Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettträning
Läst 3144 ggr
Neiah
0

Slår emot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Regina är riktig maffig & snygg i dressyren, men ibland så stänger hon bara av. Okej, även hästen har dåliga dagar, men tycker hon inte borde ha det så ofta.

Redan i skritten kan hon börja ''käfta'' emot. Stanna & stampa med bakbenet. I traven så kan hon göra en kospark & springa på tvären. Men i galoppen är hon värst. Sparkar & bockar.. Hennes bakben kan hamna vid mina fötter. Jag blir rädd att hon ska ramla omkull eller något. Men jag får hon aldrig att sluta.

Tillslut så ledsnar jag bara & låter hon fortsätta tills hon ger sej. Men sen så börjar hon igen. Det är mest i galoppen hon håller på. När jag ber hon bära upp sej eller ställa & böja. Hon var felmusklad men det har blivit mycket bättre nu, hon har ingen låsning eller är halt..

Vissa dagar så är hon ju bara pigg & glad! Det förstår jag, men jag känner ju av när hon är sådär sur.. Någon som har tips på hur jag ska få henne att sluta?

Gudris
0

Har du kollat så hon inte har ont någon stans? Bästa sättet att undvika bus är att hålla hästen i arbete. En häst med framåtbjudning som jobbar kan inte bråka. :)

Neiah
0

#1 Hon har alltid ett ''riktigt sto'' att säga. Hon har inte ont någonstarns, det är jag säker på (:

Det är det jag försöker. Det är när jag ber om någon då hon kan börja. Hon blir lätt tung i handen & då ger jag ju en skänkel. Så att hon ska vakna upp & jobba genom hela kroppen..

Vissa dagar har hon en suverän framåtbjudningen! Specielt om jag rider barbacka, då kan hon gå hur bra som helst. Något bocksprång kan jag leva med, det är ju mer att hon vissar att hon har framåtbjudingen & är glad o.s.v.

Alma-G
0

#2 Om hon går bra barbacka tänker jag på om sadeln ligger fel.

kaka1234567
0

Om hon går bra barbacka är de absolut sadeln

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Perly
0

Måste säga som de andra att det borde vara sadeln, antingen att den inte passar/ligger rätt (kollas lätt genom att ta tumme och pekfinger och dra dem från manken och bakåt över ryggen, "rykker" det så har sadeln antingen inte passat eller leggat fel), annars att hästen har dålig erfarenhet av ritter med sadel…

Alltid Oavsett

Gudris
0

#2 Hehe sånna ston har jag också träffat på. Min sköthäst under gymnasiet var sån. Hon hade en gammal skada och hade blivit avställd väldigt hastigt och lustigt när hon fick föl så hon hade enorma spänningar. Det enda som hjälpte var att arbeta uppmjukande och ha enormt tålamod. Om jag satt som en duktig ryttare och jobbade rätt så kunde hon slappna av och jobba bra, annars bara tryckte hon emot och sprang.

Ledarskapsövningar ska inte underskattas, de kan vara till hjälp också, så hon blir säkrare på din ledarroll. Har du testat sånt tidigare?

Om hon oftare busar med sadel, kan det ju vara smart att kolla så den verkligen passar, precis som de andra skriver. Sadelutprovare kanske är en idé.

Neiah
0

#3 #4 #5 Sadeln passar inte till 1oo%. Men jag kan inte prova ut en nu heller då hon är ''sommartjock'' (: Men sadeln ligger inte & trycker, tror mer att den är för stor på något sett. Ska försöka rida på mycket som möjligt barbacka, men hon är vääldigt skumpig & kan som sagt slå imot även där ibland.

#6 Har faktiskt inte tränat så mycket från marken. Mest bara att hon ska lyssna på mej (start & stopp) Kanske ska träna på det idag då?

Ston kan vara lite besvärliga, man säger inte åt dom, man ber ;)

Gudris
0

#7 Det tycker jag, gå in på natural horsemanship här på iFokus så kan du få bra tips från folk som verkligen kan. Jag har bara testat lite själv med att flytta och backa och så. Det gör ju hästen mer lyhörd :)

Hehe ja, Om man ber snällt så kan de gå med på det. Jag föredrar ston :)

Neiah
0

#8 Kan man ''öva'' NH i träns? Känns lite dumt att rida bort till paddocken med en grimma i handen, eller både grimma & träns på hästen (:

Valacker är nog mer min starka sida, men gillar Regina såklart! :3

[silkesnosen]
0

Du kan givetvis ha träns…det e inte utrustningen, utan ditt kroppsspåk o tydlighet, som det handlar om…..sedan funderar jag på cystor o annat som ston kan råka ut för……lätt att bara skylla på att de e ston…men precis som kvinnor kan de ju få allehanda problem!

