cushings sjukdom/syndrom
Någon här med positiva erfarenheter av behandlig av häst ? Funderar ev att ta hand om en som har det här problemet, som inte står under någon behandlig och börjat få skav av sadelgjord ( står på ridskola) . Tyvärr har det ju också visat sig att hon har en tumör kom inte ihåg om det var binjuren…:/ men med den här sjukdomen har de tydligen antingen på´hypofysen men det är det inte, utan det är det lite ovanligare stället…
Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte vet så mkt om sjukdomen.

Tyvärr har jag inga positiva erfarenheter av Cushing…
De som händer är att de blir en tumör på hypofysen som i sin tur påverkar binjurarna som påverkar hormonerna och de är ofta äldre hästar som blir sjuka. Ofta får hästarna fång som följd av cushing. Även människorkan få sjukdomen. För hästarna går de att behandla för att hålla symtomen borta (dyrt!!) men den kommer aldrig att bli frisk igen, vanligt är att hästar med cushing symtom avlivas. Det är väldigt viktigt att man ser till så hästen äter rätt när den blivit sjuk annars kan den få diabetes eller insulin resistens.
Jag personligen hade inte tagit mig an en häst med denna sjukdomen, de skulle isf varit för att låta den somna…
Att ta emot en sjuk häst blir ofta dyrt och påfrestane både fysiskt och psykiskt. Jag hade inte gjort det, speciellt inte med en så svår sjukdom. tumör på hypofysen, om den växer kommer snart andra delar av hjärnan att påverkas och vad säger att inte tumören sprider sig med metastaser?
Nu är jag inte alls insatt i cuschings sjukomsförlopp men jag tror inte ens om jag vore Vet så skulle jag ta en häst med den sjukdomen.
sorry.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hej på er, tumören sitter i binjuren inte på hypofysen tack för era svar. De har sagt att eventuell medicinering kostar ca 1500:- per kvartal, så visst är det en del pengar. Tyvärr måste ju ägaren ha ut pengar då de ska skaffa en ny, så det blir ju tyvärr ingen reduktion på priset heller :( Usch får nog ta att vänja mig vid att hon blir avvlivad :( min favvo…
#4 Förlåt att jag säger det men att sälja en häst med den sjukdomen till fullt pris känns som rena rama rånet..
Jo, men de sa också att försäkringen kunde kanske tas över, men vet inte riktigt hur det är, men vet någon här, om hästen är försäkrad för X kronor, får man då det även om hästen ifråga är äldre ( 17 år) ( det handlar om en ridskola med dålig ekonomi )

Sitter tumören på binjuren? Då låter de inte som cushing för då sitter tumören på hypofysen.
Att sälja hästen till fullpris är ju helt galet! En sjuk häst ska antingen av djurskydds skäl avlivas eller möjligtvis skänkas bort, de ska va glad att någon tar sig an den.
Om jag minns rätt så sänks försäkringen med 10-15%/år när hästen är äldre än 15 eller 16 år, men de är nog olika mellan olika försäkringsbolag.
Måste säga att det verkar oerhört oseriöst att sälja en sjukhäst. Och dessutom veta att den är så sjuk. Inte nes säkert att försäkringsbolaget tar detta. Jag skulle nog släppa tanken på denna häst för även en avlivning kostar pengar. Det verkar som om nuvarande ägare vill slippa ta avlivningsbeslutet samt tjäna en slant på dina känslor för hästen. Oerhört grymt tycker jag.
Det finns så många fina, friska hästar här ilandet som man kan ha istället.
Cushings kan orsakas både av tumör i hypofysen samt på binjuren men det är betydligt ovanligare. Anledningen till att jag var intresserad var för att jag funkade bra med hästen i fråga.
Men det skulle ju _bara_ vara om en veterinär tror att det är möjligt att få hästen bättre med medicinering och att h*n skulle klara ett par år till som ridhäst; annars är det självklart mest humanast att låta hästen somna in.
De har inte gått ut med ett erbjudande jag pratade med en av de inblandade , de har tänkt att ta bort hästen . Men tänkte om någon visste mer om sjukdomen , om det skulle finnas något hopp.. det är mitt hjärta som klappar extra för h*n. Det är enda anledningen till att jag startade diskussionen. Veterinären hade ju gett förslag om medicinering men som inblandade personer där sagt nej till.
#9 Har aldrig hört taqlas om någon som haft några som helst positiva erfarenheter kring detta. Varken med sjukdomen ller medicineringen. de flesta tar bort sina sjuka hästar eftr att ha kämpat ett tag.
#10 så duhar själv/ eller nära dig erfarenheter av sjukdomen ?
# 11 Ja, dels har jag en vän som fick ta bort sin ponny pga. denna sjukdom, dels är min granne veterinär och en mycket god vän till familjen. Jag har lyssnat mycket på vad dessa två personer har sagt om detta. Tack och lov har ingen av mina egna hästar varit drabbade.