Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: utrustning
Läst 4996 ggr
josefijn
0

ridning på graman?

Testade rida min ponny på graman igår för att få henne jobba på rätt sätt, och gud vilken skillnad det blev, trots att jag verkligen inte tog mycket i gramanen. Hon tog helatiden stöd från tygeln. En enorm skillnad, hon brukar annars inte vilja/orka jobba i galoppen, och bakbenen brukar inte hänga med, men nu var galoppen riktigt fin! Gud vad hon måste vara högt utbildad ändå! :)

Men nu undrar jag, hur ofta tycker ni jag ska rida med gramanen?

Linnea
0

Jag gillar inte hjälptyglar öht så jag kanske inte är rätt person att svara. Jag undrar direkt om hon verkligen jobbade bättre med gramanen? Om hästen jobbar korrekt brukar formen komma av sig själv. Vet alltför många som tror att hästen jobbar så bra när de använder hjälptyglar men när man tittar så är det inte så. Jag säger inte att du är en av dom.

Om man nu tvungen måste använda hjälptyglar så tycker jag att det endast ska ske på hästar som ännu inte hittat rätt form men som garanterat jobbar som de ska med rygg och bakben.

Om en häst arbetar korrekt behövs inga hjälpmedel.

Har arbetat i ett större dressyrstall där alla hästar reds med graman varje dag, till vilken nytta? Kunde inte ryttarna (GP-nivå) rida sina hästar korrekt utan graman? Såg tyvärr inte dessa ryttare rids så mycket, hade varit spännande att se hur bra hästarna egentligen arbetade.

Skynda långsamt så går det fortare.

josefijn
0

Jag skrev ju att hon inte jobbar rätt utan, och är ny inom hjälptyglar. Utan så håller hon huvudet högt, och lyssnar inte på hjälperna. Gramanen på, och hon blir skitkänslig, främst för skänklarna som hon kan ignorera annars. Frambjudningen blev bättre ( galopplyftningarna var ju ett exempel på detta, annars har hon lätt för att bryta av till trav, och jag trodde det var pga att hon inte hade de rätta musklerna än, icke säger jag bara! )

josefijn
0

Självklart kommer jag träna så hon blir likadan utan graman som med, men det lär ju ta ett tag, o jag undrar hur ofta jag kan / ska rida med den emellan. :)

Linnea
0

Verkar konstigt att hon lyssnar bättre på skänkeln för att hon får på sig en graman.. Är det unghästform hon går i eller högre?

Vem sa att du skulle ha just graman? Hur mycket använder du gramanen när du rider?

josefijn
0

Hästen är 10 år gammal, tävlad hoppning,. Hon är rätt speciell, och ser spöken överallt, reagerar på allt. Ridit henne i bara 3 veckor nu. När jag red på den igår värmde jag upp med den lös, så hon kunde ha huvudet som vanligt, sedan jobbade jag henne en kvart med den lite spändare, sedan lossnade hon och jag hade den lös igen, eller lös o lös, den glappade iaf då hon gick i form, då hon tog stöd av tyglarna ist för gramanen. Sedan red jag av henne med den helt lös, och längre tyglar som jag alltid gör, då brukar hon sätta huvudet i vädret och inte vilja göra nånting, som vanligt, nu travade hon lungt men aktivt i en fin,låg form.

Linnea
0

Ok men då verkar det som att du bara behövde visa henne vägen till en korrekt form.

Använd den så länge du känner att du behöver den men var alltid noga med att använda gramanen som en hjälp som du gjort hittills och inte lite hela tiden, bara när du verkligen behöver den. När hon arbetar korrekt och går i form så ska den hänga lös precis som du säger att du gör nu.

När hon börjar kännas stadigare så prova att få henna i form utan att använda gramanen (du kan ju ha på den ändå), kan du det så kan du sluta använda den. Var alltid uppmärksam på att hon verkligen jobbar som hon ska så att hon inte lär sig att knäppa av i nacken.

josefijn
0

tack jättemycket för tipsen hur jag ska fortsätta nu! :)

Jo, men man känner rätt tydligt då hon slutar jobba med ryggen, motorn lägger som av ;) haha!

Elshira
0

Har själv använt graman i liknande situation. Det berodde dels på ovilja och att hästen var tävlad mycket i hoppning. Så när jag tog i tygeln åkte huvudet bara bakåt i samma position. Även att hon var otränad i de musklerna

Men med gramanen så blir ju tygeltagen också neråt (men vissa hästar kan kämpa emot det helt) vilket gjorde det tydligt för henne.

Det räckte med vanliga ganska lätta tygeltag, och endast en 5-10 min skritt/gång. Och en månads arbete för att få lite muskler och få henne förstå. Hon ljög dock inte med formen.

Detta räckte för oss att komma igång oss på rätt väg.

Hakuna matata!