Oföljsam och tappar stygbyglar..
Jag har jätte svårt att följa med i traven.. Eller i alla fall efter att man har galopperat och ska sakta av till trav! Och min ridlärare tjatar alltid på mig och jag vet inte hur jag ska göra! Det går hur bara som helst när man travar "vanligt" (eller vad man ska säga) för då följer jag med, men inte efter galoppen för att då spänner jag mig och lutar mig framåt.. Har ni några tips på hur jag kan göra?
Och när jag endå skriver en fråga kan jag slänga in en till. Hur kan jag hålla skänklarna stilla? För jag har ett problem med att jag tappar stygbyglarna och hela mitt ben åker fram och tillbaka! Det är jätte jobbigt, men vad jag än testar för att få dom att vara stilla så går det inte!
Precis som du skriver är det vanligt att man rent insinktivt spänner sig och lutar sig framåt. Försök att göra precisa tvärtom. Överdriv och luta dig bakåt så mycket du kan och då blir det lättare att slappna av. Att du ska överdriva i början är bara för att man oftast inte tycker det känns helt okej i början. Men försök att luta dig bakåt och försök bli så tung som möjligt.
Om du hela tiden trampar lite lätt i stigbyglarna så sitter de lättare på plats. Skänklarna ska du försöka (på samma sätt som ovan) att tänka dig att de är jättetunga och släppa ner dem så långt du kan mot marken.
Mycket sitter i huvudet så om du tänker dig att du är tung och har tunga långa ben så brukar det konstigt nog bli bättre.
Lycka till.

tänk på att förbereda avsaktningen till trav ordentligt, förbereder du inte hästen så den är i balans när den går ner i trav så är det omöjligt att sitta bra eftersom all balans hos både häst och ryttare försvinner. håll imot i tyglarna lätt, lägg benen om hästen utan att den ökar så du håller ihop den och säg ptro så den saktar av försiktigt. och som #1 sa, luta dig inte framåt. sen är det bara att träna!
gissar att det är ridskolehäst och det är inte alltid de är så välridna eller att häst och ryttare är så samspelta (hur ska man kunna bli det när man rider hästen så sällan och så många andra rider emellan?) och mycket beror på det. att bara rida rakt fram i en gångart klarar de flesta, det är när det kommer till övergångarna som det blir en utmaning och man verkligen behöver ha ett samspel med hästen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du kan behöva träna lite knäslut också. Rid lätt i trav men ta inte stöd i stigbyglarna utan i sadenl, med knäna. Detta kan du göra utan häst också.
Skynda långsamt så går det fortare.

#3 man ska inte knipa med knäna, tvärt om
man ska ha stödet i stigbygeln
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Nej inte knipa men dom ska inte fladdra heller.
Skynda långsamt så går det fortare.

en ridskolelärare jag hade praktik hos lärde mig att knäslutet ska vara tillräckligt för att hålla fast en femkrona mellan sadel och knä. Kan bli dyrt om man inte är motiverad att lära sig:P
Tack för så många bra tips :) Ska prova och se hur det går!