåt driv annars är de svårt att få till en bra böjning genom kroppen. Du behöver alltså rida hästen genom svängen inte bara styra och titta vart du ska så följer vikthjälpen med kroppen.