Vilka bett är tillåtna?
Har ju idag fått hem unghästen och tydligen är hon lite kärvig med bettet.
Ägaren har haft 3-delat på henne, det går ju men Vilma trivs inte med det. När jag vande in henne med bett så hade jag rakt bett vilket fungerade bra, så tänkte prova nu att rida henne på oledat för att se om hon trivs bättre med det. Men, till min fundering;
Ägaren vill ju börja tävla Vilma sen och jag vet att det inte är tillåtet med oledat i de högre klasserna.
Men är det bara som bridongbett (alltså med kandar) som raka bett är otillåtet eller gäller det alla klasser?
Har också ett 3-delat Ky Rotary bett som jag ska prova på henne, det tredelade hon har idag är det en ganska stor mitt-del på, liksom väldigt rundad, nästan som att det är "tungfrihet" liksom.
Tänderna är kollade och där ligger inte problemet.
Återkommer imorgon när jag provat det raka bettet
väntar med spänning på att få höra hur bettet fungerat!
Tyvärr är det ju så att raka bett är enligt TR förbjudna i alla dressyrtävlingar, hoppning vet jag inte.

Som #2 säger så är inte raka bett tillåtna, tyvärr!! 3 delade bett ska vara i samma material hela bettet samt att mittdelen inte får va rund utan den ska va avlång.
Nu har jag ridit henne på ett rakt SoftBit och hon är orolig i munnen. Hon tuggar frenetiskt direkt hon får in det i munnen och försöker spotta ut det, när det inte fungerar så gapar hon allt hon kan och tuggar i stooora tuggor.
Jag tycker det verkar vara typiska unghästgrejer, hon är helt enkelt inte van vid bettet ordentligt. Ägaren rider ju mycket på hack vilket tydligen har fungerat jättebra, men eftersom hon vill tävla så måste hon ju lära sig ha bett i munnen.
Jag kommer betsla henne hela denna vecka i allafall. Typ börja om som vi gjorde när hon var 1½. Låta henne stå med bettet i medans vi borstar och pysslar, samt sänka bettet ganska mkt och låta henne plocka upp det själv. Lite unghästträning med andra ord =)
För övrigt vill jag bara säga; vilken häst jag har fött upp!!!! Hon är helt underbar. Riktigt explosiv, framåt och självjobbande. Det enda tok hon hittar på när man rider, är att hon kan slå lite mot skänkeln, vilket hon gjorde igår, men det var det löjligaste jag känt i kickväg ngngång =) hon tog ett lite högre steg med ena bakbenet bara.
Va roligt att hon är fin i ridningen!
Tänk på att ha ett bett som inte tar så stor plats i munnen, hon kanske har en liten trut