Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttävling
Läst 8210 ggr
elli-kleo
2010-08-07 02:02
0

Knoppar

Är rätt dålig på att knoppa och nu när jag ska vara med på lite små dressyr tävlingar vill jag ha knoppad man. Men det blir aldrig speciellt bra :(

Dom sitter dålig och blir ojämna. tjocka och täta närmast huvudet och tunna med större mellanrum närmare sadeln.

förstår att mycket beror på ojämn tjocklek på manen. men ska tunna ut den jämnare och prova igen.

men kan någon ge tips på hur man gör knoppar. hur många och hur tätt m.m.

Hur många knoppar gör du och vad är det för storlek på ponnyn/hästen?

finns det någon tummregel för ca hur många knoppar man gör på en viss storlek på häst?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lindbygarden
2010-08-07 19:48
0

Finns en bra artikel om knoppar.

Jag ser också gärna tips på "hårda" och hållbara knoppar, är själv helt värdelös på knoppning..Skäms

MiaMaria
2010-08-07 20:13
0

Grundtips för bra knoppar är en jämn tjock o jämn lång man, den får gärna va lite lte längre. Jag flätar alltid första delen av varje fläta "upponer" med händerna dvs som om du skulle fläta ditt eget hår alltså med lillfingret närmast mankammen/ditt huvud, då får man mer kraft o kan fläta hårdare. Vik inte knoppen utan rulla upp den, den sk strömsholmsknoppen, de är mkt snyggare

elli-kleo
2010-08-08 13:12
0

*putt*

Frågar igen :P ca hur många knoppar brukar bli lagom? ;)

Flamman1
2010-08-08 14:08
0

Det beror på hur manen är;) Jag brukar ha en "hästkam" och bestämma på den hur tjock jag vill att knoppen ska vara genom att sätta en snudd runt den och sen ta manen efter det.

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

viktoria91
2010-08-08 21:21
0

Det sägs att ojämt antal knoppar i man/pannligg betyder tur. Flört

elli-kleo
2010-08-08 21:57
0

#5 hehe jag har också hört det :P bäst att räkna noga inför tävlingarna så man har turen på sin sida :D

Men kan ni inte säga på ett ungifär hur många knoppar man ska göra? 8 eller 20? hehe ^^ bara ca hur många ni gör

viktoria91
2010-08-08 22:47
0

#6 Det beror helt på hästen! Har hästen tunn man blir dte färre och tvärtom. På en häst med tunn hals är dte ofta snyggare att göra mindre och fler knoppar då hästens hals ser större ut och tvärtom. Det är bara att prova sig fram.=)

[Zkold]
2010-08-10 12:06
0

Har knoppat min älskling ett antal gånger, alla går upp väldigt lätt trots jag gjort dem så hårda som möjligt. Han har väldigt tjock man. Sitter det bättre med man-tape?

Mujitsu
2010-08-12 13:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv brukar jag alltid få det till 9st knoppar vilken häst/ponny jag än gör knoppar på ^^
Det beror på att jag mäter avståndet med min mankam…ett drag blir en knopp…och så. För då blir alla jämna.

Lindbygarden
2010-08-29 13:07
0
Gudris
2010-08-29 13:43
0

Att sy knopparna är väl det stadigaste, men framförallt skulle jag säga att övning ger färdighet! Och man måste kunna fläta hårda jämna flätor annars blir det svårt. Som #2 skrev behöver manen vara jämn. Har hästen för lång och tjock man blir det lätt tusen ojämna knoppar och då är det snyggare med en ardennerfläta :)

Invisible
2010-08-29 22:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tränas inför hästskötar och ridexamen, och vi blir lärda att använda "Strömsholmmetoden" när vi knoppar, dvs. fläta, rulla ihop, och då använda samma snodd som vi avslutat flätan med för att fästa knoppen. Samt att alltid försöka få runt 12 knoppar. Knoppar luggen gör jag aldrig på min D-ponny, hur ""ovårdat"" det än ser ut, -hon får sådant enormt huvud! :o Men smaken är som baken, -delad!

elli-kleo
2010-08-29 22:24
0

#12 snygga knoppar!