Framtung
Hejsan, Har en häst som är byggd framtung, hon är inte precis ung längre men hon är fruktansvärt pigg och fräsch för sin ålder. Men jag vill inte ha henne framtung längre och gåendes på bogarna.
Har hört att tempoväxlingar ska hjälpa men det verkar inte ge så mycket verkan på min pålle, Eller beror det kanske på att jag ger upp för lätt och lixom struntar i tempoväxlingarna (Vilket jag brukar göra i slutet av ridpasset) Eller beror det kanske på att jag rider för länge i ett visst tempo eller en viss gångart? Måste jag hålla på att tempoväxla oftare och snabbare än vad jag redan gör? Finns det något annat som kan hjälpa på en framtung häst?
Tacksam för svar!

Framtunga hästar har ofta ganska svaga bakdelsmuskler så där har du en del att träna. Klättring, löshoppning (studs) hjälper. Sen måste du få henne att trampa under sig mer och jag föreslår att du struntar i formen för hon går inte i korrekt form ändå om hon är framtung. Så strunta i var huvudet är och jobba mycket tempoväxlingar, byta varv, små volter, stora volter och andra rörelser hon kan. Rid max två varv åt samma håll i samma tempo åt gången. Aktivera helt enkelt. Hon kanske inte orkar lika länge på detta viset men då får du rida kortare pass istället. När hon börjar jobba ordentligt med rygg och bakben så kommer formen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag struntar i vad hennes huvud är, det jag vill är att hon bär upp sig lite mer med bakdelen i alla fall, (Det kallar jag form xP) Hur ofta kan jag backträna, Har många bra backar och bra skogsterreng. Jag vill ju inte fresta för mycket heller. Går det bra att löshoppa studs, hon får väl lika mycket muskler för det va? För jag är livrädd för att hoppa. :S
Tack så mycket!

Ja man bör kunna löshoppa studs :)
Vad bra :D Då tror jag att jag ska göra det i morgon, hur höga ska studsen vara ungefär? Hon har hoppat 120 i sin ungdom men nu brukar hon inte hoppa högre än 80 cm. Och hur många studs blir lagom att ha på raken och hur långt avstånd ska det vara för en D ponny? :)
Studsen behöver inte vara särskilt hög,det beror på hur många språng det är samt hur långa avstånden är mellan sprången.
Börja lågt och höj vid behov. Avståndet mellan är olika på hur hästen ser ut, prova dig fram.
En häst som är framtung kräver mktjobb att få tillbaka. Så förbered dig på en tid med mkt jobb 
Backträning är jättebra, både nerför och uppför. Du kan backträna ganska mkt beroende på backens lutning och hästens kondis. Lyssna på din häst. Galoppen uppför får hästen att arbeta ordentligt med bakdelen, ju mer lutning, desto mer får den ta i.
Skritten nerför gör att bakdelen automatiskt hamnar längre in under hästen, låt henne inte hänga i tygeln utan se till så hon verkligen parerar sin egen vikt korrekt,
Tack så mycket, Då kanske jag kan börja klättra mer än vad jag redan gör vilket jag gör ungefär en gång i veckan.
Om man då backtränar underlättar det i längden för oss i dressyren? :)

Japp det gör det eftersom hon bygger upp ryggen och bakdelen väldigt bra.
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 Klart det underlättar dressyren iom att hon sätter rätt sorts muskler,men framförallt så kommer det att underlätta för all sorts ridning,just tack vare musklerna hon kommer sätta.
Den korrekta formen, dvs när hästen använder sina muskler korrekt, sätterunder sig, bjuder framåt osv, är ju basen i all sorts ridning oavsett om du håller på med dressyr, hoppning, körning mm
När hästen har dessa muskler och villigt arbetar bakifrån, kan du börja ordentligt med dressyren.
Tack så mycket allihopa :)