Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 4379 ggr
amanda-h
0

Tips LA:1

Vad har ni för tips om man ska tävla LA:1?

Vanliga missar, bra saker att tänka på och liknande.

Ska förmodligen starta det programmet på klubbtävling med min medryttarhäst ;)

exitingsvillemo
0

Jag har själv aldrig tävlat den klassen så tyvärr kan jag inte råda om ngt specifikt moment som du bör lägga extra tanke bakom.

Kanske ngn annan vet?

nattisssss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har tävlat den ett par ggr, med 67% som bästa resultat och en andra placering. vet inte hur det är för dig, men se till att skänkelvikningarna inte börjar direkt vid A, utan trava in 2-3 steg mot domaren, och börja sedan, det tjänar du på:)

Hermelina
0

Jag har tävlat det programmet, men dock med uselt resultat.. ;) Har inga direkta tips att ge förutom det vanliga; ge extra mycket i ökad trav (oftast mer än man tror, domarna vill ju faktiskt se ÖKAD trav, jag får alltid lite minus på det för dom tycker att "hästen kan ge mer".. :P)
Samma i galoppen :)

Sen samma som #2 :)

Invisible
0

Rena, taktmässiga gångarer med nogranna vägar. Var noga med övergångar, få dem att se mjuka och lätta ut. Placera hästen korrekt innan skänkelvikningarna och planera din väg ut till spåret. Se till att hästen under hela programmet är alert, vaken och har god framåtbjudning, samt känslig för hjälperna. Detta kommer underlätta massor -självklart under hela programmet-, men framför allt i övergången skritt - galopp och i ryggningen.

Känns som om detta blev ett inlägg för dressyrtävling i allmänhet, och inte just för LA:1:an, men …whatever.. :)

amanda-h
0

Tack så mycket!

Lindbygarden
0

Överlag är nogranna vägar oerhört viktigt!