Tappade ridmuskler...
Jisses var på mitt första riktiga dressyrpass igår och konstaterade att under tiden mellan Juni och oktober har jag tappat alla goda ridmuskler och de märks mest i bålstabiliteten.. Priset för en sommar utan häst och full med annat som konditionsträning och fjällvandring. Jag blev ärligt förvånad hur fort man blivit försvagad när man plockade bort bara en ridlektion i veckan.
För jag är ju inte en av dom som just nu har råd med ridlektioner regelbundet eller ens att äga en egen häst. Just nu arbetar jag med en unghäst som ska ridas in och de kostar mig inget och ger mig mycket ny kunskap. Men de ger mig beviserligen inga ridmuskler ännu då vi än så länge inte har suttit upp utan kör in pojken.
Har ni också märkt av hur fort man tappar musklerna och vad är de bästa sättet att bygga upp dom utan ridning? Visst lite ridlektioner kommer ploppa in när de finns pengar men inte så regelbundet..
fixa en yogaboll, ca 70-90 cm i diameter, och sitt på den när du tittar på tv, försök hålla fötterna ur marken. sitt både gränsle och istolsits och träna på din balans.
det är ett tips iaf :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Åh vilket bra tips! Det ska jag börja med direkt för jag är sladdrig som fasiken.
ja iom att man tränar balansen så kommer ju även en hel del bålstabilitet på en rickig yogaboll ;)

Hm..jag har inte plats för en yogaboll i mitt rum, bor i korridor och den skulle dominera min värld tyvärr.. men jag får väll offra min golvyta..
#4 hönät och en krok i taket. Viola problem fixat ^^ hängden i ett hörn kanske över datorn eller något, släng ut datorstolen och sitt bara på bollen istället :D

Jo tack jag har fatt veta att jag formodligen inte har en enda ridmuskel kvar 
Har ju inte ridit sa mycket de senaste aren da jag kopte shettisar och blev kusk istallet.
Men nu nar jag ar har i USA sa rider jag ett par hastar per dag. Och jaklar vad ont jag hade forsta veckorna efter alla pass!
Men envis som jag ar sa korde jag pa iaf. Och ja nu borjar det ta sig! Nu kan ja rida ett par hastar per dag utan att vara dod dagen efter. 
Men det var ju ett bra tips med bollen! Ska nog inforskaffa mig en sadan. Men far bli nar jag kommer hem igen..

#5 Kan hänga den ovanför toastolen… har en krok där ;).. inte riktigt redo att slänga ut min sköna Ikea fotölj vid datorn.. men de är ju en tanke..

Yey utveckling sker :) har under veckan försökt rätta till hur jag rör mig, sitter springer mm. och lite kanske de hjälpt red en lektion idag och de finns en förbättring, de är inte bra men de är bättre! Så nu sitter man med ridsår och ömma ljumskar och är ganska nöjd ändå.. och de är huvudsaken :D