Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: utrustning
Läst 5831 ggr
MiaMaria
0

Sporrar & spö

Hur ofta o vid vilka tillfällen använder du spö och/eller sporrar?

exitingsvillemo
0

Jag har alltid ett dressyrspö i handen när jag rider, ser det som mkt användbart i olika situationer, när mina skänklar inte räcker till.

Använder mkt sällan spöet som "bestraffning" har gjort det en gång, när min unghingst reste sig och la frambenen över axlarna på mig… Eller nej jag använde inte spö då, utan grimskaftet som jag hade i handen. Han gjorde det en gång, aldrig mer!

En häst som har svårt med galoppfattning är ett ex på när spöt är bra att ha, då man tydligt kan lägga an spöt (inte slå) för att förstärka skänkeln.

De ggr jag använder sporrar är obefintliga.

Elshira
0

Sporrar brukar jag inte ha, men för tillfället rider jag B-ponny där skänklarna kanske inte sitter där de ska och då hjälper sporrarna att komma åt lite bättre så jag slipper doppa hälarna för att skänkla.

Spö (långt) har jag i princip alltid när jag rider, oftast bara ett som jag använder där jag vet det behövs, men när jag övar mycket sidvärtesrörelser så använder jag gärna två så man slipper byta hand =) Har man det i början så lär de sig betydligt enklare att bakdelen ska följa med!

Hakuna matata!

Sassenach
0

De gånger jag ridit med sporrar kan man räkna på ena handens fingrar. Men jag rider nästan alltid med spö, använder det dock väldigt sällan bara när min ork tryter.

Dyblygiad
0

Oftast rider jag utan något alls men tränar jag dressyr så åker sporrarna på. Jag har problem med mitt bäcken och behöver det lilla extra som jag fpr från sporrarna, pisk använder jag ytterst sällan.

Lindbygarden
0

Jag har nästan alltid spö då jag allt som oftast passar på att rida dressyr ute och då är det bra att kunna peta lite här och där om understöd behövs..

Sporrar är inte så ofta, beror på häst.

Dyblygiad
0

5# De senaste månaderna har jag varit helt fri från något, ridit barbacka och mången gång med sidepull. Sista ridturen innan operationen var jag barfota med :) Avslutade min skogstur med en genomgång av LC1 programmet på ridbanan.Glad

MiaMaria
0

Jag rider jämt med spö, oftast dressyrspö. De är en förstärkning men även en lite nödgrej, tex när jag rider längs med väg så har jag de alltid i vänster näve, tanken på att de skulle komma tex en lastbil o hästen dummar sig så kan de va bra med ett pet på baken/bogen då.

Sporrar rider jag nästan jämt med när jag rider dressyr, men använder dem inte mer än vid behöv då jag använder säte, låf o vader i första hand. Kort o gott en förstärkning. Aldrig sporrar i skogen o vid hoppning vid behov.

Cilla89a
0

Det är faktiskt väldigt varierande, har sällan sporrar när jag rider ut, eller trimmar på fält, men nästan alltid sporrar när jag åker iväg till tränare eller ridhus.
Funkar likabra att rida utan sporrar som med sporrar..
Dressyrspö rider jag nästan alltid med, känns bäst så, trotts att jag nästan aldrig använder det, men det känns liksom bra att ha det i handen ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

NettanLindholm
0

aldrig på min egen.

Sporrar brukar jag rida med ofta på skolans hästar och andra hästar jag rider om den hästen fungerar med det.

[trollduva]
0

rider i stort sätt alltid med ett dressyrspö,inte som bestrafning utan som en förlänging av armen

Lorita
0

Aldrig spö, då man blir sne i handen (hästens mun) och spö är enkelsidigt.

Normalt inte sporrar heller men Ametist har jag just nu sporrar på då han kan bli lite onödigt slö, lägger nog bar till sporren en eller två gånger på ett pass (jag har sporre med pingla så det räcker ofta att bara "pingla")

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lothar
0

Sporrar vid träning på banan och vid tävling. Rider inte med spö alls då hästen inte trivs med det, så fort jag har ett spö i handen så blir hon spänd och går och väntar på att jag ska använda det, något har kanske hänt i hennes tidigare liv. Kan ibland önska att det gick att ha spö då det är en bra extra hjälp vid olika tillfällen, men nu får det gå endå!

