Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 1302 ggr
LinaN
0

Uppdatering för hur det går

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo folk!

Det knallar på och hästarna går fortfarande på bete. Men nu börjar vi närma oss installning. Harry kommer bli ensam vallack bland storhästarna och kommer i västa fall få gå ensam i en hage. Vilket jag inte alls är glad för eftersom han då har visat tendenser till att rymma om han inte får ha storhästsällskap. Bägge de andra vallackerna flyttar till andra stall nu efter betet och shettisarna kan inte gå i vanliga vinterhagen då den ena fick fång i början av sommaren.

Men utöver detta så får han en större box i stallet, vi byter inte stall utan han får bara ny box ^^ Vi har fått tag på en ny medryttare som inte lämnar en i sticket och har skrivit avtal (förra kom ut 2-3 gånger med mig, sen hade hon honom själv och rätt som det var så hörde hon varken av sig eller svarade på varesig telefonen, sms eller mail.)

träningarna drar igång i september och det ska bli väldigt skönt o komma igång på riktigt igen. Vi hade tänkt anmäla oss till en CR-hoppning i oktober på 50 cm, dressyren får vänta tills nästa år då vi fått ordning på galoppen igen.

På bilden har jag hittat världens bästa kliställe ^^

JAg ahr allvarliga funderingar på att skaffa en egen blogg till/om Harry för det börjar bli rörigt i min egna blogg med häst, hantverk och allt däremellan ^^

Men detta vart iaf en liten uppdatering om vad som händer hos oss!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elli-kleo
0

Harry är så söt :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Cilla89a
0

Kul med uppdatering :) Och skönt med en större box, han är ju inte den lille killen ;)

För min egen del går det inge vidare på hästfronten, stålponnyn Japp, mår som vanligt prima ballerina, går i hagen, äter och skiter i princip ;)
Brimad är dock riktigt kass :/ Har haft mugg hela sommaren, jättesvullen och fullständigt jätte-sårig på alla sina 3 fina vita ben :/ Han har stått nu i 6 veckor, haft distrikt.vet. ute en gång som jag fick antibiotika salva av samt finadyn då pålle har ont + ett klinikbesök där jag fick en ännu starkare antibiotika salva och mer finadyn+butta :/ Så det har varit en kämpig sommar med att tvätta ben, smörja, dona och framförallt en dyr sommar ;) Dock verkar det som muggen börjar kaputilera nu…. Det läker, men det tar tid. Nu verkar det dock som pålle fått någon slags belastningshälta? Muggen har varit absolut värst på vänster bak, med mugg långt upp på skenbenet och benet har mest sett ut som ett elefantben. Och nu är han helt plötligt halt på höger bak? Där muggen varit lindrig och inte svullen alls. Så jag får avvakta och se…. Kanske bara något tillfälligt, att han snubblat till i hagen eller liknande, såg det av en slump när han och Japp blev rädda för något i hagen och travade iväg en bit för några dagar sedan…. Har inte varit alls halt i skritt överhuvudtaget på hela sommaren, så jag funderar väl lite på hur länge han varit halt höger bak igentligen….
Har dessutom jagat ny hovis nu konstant i en vecka, då min förra som jag haft nu i 1½ år alltså lika länge som jag haft Brimad inte orkar sko Brimad mer, p.g.a hans shivering som enligt honom har blivit värre.. Har dock lyckats få tag på ny hovis nu, en tjej som verkar super.. Men det återstår att se när det är dags för skoning om 2 veckor….
Så ser du ut på min hästfront, sådär ganska lagom pissigt….

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinaN
0

#2 vem har shivering? Brimad eller hovslagaren?

Cilla89a
0

#2 Brimad…. :/ En människa kan väl inte ha shivering?!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

MillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 tråkigt med sån himla mugg… vi hade det på en ponny en gång, fick bort muggen men ena benet var alltid lite tjockare efter detta.

