Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 3565 ggr
HBKbruden
0

Sorg på hästfronten

Läger en egen tråd och inte i "godmorgontråden". Måste få skriva av mig lite, "tala ut"..

Idag var det ingen GOD morgon. En morgon och dag i tårar för mig. Inom ett par veckor står jag utan häst (iaf som jag äger. Mor har ju ett par, sålde ju även min tävlingshäst för ett par veckor sedan..). Ni som läste gårdagens godmorgontråd vet att jag var i slöinge igår med min 2-åring. Dystra prognoser fick jag där och att läget var allvarligt. Han skulle diskutera med andra veterinärer idag och ringde mig vid 9 imorse och sa att det inte fanns något hopp, alla hade varit överrens om att det var allt för komplicerat att åtgärda och minimal chans om alls någon om att han skulle kunna fungera i sportem. Nu väntar jag bara allt pappersarbete med försäkringsbolaget, sen får min underbara unghäst vandra vidare och jag får såsmåningom ge mig ut på hästletarjakt.

Felet då… Komplicerat.

2 gradig halt, gallig. Jag misstänkte OCD - men ack så fel jag hade. Han var först och främst väldigt vek i denna kota bak,  Det var mycket som var fel på den kotan. Vet. hade aldrig sett något liknande på unga hästar (mer vanligt på avelsston som burit på många föl). Skelettet var uppluckrat på sina ställen, kantigt skelett och inte rakt fint som det ska vara. Såg även ut som han hade en cysta i kotan. Inget såg bra ut med andra ord. Jag har svårt att förklara precis hur det såg ut, men väldigt tydligt när vet visade ett friskt skelett och beställning och man tittade på hans röntgenplåtar

Tårarna bara rinner - Han är den snällaste unghäst som finns och gör precis allt man ber honom om… Fy F*n rent ut sagt.

HBKbruden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på min pojke när han leker piaffträning som 1-åring.

LinaN
0

usch så trist…. :( det där med benen är så besvärligt. Vi har en häst i vårt stall som står med hovbroskförbening eller vad det heter, samt pålagringar i bägge framkotorna. Så vi kommer också få med stor sannolikhet ta bort en häst inom kort i stallet.

Vad är OCD, för mig står det för Obsessive Compulsive Disorder…. dvs mer eller mindre tvångstankar.

Han är jättefin pojken. <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

MiaMaria
0

TS, usch usch usch, lider med dig o tänker på dig!!

#2 Lösa benbitar, säkerligen felstavat men osteochondros, ja typ isf…

HBKbruden
0

Ja det där ben på hästar är som det är. Tack och lov är detta första gången i mitt liv som jag har problem med hästben. Vi har varit förskonade tills nu. Ajaj Låter inte kul med den hästen heller, hoppas det går vägen där!

OCD står för osteochondros, eller enklare uttryckt lösa benbitar.

LinaN
0

#3 o 4 tack för förklaringen :D

#4 tyvärr så verkar det väldigt kört för denna hästen, vetrinärerna säger att hon troliogtvis inte ens kommer hålla för att ta ett föl på innan avlivning. Och hon får aldrig ta ett travsteg till i sitt liv…. hur lätt är det att ordna? Så den 11e får vi se om vi åker med en tom transport hem eller inte…. :/

Det ärså trist sånt här, oavsett OCD, cystor, pålagring, förbeningar och annat….. blä *kräks på det*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HBKbruden
0

#5 :(

Nu när jag sitter här och för första gången i mitt liv och tvingas plocka bort en go vän inser baksidan med att ha djur (men vad hade ett livet utan hästar varit!!!). Fan vad det är tufft att skiljas från sina vänner. Men som mamma sa, Han slipper ha ont och lida. Det gäller att försöka tänka positivt även om tårarna trillar ner titt som tätt. Djuren har det egentligen rätt bra! Vi hjälper dem om dem har ont, vi kan avsluta deras onda om det inte går att göra något åt..

MiaMaria
0

#6 vilken bra syn du har på de hela! Önskar fler kunde tänka så när de kommer i den situationen du sitter i!

HBKbruden
0

#7 Nja, bra syn var nog att ta i. Det är nog snarare min mamma som försöka intala mig att jag måste ta mig igenom detta. Detta är min första egna häst, den jag har köpt för egna pengar och som jag står skriven på, så det känns förjävligt att behöva göra detta när han bara är 2 år gammal. Jag försöker nog bara tänka lite positivt i allt, så jag inte kollapsar totalt. Sen har jag i bagaget sorgerfarenhet sen tidigare, dock mänsklig sådan och det hjälper mig nog lite.

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*kramar om* vilken fruktansvärd otur!

Om det är den pållen som jag såg på annons så tror jag att det är medfött då han var väldigt vek bak på de bilder jag såg då.. så det finns absolut inget du kan ha gjort annorlunda.

HBKbruden
0

#Tack, kramar behövs.

Han var inte vek när vi hämtade han som 6 månaders, därimot var han redan då utåttåad på det benet som han nu har problem med. Men jag tror med på medfödda problem.

Lindbygarden
0

Känner verkligen med dig!

exitingsvillemo
0

Usch vad tråkigt, ja det är verkligen djurägandets baksida…
Jag har behövt tagit bort 2 av mina älsklingar under åren och detär bara hemskt.

Men,som Mia skriver, du har en bra syn på detta och tänker helt rätt. Det är vårt ansvar som djurägare att agera när vår väninte kan leva ett drägligt liv längre.

Kramar till Dig