Hmm rid barbacka, så mkt du kan….o fundera på hur du lägger till skänkeln.,..var befinner den sig….skänkeln e ju ända uppifrån bäckenet….gäller att ha koll på sin kropp på vissa ston….! :) Hmm se om du kan hitta ngn att byta sadel med i ditt stall…el lägg gelpadd el ngt medans du letar! 

Lycka till!

Neiah
0

#10 Min skänkel åker lätt fram när jag rider barbacka, så det är nog bra för mej oxå att skippa sadeln.

Visst bör man känna cystor som klumpar? Eller är det något hästen bara känner av? Visiterar hon varje gång jag rider & då har jag inte kännt några ''klumpar'' eller att hon har reagerat på något ställe.

Har en fårskinnspad under sadeln just nu, hon står på sommarbete så finns ingen möjlighet för mej att låna någon "/ Men vet en sadel som ligger bra på ''orginal stallet''. Dock är den väldigt dyr..

[silkesnosen]
0

Hmm tänker på cystor oo annat i äggledare, livmoder….inget man kan känna….de e ju kvinnor precis som vi!

Ston e ofta känsliga för skänkelns position…..bra träning för mig som ryttare……hmm låter ju bra att du vet en sadel….kanske byteshandel…lån….träna även vid sidan av" om du kan ta på henne överallt….känn över rygg o sadelläge speciellt….kanske klämmer det där, när hon ska samla sig extra ? Hmm se över din sits….o kämpa på….. :)

Sedan har många ston ett väldigt behov av  att aktiviteten känns meningsfull…massa variation…annars tröttnar de o hittar på dumheter….jag menar valacker e ju lite avtrubbade o kan snurra många varv på volt…jag gillar ston…ett sto som kompis e guld värt!!

[silkesnosen]
0

Tänk även på hennes brunstcykel…samband?!

:)

Neiah
0

#12 #13 Hon har brunstat klart ;) Hon var inte annorlunda då heller.

Har precis kommit tbx från ridning med hon (y) ALDRIG har hon varit så fin! Red barbacka &, ja hon var lite spänd påväg till paddocken men när vi kom in. Vilken häst! Jag behövde bara åka, stadig hand & lite driv i skänkeln. Helt underbar var hon. Vet inte vad jag gjorde annorlunda men hon vart så lätt i handen & maffig.

Inte en spark, hon sa imot på en skänkelvikning.. Men det var allt : D Nu måste jag bara komma på vad jag gjorde..

[silkesnosen]
0

Låter ju underbart…..tänk enkelhet, så lite som möjligt, så hittar du det ! Kanske var du också i ett annat menatalt tillstånd…el. hur var du mot henne innan….hjärnan e ju ändå det man påverkar! :) Lycka till!!

Neiah
0

#15 Var faktiskt inte trött , psykiskt eller fysisk. Har annars varit de dom senaste veckorna. Tänkte även att jag bara skulle slappna av & ta det hon ger :)

[silkesnosen]
0

#16 Låter som en underbar inställning! :)

Lindbygarden
0

Det är ju en ögonblicksbild men sadeln ser ut att ligga väldigt långt fram?

Jag skulle testa att arbeta henne på töm, då ser du om du kan kräva lite utan att hon går emot.

Strular hon även på töm så har hon antingen ont eller så anser hon att du inte ska bestämma vad och hur hon ska göra saker och tingOskyldig

Neiah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Tror det är en ögonblicks bild. Denna bild är fotad på samma ridpass (: Är väldigt dålig på att töm köra, fast har inte testat det så många gånger heller..

Red ett barbacka pass igår. En ridlektion. Utomhus var hon super. Framåt sökte kontakt & arbetade med bakbenen. Hon gjorde även något bocksprång i galoppen då jag lätt henne race lite. Lite roligt måste ju hon få ha? Men när vi kom in i ridhuset tappade hon lusten att jobba helt. Seg & tung. Hon kickade även lite i vänster galoppen..

En sak jag har glömt att skriva är att hon är en ex. ridskolehäst. Tror nästan att anledningen att hon säger ifrån är för att vi rider i manegen som hon har snurrat runt i år in & år ut. Hon gick mest nybörjarlektionerna då hon är så lugn & snäll & gör det man ber om. Som ridskolehäst rids dom inte för ofta utomhus eller i skogen.

Så mitt mål är att rida så mycket som möjligt utomhus, så att hon får upp lusten att jobba inomhus senare. Tror ni den planen kan funka? Ska även försöka få in mer hoppning/mararbete då hon älskar det.

[silkesnosen]
0

Låter klokt! mmm psyket e ju allt :)