Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettunghästen
Läst 5752 ggr
LinaN
0

trotsåldern....?

Jag har hört att många hästar hamnar i en trotsålder ca 2-2½ år efter att de blivit inridna, är det någon mer än jag som hört något liknande?

Harry är nu inne i en period då han beter sig fruktansvärt illa, både från marken och när man rider. Idag skulle han bocka av medryttaren och sen när en annan tjej i stallet skulle rida honom för att "ta det ur honom" s höll hon på att flyga också. Han sparka bakut och hadde sig och det har han ALDRIG gjort förut. Tjejen som red känner honom väl sen innan och har hjälpt mig en hel del under våren som gick.

Någon som har råd att ge när det kommer till sådana här trotser?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

viktoria91
0

Jag har sto och dem är alltid i trotsåldernFlört

Mitt sto bockade mkt i början, inte av smärta utan helt enkelt för att testa. Jag gjorde som så att jag brydde mig inte om dte utan berömde dte hon gjorde bra så hon glömde bort att bocka. Markera jag med en klatsch på rumpan blev hon bara värre, märror alltsåOskyldig

Idag gör hon endast glädjebockningar vilket hon gärna får för mig så jag vet vad hon tycker är extra kul. Skrattande

LinaN
0

min gjorde det tydligen inte av några direkta glädjeyttringar utan han skulle ha av folk idag, vilket inte alls är likt honom.

Sen är den allra enklaste sak som att lyfta hovarna eller flytta sid sidledes på stallgången när man ska förbi helt omöjligt för hästkraken att förstå. utan han gör mer eller mindre tvärt emot eller inget alls.

när hovis var här i veckan som gick så började han göra spansk skritt, och det är en rörelse vi inte har tränat på alls, utan han gjorde det i ren protest mot att hon skulle lyfta hovarna på honom.

*sucka* känns som om allt grundläggande är som bortblåst från hans hjärna… :S

Mortalsaints
0

Vet att många unghästar brukar få en lite "trots" period när dom är ridna ett tag och börjat få upp kondition och såhär. MEn 2-2,5 år efter vet jag inget om. Antagligen testar han bara :/

Dyblygiad
0

Det ligger nog bra i tiden för det. 5 årngar är ju alltid värst, det är därför man har ett sto som man betäcker som 3-4 åringar Tungan ute Då har de hunnit bli ridna i 2 år och huvudet o kroppen kommit ifatt varandra. Mer balans och mer styrka och då orkar de protestera mera.

Lindbygarden
0

Jag har också för mig att jag hört att de har en sista trotsperiod som femåringar.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog olika bland alla individer. Har just nu en 5 åring som är som en liten ängel. Hon har aldrig varit i någon trotsålder.Oskyldig Har haft många unghästar som vi arbetat med och den enda hästen som ev hade lite trotsålder var ett halvblodssto. Fast hon var värst som 4 åring. Alla andra har varit Gotlandsruss och de har aldrig varit trotsiga.

MiaMaria
1

Individer… Jag har aldrig varit med om nå just specifict att vid si o så lång tid efter inridning så blir hästen trotsig utan de hör till individen. Men de jag däremot sett är att om hästen inte får vila ordentligt mellan omgångarna, tex rida 4 veckor - vila när den är 2,5-3 år och under inridning så kan den börja konstra, men inge konstigt med de, jag skulle oxå protestera då…

Däremot ston i ca 10 års åldern kan ibland upplevas som trotsiga, men i den åldern stiger de i härakin i flocken i de vilda så de är inge konstigt de heller, bara rent naturligt

LinaN
0

#7 min reds ju in när han var 3½ för jag ville spara på honom och dels så växte han väldigt mycket mellan 2-3 års ålder…. han gick ju från maxad D till storhäst bara på en sommar knappt :)

och vila har han fått varesig jag velat eller inte. Så där har det inte gått fel heller ^^

Det är väl förhoppningsvis något som går över inom ett halvår iaf ^^