Första tävlingen!!!
Nästa helg ska jag vara med i min för första dressyrtävling någonsin! Det är ridtavarförbundet som har distriktmästerskap :) ska rida ett program utan galopp, först som CR och sen som dm-ritt. Så nu behöver jag alla tips jag kan få för en lyckad dag ;) hur länge brukar ni rida fram? tränar ni programet dagen innan eller det blir vila/uteritt? Tips på att en bra mellanskritt - hur fort ska det gå?
Börjar faktiskt bli lite nervös..

De du fårgar om är ju väldigt olika från häst till häst. En del hästar måste gå dagen innan tävling för att inte bli helt knäppa o vissa måste vila för att orka med en sån dag både psykiskt o fysiskt. Samma sak med hur länge du rider fram. Jag brukar rida va 30 min, vanlig framridning o sen går jag igenom delar ur programmet, men de är så olika beroende på häst, program, dagsform osv.
Mellanskritt är hästens vanliga skritt, precis samma sak som om den skulle gå på långa tyglar men att den ist går i form och arbetar aktivt genom ryggen. De går inte att säga hur snabbt eller sakta de ska gå utan även de är olika på olika hästar. I TR står de "3. Mellanskritt skall vara lösgjord och regelbunden. Hästen skall röra sig livligt men avspänt och med eftergift på tygeln, men tillåtas pendla med huvudet i takt med fotflyttningen. Bakhovarna skall sättas framför framhovarnas spår."

Glömde de viktigaste, LYCKA TILL o ha kul!!!

tack :) ngn mer som har lite tips? :)