Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 3898 ggr
exitingsvillemo
2010-10-11 09:56
0

Hackamore fundering

Red Vilma på Hacket idag för första gången. Hon är ju lite orolig i munnen vid vanliga bett, så tänkte iaf prova detta. Jag tänkte skriva ner här hur JAG upplevde ridturen på hack och önskar gärna lite svar från er sen, tala om om jag uppfattat det hela korrekt eller om jag helt enkelt inte har fått den riktiga känslan för hacket.

Jag upplevde att min normala ridning, med ytterst lite stöd i tygeln gjorde att bettet inverkade… Typ noll, zip, zero, inget… Jag fick korta tygeln ordentligt för att få ngn respons.
Tex när vi skulle ändra formen (låg-normal-hög) så använder jag ju främst tygeln för att placera hästens huvud där jag vill ha det, med placera så menar jag lågt eller högt. Med hacket känns det bara som jag kan ändra nosens possition (mulen in i bogen eller inte) vilket jag ju inte alls vill göra.

Under ridturen så dök det upp en brevlåda, som fick huggtänder precis när vi travade förbi, vilket resulterade i en rad bocksprång från min söta lilla tjej ;) Hade jag haft ett vanligt bett, så hade jag lyft upp huvudet så hon inte kunnat fortsätta bocka, men nu med hacket så vågade jag inte alls det, för hacket verkar väl inte uppåt (så att säga) som tur är så har vi använt rösten mkt på Vilma, redan från hon var föl, så efter ett rytande; Men VILMA!! Så gav hon sig och vi kunde fortsätta.

Förutom dessa 2 saker så fungerade det hela bra på hacket. Hon kastade inte runt med huvudet och kunde koncentrera sig på arbetet istället för bettet.

Men kortfattat så upplever jag att jag måste ha mer kontakt med bettet för att kunna ge små signaler. Om jag rider med korta tyglar, vart ska skänklarna på hacket befinna sig då? Och hur hårt spänt ska det vara runt nosen?

Bettet kommer vi fortsätta att träna på,jag tror att det bara är en vanesak, då den största oroligheten liggr i att hon försöker spotta ut bettet, på typiskt unghästvis. Men vi kommer även fortsätta med hacket, då hon trivs med det, bara "matte" kan lära sig att kontrollera det också

MillaJ
2010-10-11 14:02
0

Har nog liknande erfarenhet skulle jag vilja säga. Ett tag sen jag red med hack sist, men det är sant som du säger -att man får mer i handen samtidigt som man sparar munnen.

Kommer ihåg en gång när pållen fick ett spel och jag tog tag i tyglarna, då lossade kedjan och allt satt plötsligt väldigt högt upp :p men det gick bra…

Annars minns jag att min nerviga och lite oroliga häst blev väldigt lugn och tillfreds på hacket (ponnyhack).

LinaN
2010-10-11 19:53
0

Hack ska sitta hårdare än vanliga nosgrimmor, om du får in 3 fingrar på din nosgrimma så ska hacke ha 1 finger ungefär. Med kedjan ska du ha samma effekt som på en pelhamstång eller kandarstång, det ska bara flexa 45 grader från utgångsläget.

Själva nosplattan ska sitta ett till två fingrar nedanför det ställe där nosbenet sticker ut ur resten av hästens skelettskalle. man känner det som ett upp o nedvänt V vid nosryggens sida. Sitter hacket så pass högt upp riskerar man inte att den urbana myten att man kan knäcka nosryggen på hästen. (då kan man lika gärna knäcka käken om hästen trampar på tygeln med ett vanligt bett. men givetvis ska inte hacket sitta så lågt att det är precis över nosborrarna!)

Jag brukar använda hacket när jag rider ut på hyfsat lugna turer där jag kräver mer tempoväxlingar än form. det blir svårare att placera huvudet på hästen precis som du säger. Hacket hos oss är oftast det jag har när jag rider ut eller hopptränar

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
2010-10-11 21:36
0

Jag läste runt lite på nätet och infon som finns om hack är att bettets högsta ring (där sidostyckena sitter) ska sitta strax under ganachen samt att skänkeln yttersta del (där tygeln sitter) ska sitta i ungfär samma höjd som ett vanligt betts ringar, alltså vid mungipan ungefär.

Jasså ska det spännas så pass hårt? Kanske var därför jag upplevde det som att alla mina tygeltag blev fördröjda,för jag hade det ganska löst.

exitingsvillemo
2010-10-11 21:37
0

Vill bara tilläggaatt det är ett hack av "ponnymodell" samt att det inte finns ngn kedja på det, utan en läderrem.

Perly
2010-10-11 23:07
0

Inte läst svaren men har mitt egna hack rätt löst (ska se om jag kan ta någon bild nån dag), inte så att det går "över mulen" eller så men ändå löst. Vet inte om det är min häst som är ovanligt snäll av sig eller inte men arbetar henne i form m.m "slapp" tygel och mkt sitts & skänkel hjälper. Blir en hel del småtag i tygeln under ridturerna då hon har för vana att vilja gå lite snabbare än vad jag tycker, finner dock det mer effektivt om man inte har "spänd" tygel utan lite "slapp"/häng/luft eller vad man vill kalla det, ska se om jag kan lyckas ta en bild på det med…

Alltid Oavsett

MiaMaria
2010-10-12 10:58
0

För att ett hack för fungera korrekt så ska det även sitta korrekt, precis som Lina säger. Höjden spelar inte så stor roll som spänningen. Höjden reglerar var du vill att den ska ta meddans om du spänner för löst så blir hävstångskraften längre men svagare o du får ta åt dig mer av tygeln. För hårt spänt blir motsatt, du behöver inte ta något kanppt innan hästen lyssnar. Så från utgångsläge till att du tar i tygeln så ska skänkeln på bettet flytta sig 45 grader.

Att rida på hack för mig handlar mkt mer om att rida med kroppen, rumpan o skänklarna. De va faktiskt så jag lära mig rida en häst till arbete för många många år sen, en liten parantes bara.

exitingsvillemo
2010-10-12 13:14
0

Rider Vilma mkt med vikt och skänkel, men just att kunna placera huvudet lägre eller högre, där använder jag tygeln.

Ledande tygeltag använder jag också en del, på unghäst, när vi befäster sidvärtesrörelserna, tillsammans med vikt och skänkel.

Ska spänna åt hacket mer så får vi se hur det känns då =)