PRE/Frieser vs halvblod
Har faktiskt vissa funderingar på att skaffa en frieser eller PRE som nästa häst. har försökt läsa lite om dom men tycker inte det ger mig något direkt då det har så mycket med individen att göra.
Har bara träffat en enda PRE på nära håll och den var knäpp ärligt talat, men känner inte att det var nåt bra föredömme då den var importerad från spanien och riden på deras vis. den kunde varken skritta, trava eller galoppera, bara gå i piaff o passage och "levad-galopp", alltid stressad. blir det en PRE så ska den absolut inte vara från spanien!
frieser har jag nog aldrig haft nån riktig kontakt med. mellan PRE och frieser lutar det mer åt PRE för min del, men kollar lite på frieser också.
dock undrar jag om jag kommer ångra mig sen, och sakna halvblod? sakna längningen osv. jag tävlar ju inte men ändå.
någon som har nåt att säga om frieser vs. PRE vs. halvblod? Allmänt om PRE/frieser?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ohh va roligt!! Självklart ska du ha en PRE!!!
Jag hade ju en hög både pre o friser när jag jobbade i sthlm. Ska skriva utförligare till dig sen, sitter på jobbet nu o svårt att få tid o skriva men återkommer i afton
Har haft halvblod halva livet och blev sugen på att testa PRE.
Det blev en, sen två och sen tre…
Har lagt halvbloden helt åt sidan och kommer enbart ha PRE samt att jag tänker ta föl på två fina ston.
De har ett super temperament, lugna och orädda, men med en enorm energi när man rider ( fast utan att dumma sig).
Sen är det faktiskt inte alla som har svårt för att länga.
De har en naturlig resning och samling, perfekt för dressyren.
Tycker verkligen du ska fortsätta titta efter en Pre häst

Något jag ska tänka på att kolla när det gäller raserna, nåt dom ofta har problem med? (t ex biljardering hos PRE)
#1 ser jag fram emot :D
#2 låter bra! då har du kanske lite koll på bra hästar "från insidan" så att säga? =)

Nu så e jag hemma o kan skriva
Jo jag hade ju en del pre:er, enbart hingstar. Den äldre, ja han e ju välbekant här, skimmeln, red jag väldigt mkt. Kan sumera dem som kloka, lugna, orädda o som Kimpa skriver med enorm energi när man rider, en sån arbetslust o vilja! Skimmeln kunde jag rida ut på med högbrunstiga ston, gå bredvid, bakom eller framför spelade ingen roll, han sa inte ett ord, trots att han betäckt tidigare. När man ledde honom däremot kunde ett litet huum komma men inge mer. Svartingen va lite lite mer hingstig men även han helt kontrollerbar. En annan skimmelkille han gick i flock med andra vuxna hingstar (frisrar o pre). Dessa 3 grabbar stod bredvid varandra i boxarna med bara vanligt galler emellan o aldrig att de va nå bråk, de va som om de stod 3 valacker där. Dessa 3 va allihopa från spanien. Sen fick jag även hem två juniorer, en ettåring o en tvååring. I spanien rör man iprincip inte hästarna förrän de ska ridas in (olika olika ställen men mer delen) o dessa två hade de kastat in i en transport o körde upp dem till mig. Fick valla in dem i stallet, totalt livrädda va dom, inte så konstigt kanske… Men två dagar senare gick båda o leda o en vecka senare va de hela tama, gick i hage osv. ytterligare en vecka senare fick de gå ut på stort bete o de kom alltid gnäggandes när man kom, så bra psyke, JA!!
Frisrar hade vi oxå en hög av, de är jag absolut inte lika förtjusta i även om de är trevliga hästar. De är ofta högre i blod än vad per än, vad jag uppfattat på vad jag upplevt. Stressar lättare upp sig o är inte lika tacksamma att ha att göra med.
Jag va väldigt anti pre innan o tyckte att de bara sprang o lyfte på benen men har helt ändrat uppfattning. Ska jag ha häst igen så SKA jag ha en pre, en hingst. Jag vill att den ska komma från spanien då de har (överlag än en gång) en så bra syn på hästarna, de är ingen dravel utan de är raka rör som gäller o då får man en bra häst.
De har ju avlats väldigt flitigt på pre sen de blev så populära o nu har de både fått storlek o bättre gång (för den engelska dressyren sätt). Men även så avlas de på den mer barock modellen. Men va VÄLDIGT noga med vartifrån du köper den. Jag stretchade skimmelgrabben o på inte alls lång tid fick han ett längre steg, trampade inte alls lika mkt luft som i början, även om skillnaden inte va jätte stor, men de gav iaf effekt åt rätt håll. Ska se om jag hittar före o efterbilder när jag har rätt dator, påmin mig kanske…
De jag tycker är en stor skillnad mot halvbloden är att pre tänker innan de gör något, många halvblod är för på eller vad man ska kalla de o tänker inte alls, svårt o förklara…
Vad du ska kolla, huuum, seriös uppfödare som gärna hållt på i många många år, som vet vad en "riktig" pre är för något. Briljaderingen är inte rastypiskt, de ska inte röra sig så, de är alltså ett fel, men tyvärr blivit vanligt när de nästan massavlas som de görs idag. Kommer inte på mer på rak arm nu.
Pust blev mkt text nu, vet inte om jag lyckats få med allt, vet knappt vad jag skrivit… Men pm:a din mailadress så kan du få lite bilder o kanske nån film om jag hittar

tack! har plöjt igenom allt text, låter bra! =) lite synd att PREn i vårat stall var så knepig, hade varit kul att testa den annars. men det var bara de som hade dödslängtan som vågade sig upp på honom :o) men fin det var den!!
Här kan du hitta mycket skoj att läsa om ang pre
Åhhh PRE är en sån där riktig drömhäst!

