Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettallmänt
Läst 1756 ggr
Invisible
0

Hjälp med foderstat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat mitt nya intresse;- beräkna foderstater. Enda problemet är att jag suger stenhårt på det… Är det inte fosfor som krångar, är det energin. Är det inte det ena, är det något annat som krångar, osv.. Pillrade i några evigheter, och fick till slut till en i alla fall skaplig stat. Jag behöver helt enkelt hjälp att förbättra den!

Den nuvarande foderstaten, samt höanalys finns att se på den bifogade bilden.

De andra hästarnas stater har jag fått kläm på, men Dexters fungerade liksom inte…

Foderstaten skall användas till en 16-månaders hingst.

Tacksam för hjälp. /Martina …och Deter.. :)

Lindbygarden
0

ska kika senare, använder du hippocampus

Dyblygiad
0

Spontant skulle jag vilja lägga till mer grovfoder, om han inte orkar äta mer hö så istället för kraftfoder lägga till lucern.

Jag tror på att låta småbarnen äta fritt på grovfoder men då krävs att man har ett för dem anpassat foder.

Behöver du verkligen ge mineraler?

Invisible
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Yes, Hippochampus!

#2 Jag vill ha honom på fri tillgång, men höet har för högt energivärde, har redan problem med energin i begränsad grovfodermängd. Mineralerna behövs för att täcka upp kvoten mellan fosfor och kalcium.

Insåg nu när jag satt och kontrollräknade att jag gjort två riktiga misstag! Så går det när man sitter på kvällarna och är totalt luddig i huvudet.. I det fält där man skulle skriva i hur mycket han beräknades väga som fullvuxen, skrev jag den nuvarande vikten. Och så skrev jag lusernen som eget kraftfoder, inte grovfoder.  Aja, misstag är till för att göras, och jag hann ju upptäcka det i alla fall! ;-)

Men samma problem uppstår ännu, med magnesium, kalcium och energi. De två förstnämnda ska väl inte vara farliga, men vad finns det för nackdelar med för högt energivärde? Påverkas han endast genom att bli energisk och riskerar att lägga på för mycket hull? Men så länge man ser till att han inte lägger på sig för mycket, borde det väl inte vara någon fara, eller är jag ute och cyklar?

Bilden är nya foderstaten.

Dyblygiad
0

Om det är för fosfor/ca kvoten så är det bättre att bara ge fosforbalans el calcium och inget bland mineralfoder.

Går han på lösdrift så skulle jag itne vara så orolig för hög energivärde, ge mer lucern.