Det här med ridstövlar
Ja det är inte helt lätt!
Jag är nämligen på jakt efter ett par snygga stövlar med dradkedja bak på som passar bra till dressyr!
Det finns dock nästan inga som passar mig efter som jag har så konstiga mått: 38-39 i skor, 34 i vadvidd och behöver ett par stövlar som är ca. 51-54cm höga på utsidan (är ju ganska lång 177 och har långa ben).
Ni som är långa, vad har ni för stövlar?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Kan ju tillägga att jag har hittat ett par begagnade som jag inte skulle ha möjlighet att prova innan som är 51cm höga, är lite rädd att de kan bli för korta när de sjunker ihop :S
Men annars så stämmer måtten perfekt!
/ ElinH

De flesta går ju att måttbeställa?
Cavallo har VÄLDIGT mkt storlekar och går att få billigare genom att man inte mått beställer. Jag har underliga mått (inte lång, tvärtom) och fick mig bra stövlar billigt med rätt mått på så vis.
Mät inte på utsidan utav längd, utan upp till knävecket, bågen på yttersidan vill du ju ha högre ;)

Ni som har korta vader, vad har ni för stövlar? :P
Nej, förlåt jag ska inte förstöra din tråd! :D
#2 Ja fast det är ju tyvärr väldig dyra :/
/ ElinH

#4 Cavallo?
Vad är väldigt dyra för dig? Jag köpte ett mellanalternativ så som jag ser det, för omkring 4500 tror jag det var jag betalade.
Dyra stövlar för mig är kring 10.000, billiga under 2000. Så för mig är det att komma undan med bra stövel inte allt för dyrt.
För mig är det mellanklass stövlar överlag, de har några finare dyrare. Och vill du köpa stövlar för under 2000:- får du nog stå ut med att de mest bara kommer i standardstorlekar.
Ja för en stackars student är de inte direkt billiga om vi säger så ;)
Nej jag vet hur det ligger till med priser osv. och förväntar mig inte världsbästa kvalitén heller, men för mig är 3.000 maxgränsen.
Det jag tittar mest efter är ett par som är riktigt höga i skaften men ändå smala och i storlek 38-39. Om de nu finns där ute till det priset.. känns tveksamt men ändå, kan ju alltid fråga om någon vet :)
/ ElinH

#6 Jag har tittat lite och hittat följande:
Cavallo har i sina färdiga storlekar en storlek som är 5½ 50/35, det skulle väll kunna passa?
Cavallo Talent, allround mot dressyr, ingen kedja. Kostar omkring 2500kr.
Cavallo Grand Prix Plus, dressyrstövel med kedja innerfram, jag hittade den för 3500
Grand Prix är aningen billigare normalt sett, men tror normal pris är på omkring 3500, calevo har de för EUR-299
Tyska Loesdau har rea på ett par Cavallo-modeler, du kan bla få Winner (allround mot dressyr, ingen kedja) i storlek 5,5-50/35 för EUR-289
Königs har standard mått som är 5-5½ 51-45/33 eller 6-6½ 52-46/34, skulle kanske kunna vara något med..?
Königs Favorit, allroundstövel mot dressyr, verkar blandat om det är med frontblixtlås eller inte, jag är förvirrad ang. det. Kostar omkring 3500 (calevo EUR-259)
Königs Oxford, allroundstövel mot dressyr, ingen blixtlås. Kostar omkring 3800
MH, GG, Treadstone (Field), Tattini, Acavallo, De Niro, Rectiligne stövlar finns inte i bra standard mått för dina angivna mått. Hittade inte om Petrie har några standardmått som kan passa.
Tack för alla tipsen!
Ska kolla in alla du skrev, fast just nu hoppas jag på att köpa ett par Soubirac från en annons jag svarat på. :) (var ju inne på ett par Sergio Grasso förut, men de var tyvärr för korta i skaften för mig)
Cavallo har jag hört mycket bra om, men vissa säger att de är vääldigt hårda.. men jag ska prova ett par och se själv vad jag tycker.
/ ElinH

#8 De flesta Cavallo-stövlar är hårdare än de flesta andra. Gör att de håller längre, men tuffare att rida in och stelare att rida med.

Såg att det var en gammal tråd, men Cavallo junior finns ju.
http://www.henrikssonsridsport.se/page8.html
(Skrålla ner för måttabell)
jag jag har problem fast att åt andra hållet, jag har storlek 40 i foten ganska korta ben är bara 164, men breda vader så måste ha 45 minst i vaden vilket är svårt att hitta då de finns risk att dom blir för höga i skaftet. WIDE brukar ofta sluta vid 42 i vad och de kan jag inte ha :( har jättesvårt att hitta stövlar

jag har precis köpt bocajs nyaste stövel den är "töjbar" md resår bra för mig som har korta vida vader. kanon sköna, använt dem 2ggr andra gången på tävling , har inte fått ngt skav av dem. vet inte om det är en typsik dressyrstövel men den e verkligen kanon ! :)

Jag sålde ju av mkt av hästsakerna när jag la ner en period o då följde mina älskade ridstövlar med. Men nu när jag rider ordentligt igen så köpte jag mig ett par begagnade stövlar väldigt billigt. Det är märket LAX, dvs de som sen blev mountain horse. De är specielbeställda av tjejn som hade dem o antingen så har hon elelr jag väldigt ojämna vader så måste lästa ut dem innan jag kan använda dem. Får på mig vänster stöveln o de är jätte sköna så långt iaf =)