Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 2788 ggr
[Piaffen]
0

Lättridning

Det här med att rida lätt är ju något man brukar göra i traven och så, Men nu har jag en fråga, När jag rider lätt så häver jag upp mig med tårna vilket gör att jag då inte har en nertrampad häl längre, Så jag har en känsla av att jag gör fel när jag ska rida lätt, Så hur ska man egentligen göra för att samtidigt ha en nertrampad häl? Tacksam för svar

[silkesnosen]
0

Tänk dig att du reser dig upp från knät…att skänkeln är kvar och givetvis måste du lägga tryck i stigbygeln för att ta dig upp… :)

[Piaffen]
0

Tack, Det är väl bara att börja träna då :)

exitingsvillemo
0

Du har helt rätt i att du inte ska häva dig upp med tårna. Precis som #1 skriver, tänk att du lyfter dig med knäna, utan att lätta trycket i stigbygeln.

Träna på bara =)

MiaMaria
0

Testa att korta stiglädrena lite kanske? Samt en sak som brukar hjälpa är att sitt ner ett steg, stå två. Gör så lite grann varje dag så ska du se att de hjälper. Brukar vara svårt tille n början om man inte har balansen på plats men ger sig snabbt. Är du rädd att du även använder handen/tygeln när du reser dig så rätt på ett fegsnöre mellan D-ringarna fram på sadeln o håll i de samtidigt som tygeln så slipper du riskera att dra hästen i munnen.

[Piaffen]
0

#3, Tack :)

#4 Jag gör så även med korta stigbyglar, Men jag ska testa det där med att sitta några steg och stå 2 steg :) Tack! Det ska nog gå bra, Jag brukar inte balansera upp mig i tyglarna.
Tack så hemskt mycket!