Maria

Linnea
0

Har varken sporrar eller spö. Sporrar har jag bara ridit med ett par gånger så jag kan faktiskt inte rida med sporrar, alltså att använda dom bara när det behövs. Min ponny är aldrig riden med spö eftersom jag anser det onödigt på honom än sålänge iaf. Skulle aldrig få för mig att använda spö som bestraffning, gjorde det tillräckligt på ridskolan när jag var yngre. Man lyder ju sin ridlärare eller hur?

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

#13 mina elever får inte ha spö, jag har en långpisk som jag kan hjälpa dom fram lite om det skulle behövas, eller markera så hästen förstår att det är sidled som gäller tex. Men det är klart det är enklare när man max har två inne samtidigt som rider Skrattande

Ofta så rider dom som har spö alltid med spöt i samma hand, jag ser inte att man byter hand för att man byter varv, behöver man inte visa hästen i båda varven Obestämd

Peppe
0

Dressyrspö har jag alltid

Sporrarna låter jag sitta kvar så stövlarna så varje gång jag har stövlar har jag sporrar på mig (små ponnysporrar Flört). varken sporrar eller spö används särskillt mycket

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Följdfråga (tack Peppe Flört)

Ni som avnänder sporrar, vad har ni för sporrar o varför just dom?

Jag varierar, antingen vanliga 30 mm (alltså rak inte kula) eller så rullsporrar som är 40 mm. Men de e ju helt beroende på vad de är för häst men dem rider jag med just nu. Har säkert 10 par olika, lämpligt när man bara använder 1 par i taget.. Flört

Anledningen till att jag har så långa är just för att jag har så långa ben o hamnar ofta långt (allt är relativt..) under hästen med min häl. Rider ju som sagt inte så mkt med häl o de blir så lång väg upp till hästen om jag skulle behöva använda dem. Vill ha såna med svanhals men de är om jag förstått de rätt inte tillåtna på tävling o då e de ju ingen mening att ha sån öht.

Lindbygarden
0

Jag kommer inte ens ihåg vad jag har för sporrar men korta och runda är de iafGlad

Lorita
0

Jag vill kunna pingla utan att använda dom Skrattande

Valkyrie
0

Jag rider alltid med långt dressyrspö om det inte är uteritt eller hoppning :)
Sporrar är när jag ska tävla då man annars inte får ha det på ridskolan.
men när jag inte rider på ridskolan rider jag nog med sporrar beroende på hästen.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Neiah
0

Bror på hästen. Hästen jag har nu har jag både sporrar & dressyrspö. Hon har gått på ridskola & har blivit lite trög. Men använder aldrig spöt, ibland om hon glömer baken påminner jag hon med att bara lägga den på rumpan (inte slå).

Använder 25mm kulsporre tror jag. Rätt så lång så använder inte hälen så mkt utan mer skänkeln :)

Em--ma
0

Det beror på vilken häst man rider. ;) 
Min pålle som jag har nu, är lätt vid skänkeln, tar skänkeln på en gång. Använder spö ibland , man behöver inte spö på honom, eller jo har använt det vid galoppfattningar, för att stärka skänkeln, och då får han en starkare galopp :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Perly
0

Hmm… har nog aldrig använd sporrar, spö använder jag endast när det gäller "flytt"-träning, tex. skänkelvikning, framdelsvändning m.m där det används för att "leda" hästen

Alltid Oavsett

dundeer
0

Jag använder Sporrar Ca varrannangång jag rider dressyr eftersom min häst kan vara lite För seg i omgånger under passet och hon blir bara jäte stressad av spöet.

kaka1234567
0

Rider med sporrar på ponny ibland och med långt dressyr spö. och ett alluraun vid hoppning för att få hästen at korta sig och hoppa med ryggen

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

elli-kleo
0

Jag använder aldrig sporrar eller spö på min egen häst

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rynkel
0

Jag rider alltid med dressyrspö vid dressyr och hoppspö vid hopp, hell enkelt för att jag måste ha det än så länge för att hjälpa ponnyn förstå vilken galopp då det ibaldn kan bli lite fel.