Uppdatering från oss då:
Semestern är slut för Hottie och jag rider så mycket jag kan, har ju flyttat pga studierna som börjar på tisdag och Hottie flyttar på söndag men än så länge står hon hos föräldrarna -såå, jag kör 7mil enkel väg för att rida :p
Hursomhelst, hon verkar ha vilat sig i form för hon är taggad som tusan. Visst, lite stelare än när hon är helt igång men i huvudet är hon på gång. Har kommit åt galoppen rätt bra nu och har fått till lite enkla byten.
Ska provträna för en ny tränare (som kommer till stallet där Hottie ska stå) då jag inte kommer kunna åka till Karin så ofta som jag vill :/ Men ska fortsätta träna för henne så mycket jag har möjlighet till iallafall.
Ska försöka tävla nån mer gång i höst och har ett litet mål att kunna rida LA:3 i slutet på oktober, är ju inte säkert att det går men har nåt att jobba efter iallafall.

Bilden: Hottie och hennes semesterkompis Luvan.

LinaN
0

#4 ingen aning faktiskt men fick inte ihopa det bara ^^ därför jag frågade ^^ hoppas det löser sig med både hovis och muggen…. aldrig kul med mugg….

Har ni tatt en odling på det? kanske behövs en riktad antibiotika och inte bara en allmän även om den är starkare? Vi har ju en häst i stallet som är halvblod, har shivering och mugg… honom har de kladdat med salvor, penicillin och fan o hans moster och nu börjar det bli ordning på hans "mugg" det visade sig vara en kombination av streptokocker (tror jag det var) och svamp som gjorde hans mugg så svårläkt. men när han fick riktad antibiotika så tog det.

*håller tummarna*

Lindbygarden
0

Skönt o se att allt går bra med harry Lina! men vad har hänt med galoppen? Känner att jag missat ngt?

#2 Cilla, mkt trist att det strular så.. Har ni kollat så att han inte reagerar ihop med sol på ngt han har ätit? Gabrielle fick det ifjol och det ser ut precis som mugg men är mer aggressivt.. Fick både anti och kortison salva samt stå inne då det var som soligast och om det var fuktigt ute..

Jättetrist att det strular så för erRynkar på näsan

#5 Vila gör underverk!

Här har det varit väldigt mkt ickehäst realterat i sommar.

Har ingen ridhäst så jag väntar och väntar o väntarCool

#6 LinaN kommer du ihåg vad salvan heter?

LinaN
0

#7 tyvärr inte……

planen nu framöver är att banta bort en ca 80kg sommarfläsk från harry och sedan få upp hans kondition igen. Så det ska bort o frågas om man får lov att låna travbanan och köra intervallträning nån gång i veckan…. visst har ett par sträckor o intervalla på ändå men underlaget är ömsom blankhalt om det regnat de seanste 36 timmarna eller så är det nästan som asfalt för att det är så hårpackat.

så intervall/kondition och banta litet ^^ och ridning/träning 6 dar  iveckan står på schemat så fort hästarna kommit in från betet.

witch
0

Cilla,

jag tycker det låter som Brimad har problem med exem pga solen och ev att han ätit växter som ger solöverkänslighet. Det är ganska vanligt på sommaren när dom har vita ben. Min fux har bara ett vitt ben och det blir väldigt lätt rött och han får muggliknande utslag.

Läste på bukefalos att du hade funderingar på att avliva din fina häst. Ge inte upp, på din beskrivning tycker jag inte alls det låter som att han lider någon nöd. Bara du hittar en hovis med tålamod så löser det sig nog! Ett annat alternativ kunde ju vara att ha honom barfota bak och använda boots när du rider. Det är stor skillnad på hur lång tid det tar att verka ett ben och att sko det. Hoppas ni reder ut det, din häst verkar så himla trevlig och fin. :)

Perly
0

#0 Var in på bloggen och "tjuvläste", verkar gå riktigt fint framåt :)
Härligt med er första barbacka galopp också :)
Vet ju själv hur lovely det är att galoppera min lilla tös (tinker, 1.50) när hon är riktigt pigg och bara sträcka/räcka ut armarna =)

Tycker absolut att han förtjänar en egen blogg =)

Alltid Oavsett