Fråga ang. halsförlängare
Jag är inte så insatt i hjälptyglar och sånt. Men jag ser många som använder sk. "halsförlängare" (gummisnodd), och det sätter lite myror i huvet på mig. Varför kallas det halsförlängare? Vad jag ser så verkar de "trycka ihop" halsen/ drar in näsan på hästen. Jag har säkert missförsått något i funktionen, så upplys mig är ni snälla. (inte för att jag funderar på att använda detta själv, men jag är nyfiken)
en halsförlängare ger tryck på nacken vilket får hästen att sänka huvudet, på så sätt länger den halsen om du tillåter den,genom att inte korta tygeln så mkt.
En gummisnodd bör aldrig användas för att mota in hästens huvud motbogen, ingen annan hjälptygel heller för den delen.
de ska användas med respekt och försiktighet =)
Förstår dina myror helt o hållet.
I min egna mening så anser jag att halsförlängarna för stor häst, dvs de i strl Full lämpar sig bäst till ponnyer. För att de ska få den effekten JAG letar efter så fungerar det bara på ponnyer.
Dock så hade jag en halsförlängare på min travare som gick o kikade på stjärnorna tills hon kom ner med huvudet i mer normalläge, då tog jag av den.
Men jag tycker inte att halsförlängaren fungerar tillfredsställande, och speciellt inte när man longerar…. den överställer nästan alltid hästen. Då är det bättre med riktiga inspänninstyglar som ställs in en på varje sida.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Halsförlängare finns väl barai en storlek, sen spänner du den som u vill ha den.
Den jag har, har passat på alla mina storhästar, iof är ingen lika stor som din Lina =)
Jag tycker halsförlängaren är en bra inspänning, den är väldigt mild om den används korrekt.
Personligen så spänner jag den alltid mellan frambenen och till gjorden.
Menhåller med om att den är relativt kass till longering.
Tog ig friheten att ändra din rubrik, då det absolut inte finns några dumma frågor på detta forum 

Tack för svaren, känner att jag blev lite klokare i alla fall:)

Jag använder den nu lite ibland för att jag ska fokuser på mig sjölv i ridningen ett tag, rätta till mina små problem som tar mig vidare.
med halsförlängaren menar jag inte att hon går i rätt form, men med den vet jag vart jg har henne.
Lättare att arbeta med mig själv om jag slipper koncentrera mig på att hon är uppe med huvudet bland molnet så att säga.
Jagvet såklart att den inte får ner henne på form, men de hjälper ju som sagt för oss att tänka på annat om ni förstår.
Har den även när jag rider ut ensam som säkerhet.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#3 jag har sett i strl Ponny också. Så därför jag sa så :) Min gamle Julia vart som en älg, lång hals, och halsförlängaren vart inte bra till henne.
Harry har jag aldrig satt halsförlängare på, utan håller på att brottas med funderingar på gogue-tygel och chambon. men precis som halsförlängaren så sitter de i bettringarna och det gillar jag inte….

7# Jag har använt gouge tillsammans med kapson.
Jag kan bara slå ett slag för gramantygeln. Lätt att ändra under rittens gång och anpassa hela tiden.
Hakuna matata!

Har gått och tänkt på samma fråga ett tag med, men kom aldrig på den braiga iden att fråga på ett frum. Lite trög kan man vell säga att jag är då jag nästa allt sitter och svar på olika trådar.
Gumiband som vi kallar dom, andänder vi på mitt stall för hästar som behöver lite hjläpa att få ner i from(trampar såklart under sig) så att den blir rätt musklade och kan vara till hjläp för en del ryttare. Det som jag skävl har använd det på är en del unghästan i början av sin utbildingen bl under longerigt för att vänja sig med något som hålle konat med munen. och sen snerar när när man har komigt så långt att dom kan gå frånt och kan svänga samt får med sig backabena, då sätte vi på det för att det ska inte ha huvet i taket, inte vager rid pass utan kance varanta för att det ska ju så klart gå att rida dom utan med. :D
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Jag använder inte "snodd" och har inte en tanke på¨att göra det heller.
Men tycker att den är aldeles för stum! Den "bjuder" inte hästen att söka sej neråt, den tvingar hästen i mina ögon :(
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#11 Det tycker jag med =/ De hästarna som stetar emot - på dem kommer inte den mjuka varianten hjälpa ett piss. Och de hästar som går fint med den mjuka är oftast så känsliga att der täcker med en väldigt försiktig kontakt med munnen för att de ska gå ner i.af.
Hakuna matata!

En hemmagjord variant av elastiska bensnören funkar bättre då de inte är lika stumma.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag upplever inte alls snodden som stum, utan mkt följsam tack vare elastiken i den.
Bensnören använder jag dock ibland till shettisarna, då alla halsförlängare jag sett är aldeles för stor åt dessa små, såvida man inte låter öglan på nacken hänga en halvmeter ;o)
Tvingar den hästen att kröka på nacken,så är den för hårt spänd, detta gårenkelt att ändra. Du kan också välja två olika inspänningar.
* Fäster snodden i sidorna på gjorden
* Fäster snodden mellan frambenen och undersidan av gjorden.
Själv använder jag enbart den andra varianten,då det är just det som får hästen dit jag vill; att sänka huvudet. Är inte det minsta intresserad av att böja in huvudet på hästen, men hjälp att sänkahuvudet är ibland välkommet.
håller med vissa ev er. tycker den är för stum och blir mer in/nertvingad i mina ögon. Använder mycket hellre graman där jag kan reglera precis när jag vill och välldigt enkelt.
Jag förtår att några säger att den är för stum!
Jag har kännt på snoddar som både är så elastiska att de blir dubbelt så långa som när de inte är utdragna alls, och sedan har jag kännt på de som knappt sviktar 10-15 cm när man drar i dem ens! Så det beror helt o hållet på märke och tillverka skulle jag tro.
#14 Jag har faktisk en hemma. Som jag skulle provat en gång när jag skulle longera en häst. (Jag fick med den när jag köpte min häst) jag spände den inte alls (det blev ingen ögla alls alltså) och den var ändå för hårt spänd och den var alldeles för stum! Men det kanske beror på märke och så
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#16 ja så kan det naturligtvis vara, sålångt tänkte jag inte ens =)
Den som hänger imitt stall är superelastisk.
#15 Fast imin värld så har gramanen och snodden ingen likhet alls, de ger ju helt olika signaler. Snodden ger ju tryck på nacken vilket får hästen att sänka huvudet.