Hjälp med ny ponny
Jag har börjat ridit en d-ponny som heter Remona (Grodan), hon är 14år & triangelmärkt. Dock så påverkar det inte henne, men hon får inte hoppa mycket..
Hon är väldigt stel, eftersom inte hon har varit igång regelbuntet på ett tag. Tycker även att hon har lite mindre muskler på höger sida. Samtidigt så är inte jag så van vid att rida ponnysar då jag gillar stora hästar mer (+170cm gärna)
Skulle gärna vilja ha övningar för att få hon lite mer lösgjord (både i paddock & skog) Hon har gått upp till MSV hoppning & LA dressyr så hon kan det mesta.
Tacksam för svar! :)
Om hon inte vart igång länge skulle jag ca skrittat i 2 veckor just för all muskla om. Tömköra ut i skogen och klätra upp och i ned för backar vid tömkörning. och klättra ut i skogen och träna i lågform.
Sen efter e 2 veckorna skulle jag lägga in trav också i 2 veckor. och tömköra, och tömköra ut i skogen och rida ut iskogen klättre. och lågform.
Och samma sak i galopp tököra och ute i skogen. ock rida upp och nedförs backar. låg form mm.
#1 Har inte tillgång till att tömköra.
Hon är inte så ute ur form. Hon har msuklerna kvar & kondition. Det är bara att hon inte har varit igångsatt regelbundet. Men hade tänkt att försöka klättra rätt så mycket, kan dock inte så mycket vägar där borta..
till och börja med så skulle jag ta reda på varför hon är snedmusklad. Är hon felriden? Stel i en sida och isåfall vart, bogen, rumpen?
Kort och gott så är det nog där du måste börja för att kunna träna om henne på rätt sätt.
Ta ut en hästmassör e.d och kolla igenom hästen ordentligt.
#5 Tror hennes skada kan vara orsaken till det.. Tycker hon är mest stel i högerbogen. Ställer jag åt höger bär hon upp sej jätte bra, men i vänster tar det imot.
Det är som sagt inte min ponny, så har inte tillgång till att göra sånt "/
Kan ju vara orsaken till t-märkningen som gör att hon har ont och felbelastar och iom det blir stel och felmusklad.
#7 Precis. Men tror inte att hon har ont, hon går på. Trampar bra under sej & kör gärna ett race upp för någon backe (:
Men tror ni att jag kanske skulle kunna massera i början eller slutet av varje ridpass? Dock så måste jag veta hur jag ska göra då oxå. Hon uppskattar det säkert då hon gillar att vara social :)

#6 Du kan väl prata med hennes ägare? Säg vad du tror är felet och vad du tror kan hjälpa, förhoppningsvis är de måna om henne och betalar därför massagen :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#9 Red faktiskt ut själv idag. Tyckte hon släppte lite i traven denna gång. Även om hon är lite tjafsig i skritten. Kan det kanske inte oxå vara så att hon behöver en lite längre uppvärmning, nu när hon inte har varit igång regelbundet?
Det är så svårt när man får sånna här frågor,och ge bra råd när det gäller en häst som är t-märkt.
Somliga t-märkta hästar fungerar ypperligt att promenadrida, det är ett gissel att det t-märks så många hästar då en del ägare vill ha ut sina pengar för att köpa ny häst.
Men en t-märkt häst får ej tävlas, inte ej klubbtävlingar, och får inte heller tränas för tävling som det heter. Alltså rida för en LC är också att träna för tävling.
Det kan vara så att hon är stel men som sagt hon är t-märkt av en orsak.
Vet du varför hon är t-märkt?
Att ge träningsråd till en häst som är utdömd vore för mig oseriöst framförallt när man inte har ngn susning om varför hon är utdömd.
Hoppas du inte tar illa upp nu utan jag vill bara förklara hur jag tänker så du inte tror att du inga svar får för att ingen bryr sig om att svara.
#11 Vet inte riktigt varför hon är t-märkt. Tror hon hade problem med något knä eller kota..
Hon går att rida som en normal häst i dressyren. Det är rätt så viktigt att hon går i rätt form för att inte belasta fel. Iallefall att hon inte läger all tyngd fram o.s.v.
Förstår om ingen vill svara, hennes ägare vill bara att hon ska få komma ut & röra på sej. Det är en ponny som gillar att arbeta, så då är det inte rättvist att hon ska gå i en hage varje dag? :)
Jag började rida henne mest för att kunna utvecklas själv. Hon kan så om jag gör rätt gör hästen det. Alltså vi kommer inte träna till något, vill bara att hon ska må bra! Det är verkligen en super mysig häst :)