Problem med dressyren nu
**Min ponny har varit halt nu några dag nu. I förr förrgår insåg jag dock att det troligtvis berodde på stelhet för ju mer han travade desto mer gick det bort. Så jag har ridit honom lite nu och han haltar lite men inte så farligt och det verka rbli bättre ju mer man rider. Han har ingen värme/svullnad eller något i nåt ben. Jag gick ner och ledde honom några varv i paddocken i trav och skritt ca 3 ggr om dagen och då har han blivit lite bättre, men nä'sta dag är han lite halt igen.
Men jag har ju ridit lite nu och det går väldigt dåligt, när han väl går i form så bara hänger han sig på tygeln och så är han väldigt stel i ett varv. Det är så jobbigt, för hur mycket jag än rider med sätet så går han inte frammåt utan bara hänger sig i min hand! Såhär gjorde han iof lite innan han blev sådär stel men ändå..
1: Gör jag fel i att rida/longera/leda honom när han är så stel?**
2: Ska jag tillkallamassör eller något annat som ni rekommenderar?
3: Hur ska jag göra för att få honom att inte hänga sig på tygeln? Han går bara upp med huvudet om jag driver på honom och så slutar det med att jag lir helt hård i handen och det vill jag inte! :(
Utred hästen hos veterinär om den är halt!

Han har inte ont i något ben, alt. rygg? En låsning i ryggen kan leda till dåliga kotor fram då resultatet kan bli att hästen biter sig fast i handen och hänger där, samt inte finner någon ärlig bjudning, då hästen har ont. Har du gjort en hältutredning? Säger samma som #1, åk till en veterinär och kolla upp saken. Jag tvivlar starkt på att det skulle ha att göra med stelhet.
Lånar honom bara under en period så det är svårt, jag vill ju att hästen ska ha det bra men samtidigt kan jag inte bekosta hur mycket somhelt hos veterinären - och ja det är jag som står för de kostnaderna.
#2 tror du att en massör skulle kunna finna låsningar ordentligt?
Han är inte halt längre nu,

Jobbigt, men man skall ändå alltid se hästens målmående framför sparbössans. Har hästen ev. ont, fixa problemet istället för att fortsätt rid och då göra den eventuella skadan värre.
Jag skulle välja en equieterapeut framför en vanlig hästmassör. Denne är oftast/alltid(?) utbildad kiropraktor, inom akupunktur, samt laser. H*n känner igenom hela hästen, och tar bort ev. spänningar och låsningar, letar på möjliga fel och kan då hänvisa specifika problem till veterinär.
Har man en häst på foder så får man ta alla kostnader om man har avtalat om det.
Kan tyvärr inte ge träningsråd när du skriver att hästen är/var halt och stel.
håller fast vid veterinär först för utredning och sen massör equiterapeut.