Red med sporrar också i början (ca ett år sedan) men inte gjort på länge. Dock har de kommit på nu så att jag kan komma åt en "knapp" på henne åt gången, både i dressyr och hoppning. Har funkat superbra. Hon har även blivit lite trög så det kan vara skönt att inte banka, utan bara hålla sporren intill och släppa när hon förstår då hon ha väldigt bestämda åsikter om hur och när vi skall gå. Men med att hålla sporren intill menar jag inte som bestraffning och inte som att jag trycker in den i sidan på henne, såklart hon känner - de känner ju flugor.. - men det funkar jätte bra, jag slipper bli arg och reagera på det och hon förstår och gör som jag vill i tron om att det är hennes idé Glad

nattisssss
0

sporrar rider jag ganska ofta med, då min ponny kan hänga i tygeln kan det vara bra med lite "extraskänkel" men spö har jag nästan aldrig, då han blir lite nervös då…

SandyBell
0

Rider inte med sporrar. Spö använder jag om jag ska rida trickträna med pållen eller om jag ska påminna henne lite om att hon ska arbeta lite mer med bakkärran.

[Agilityvovven]
0

Spö rider jag ganska ofta med, beror på vad jag ska göra och vad det är för häst. Sporrar har jag just nu bara på två st hästar, för att ägarna vill att jag använder det. Sporrarna jag använder är ett par kulsporrar, hur långa vet jag inte.

Men rider väldigt sällan med sporrar, rider oftast islandshäst och då har jag aldrig sporrar!

Alma-G
0

Aldrig på min egen, men på ridskolan där jag red hade jag nästan alltid dressyrspö & enstaka gånger sporrar (tre ggr).

ellen021
0

Jag har alltid spö när jag rider, för att förstärka mina skänklar tex.
Och jag vill aldrig använda spöt som bestraffning, men det har hänt en till två gånger. Det var när min föredetta häst blev tokig och reste sig utan anledning, då sa min tränare att jag skulle lägga spöt mellan öronen på henne och lixom trycka ner hennes huvud (för då trodde hon att hon slog i huvudet och skulle lära sig att inte göra så) men jag vet inte precis om de fungera, utan hon satte av i full galopp istället och skenade med mig.
Så jag föredrar inte att andvända spöt som bestraffning, utan till att förstärka hjälperna istället. Glad

joooossan
0

Rider jag Frodo använder jag aldrog sporrar eller spö, Dite har jag däremot alltid ett långt spö på som en förlängd arm :)

Sporrar används inte :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[Agilityvovven]
0

Kan säga också att jag alltid använder spö på min medryttarhäst, för att förstärka mina skänkelhjälper. Aldrig som bestraffning, däremot kan jag markera med spöt när han bockar som han gör i galoppen ibland.

Linnea
0

#33 Jag hade velat veta anledningen till att han bockar innan jag bestraffar med spö.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Agilityvovven]
0

Jag vet anledningen till att han bockar, så det är lungt. Han har tidigare haft ont i ryggen, men är nu helt återställd, så inte det de beror på. Han är bara rätt lat, och van vid att slippa.

Lothar
0

Sporrar vid tävling och träning för tränare, sällan spö, men kan behövas ibland för att förstärka skänkeln.

Maria

Popstar
0

Jag har alltid ett dressyrspö i handen ifall de inte är uter i skogen eller hoppar med min Curre (:

Mantissa
0

Beror på hästen om jag rider andras. Min hingst har jag en dressyrpisk på för att kunna fånga in rumpan på honom om han blir makaron eller så. man behöver inprincip bara lägga det mot huden (han är väldigt känslig) men det blir så mycket tydligare om han känner att man når honom överallt. Jag har funderat lite på att använda ett spö i vardera hand för att bli mer liksidig men inte provat det i praktiken ännu. Någon som provat?

Mitt lilla sto på 115 kör jag bara, men ibland kommer det små människor hit som vill rida. Då får de rida med dressyrspö (efter en noggrann genomgång av hur det inte får användas, "aldrig när du är arg eller irriterad, aldrig som straff").
Detta av just den anledningen till att jag vid körningen använder pisken mycket som hjälp, både sidförande och drivande. Denna hjälp förstår hon altså. Skänklar däremot är det lite si och så med eftersom det är så sällan hon rids.

Tiiger
0

Jag änvänder nästan alltid ett dressyrspö när jag rider, mest för att kunne "peta" till hästen när mina skänklar inte räcker till. Aldrig som bestraffning. Sporrar använder jag ytterst sällan, beror mycket på vilken häst jag rider.

ElinH
0

Har i princip alltid dressyrspö vid ridningen, sällan sporrar men ibland beroende på häst.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

josefijn
0

minns inte när jag ridit med spö sist.. Använder det bara då jag tränar från marken. Sporrar används då och då :)