#6 har varit inne där och läst lite, men den stora frågan jag ställer mig är; vart är alla 2-års hingstar/valacker? 
#7 ja jag har alltid gillat dom =)

Nu har jag letat igenom alla hemsidor hos svenska uppfödare av PRE utan att hitta nåt intressant =(

#9 Spanien 

#10 har nog inte riktigt råd att åka till spanien och ta med mig en häst hem ;)

Av de jag sett så är de mkt dyrare i Sverige, även om du måste räkna med fraktkostnaden från spanien så kommer du billigare undan

Hur hittar man dom i spanien då? jag har inte möjlighet att åka dit…

Ska kolla film på en svart 2 årig valack nästa vecka =)
#13 Övrarps stuteri, pepino, gesta gård är några stora uppfödare i sverige som har kontakter i Spanien och hjälper en att få hit hästen.
Sen finns en kvinna som är bosatt i Spanien och har Stall Maria Ringvall AB
Lycka till med valacken annars
!
Bara för att jag började kolla runt på olika sidor fastnade jag för en föling som jag nu ska köpa
.
Åh va hopplös jag är tycker min man… Men det är ju så kul att köpa häst

ska kolla filmen på valacken nästa vecka först. är egentligen inte bråttom eftersom jag borde sälja blacky innan jag kollar på andra, men skulle hellre köpa ny först
men kan ju börja kolla i alla fall…
#17 tänk om det vore lika lätt för mig att bara gå och köpa en häst sådär 
Ska det prompt vara en tvååring samt är du intresserad av Lusitano också?

#19 mja det måste väl inte vara en tvååring, dock inte yngre tror jag, vill inte vänta allt för länge med inridningen… lusitano går nog också bra om jag gillar individen, kollar på halvblod också fortfarande så eftersom jag aldrig verkar hitta nån jag verkligen gillar. så jag är öppen för förslag =) priset har dock blivit ett stort farthinder för mig nu då jag planerar att betala hästen för egna pengar, och det är en kraftigt begränsad kassa jag har…
#20 ok för jag har sett ngr fina Lusitanos och de är ofta mer prisvärda än PRE. Men de ligger nog mellan 1 - 2 år.
#17 kimpa, va kul! Kan du inte berätta lite mer om henne?
Det är en liten HAN på 6 månader. Kommer förmodligen bli vit.
Pappan är Sveriges mest meriterade PRE genom sina framgångar på dressyrbanorna. Mamman har lämnat 7 avkommor varav 4 är visade och tre av dem har fått championtitlar.
Hans helbror kvalificerade sig förra året till SICAB henom att bli Svensk Unghingstchampion och få bästa gångartspoäng hingstar 1-3 år.
Har lagt handpenning på honom och ska hämtas hem i mitten av november.
Spännande
!
#23 Åhhh en liten han! Berätta gärna mer sen och vill gäärna se bilder också!
Varför tar dom bort all man och pannlugg på stona?

#23 vad roligt! :D
#25 Det undrar jag också, såg ett helt ljuvligt stoföl tror det var Kimpas som kommit precis? Riktig liten sagohäst, hon hade rakad man och svans.

Som jag förstått de så e de pga av att de ska växa sig tjockare o fylligare på så vis. Testa stubba din häst så förstår du 
#28 hemska tanke!! Jag tänkte väl att det var för att förbättra hästens utseende. Men skulle en PRE flytta till mig så skulle den minsann få ha manen kvar =)
Men hingstarna trimmas ju inte ner på det sättet.
#27 Vilket minne!
Helt rätt, kastar med den bilden du tänker på.
En del säger att det är för att manen ska bli tjockare… Möjligtvis gällande hingstarna isåfall då man rakar dem som föl och åringar, men sen ska deras man och svans växa fritt.
På stona rakar man svansroten helt som föl och 1-åringar.
När de blivit tre år och äldre rakar man ca 20 cm på svansroten för att framhäva deras fina rumpa.
Lika så gäller manen. De ska rakas i en mjuk båge, och vart man lägger högsta delen av bågen beror på hur halsen är. Dvs man kan lyfta fram halsen/ överlinjen på ett fint sätt.
#30 hon är ju så himla fin!
#33 Naaaw så fin!!! Jag vill också ha en

#32 ja jag fick en nyare film och blev jättebesviken faktiskt
den var lång i ryggen och lågställd och saknade gång helt 
#35 va tråkigt
.