Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2808 ggr
millanjor
0

UPPSITTNINGS PROBLEM!!!

Har en 7åring valack som är super trevlig i all hantering, men när jag ska sitta upp så får han total panik, tanken att sätta foten i stigbtgeln kommer inte på frågan. Kastar någon upp mig fort är det inga bekymmer, men då måste någon stå och hålla i honom och en kasta upp mig alltså  3 personer för en uppsittning, vi har provat med pall men det funkar inte.. någon som har något liknade problem eller några tips??

MiaMaria
0

När jag gjorde praktik i ett stall när jag gick i gymnasiet för många år sen så hade de en sådan prob häst, satt man upp i stallet va de inga problem men överallt annanstans blev han helt galen. Sen hade de även en häst som va tvärtom, du kunde inte sitta av Flört

Men till problemet, har du kollat så han inte har ont i ryggen tex? Ligger sadeln bra? Så inte den klämmer o skapar obehag, eftersom du inte kan sätta foten i stigbygeln men bli uppkastad går bra. Eller har de hänt något som gjort honom rädd?

Lindbygarden
0

Kan vara så att du kommer åt honom med tån när du sitter upp och då väljer han att springa undan.

Om han inte har ont ngnstans så skulle jag dela upp uppsittningen i flera delar och bara öva öva och öva..

Lägg vikt i stigbygeln, sen kan du träna på att stå på halmbal osv brevid honom..

millanjor
0

han reagerar inget när vi hänger i stigbygeln eller i sadeln utan problemet blir när vi kommer över hans höjd, skall kanske säga att pojken är 175cm när någon väl sitter i sadeln blir han lugn å jobbar gärna!

LinaN
0

jag hade börjat ställa mig på en pall när jag ryktar så jag kommer upp högre, precis som vid uppsittning, ställ hästen mellan en vägg och pallen och sitt upp på det viser, skaffa en HÖGRE pall.

Vi har ju en hemmasnickrad uppsittningspall i vårt stall, suveränt för mig med en häst som är så hög som han är (165) nu ställer han sig snällt vid uppsittningspallen men till en början vart det krångligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linnea
0

Min ponny gillade inte heller det innan, att man blev högre än honom när man ställde sig på pallen. Därför kröp jag ihop om gjorde mig så liten som möjligt samtidigt som jag sakta ställde mig på pallen och berömde när han stod stilla. Man kan börja i den änden när man tagit reda på att hästen inte har ont.

Vänj honom vid att pallen är trevlig, bredvid den står man stilla och är lugn. Beröm gärna med något gott. Sen tar man resten steg för steg.

Skynda långsamt så går det fortare.

millanjor
0

…vi kan stå på pallen utan någon större betydelse nu, det är när vi ska över honom. vi prövar oss fram tack tack…

LinaN
0

#6 gör som med unghästarna. luta sig litet åt gången, beröm varje gång han står stilla och jobba på sakta men säkert, puscha inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.