Skumpig trav
Hej!
Har problem med att när jag har galopperat och sedan bryter av till trav, så blir det jätteskumpigt (och jag skumpar då…) Ser verkligen inte snyggt ut. Vad ska jag göra?!

låter som att det blir lite för snabbt och lite obalanserat?
försök ta tillbaka mer, räta upp överlivet mer och sitta tillbaka lite, skulle jag säga.
kanske nån annan kan fylla på?
medarbetare på djurskydd.ifokus

Tack för tipsen. Blir hårdträning nu xD

#0 bryt av till skritt och arbeta hästen åter i form från skritt några steg och sen trav med krav på form. Vad som händer är att du tappar formen, när hästen lär sig kravet att gå i form då kommer det bli bättre och när den är musklad så kommer det gå bra i trav också direkt.
En hel månad efter… Men i alla fall, för mig blir det ofta att hästen bryter av till slängtrav, vilket ju är extremt skumpigt. Så slappna av, sjunk ner i sadeln och gör halvhalter ner i arbetstrav är mitt ´tips.
Blivit bättre ännu? Annars kan jag säga att om man gör en halvhalt innan man går över till trav är hästen mer förbered och hamnar inte lika lätt i slängtrav/urtakt^^ Annars är det bara träning som gäller ;D
Alltid Oavsett

En träning som funkar på mina tjejer är att träna enkla byten på diagonalen. Då måste de tänka till ang halvhalter och genast så blir traven mer samlad efter att ha övat några gånger.
(Enkla byten, galopp in på diagonalen, bryt av till skritt 3-6 steg och sen ny galoppfattning.)
När man sedan byter ut skritt mot trav men bibehåller alla halvhalter så tappar man inte formen och det blir lättare att sitta till. 
Sträck på ryggen, spänn magmusklerna, tänk att du ska trycka ner dig i sadeln och gör en kontrolerad övergång! Lycka till :)
Alma
#5 nä inte 1 månad efter… 1 ÅR och en månad efter

#7 Kalas!
#7 toppen :)
sen kan man också pröva att göra enkla byten i ridvägen byt om volt, ska nog också fungera bra om man lätt tappar hästen på rakt spår då man inte rider på det raka spåret så länge :)

#9 inte ens det! 11 månader efter!! haha 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#9 och #12, jo upptäckte sen att det blev lite fel :p
Råkade nog titta lite för snabbt på datumet.