Få honom att vakna
Jag skulle vilja ha lite tips på att "väcka upp" en ponny som gått i dvala. Ska ge er lite bakgrund först.
Julle står på en privat ridskola, med 11 hästar. Allt är privatägt och ägaren är även utbildad ridinstruktör, och likväl håller hon instruktörsledd ridning så som turridning. Hon har hästar i lite olika raser och inriktningar (SM-dressyrhäst, islänning, 'skogsmullar', tävlingshästar för mindre klasser etc). Jag har ridit där i 8 år, men har det senaste året tillsammans med en vän fått ta ett helt annat ansvar i stallet, och vi rider mestadels själva.
Hästarna och ponnyerna lever ett bra hästliv, på lösdrift året om med rejäla vindskydd mm. Rids max 1-2 gånger per dag, och slipper den vanliga stressen på större ridklubbar osv.
Julle heter ponnyn jag rider, jag har ridit honom från och till i ett par år, medan jag haft en annan häst som jag ridit mycket på. Men nu har jag fastnat för lille Julle och kemin mellan oss stämmer!
Han är en welsh/arabkorsning på 132 cm över manken, och jag är ca 170cm lång, men då jag inte väger för mycket och inte är intresserad av tävling för tillfället funkar det.
Han har i ca 1,5 år gått mestadels nybörjarlektioner, och tappat "stinget" lite. Den vanliga framåtbjudningen, stödet mot tygeln, osv finns inte längre. Han har tävlat LA i både hoppning och dressyr, hoppningen funkar bra men dressyren är otroligt slapp.
Förr i tiden hade han en framåtbjudning, graciösa steg och man fick jobba med att hålla honom och få honom fokuserad. Nu går han och halvsover och man får hela tiden vara på med hjälperna.
Det jag försöker få fram hos honom är en trevlig framåtbjudning för att locka fram hans kunskaper som gått och gömt sig när ingen använde dem på en längre period.
Igår var en riktigt bra träning, men började väldigt segt. Fick jobba på ordentligt och till slut stöttade han sig mot tygeln, galopperade på en åttvolt och bytte galopp i de olika volterna. Framåtbjudningen var ärlig men hans intensitet i galoppen är inte den samma. Han har försoffat sig, så nu söker jag hjälp här.
Hur kan jag få igång honom, väcka upp honom ur sin dvala? Det verkar just nu som att en skänkelvikning är oerhört jobbig men han har ju tidigare klarat betydligt svårare saker.
Har ni möjligheter till uteritter? långa turer där det är mycket trav o sansade galopper med litet tjo o tjim för att väcka upp honom. Att bara harva paddock är ju ingen höjdare. Rid dressyr i skogen!
Skänkelvikning över grusvägen, öppnor och slutor, serpentiner mellan träd.
När min häst somnar brukar jag få väcka honom med något oväntat och roligt. '
Kanske funkar, kanske inte. Men det är ett råd iaf ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 Jag rider ofta ut, galopperar över ängar osv. Rider emellanåt dressyr i skogen, eller försök till. Brukar rida en liten skogsslinga på 15-20 minuter med som avslut en lugn galopp över en äng, innan vi rider in i paddocken.
Vid hoppning och uteritt har han den riktiga gnistan, men tyvärr släcks den när man börjar kräva mer dressyrarbete av honom.
Har ridit in och ridit till hästar, och känner igen känslan "nu förstår jag inte vad du menar". I och med hans kunskaper borde detta inte infinna sig, med tanke på hans tävlingsmeriter och vad han gjort innan känns det lite underligt. Det känns då som att man rider på en seg, sovande sak som inte förstår någonting. Går något bättre när jag hoppar av och gör övningarna med honom så sett, men när jags itter upp funkar det inte.
Han har gnistan vid hoppning och uteritt, men slocknar när vi börjar med dressyr.
Hmm han är förmodligen inte så musklad och smidig som förr i tiden….och han har ju också fått anpassa sig till att läsa många olika typer av hjälper…vilket också gör honom lite "trubbig" i vissa lägen!
Han har också fått lära sig att spara sin energi och ha en mer balanserad inställning…händer de flesta ridskolehästar…..som ryttare kanske vi tycker att det är synd, men det sparar hästen och tyder på viss klokskap.
Han har också förmodligen kommit att förknippa ridhus,,med monoton och, lugn aktivitet, då det e vad som förväntas av honom…så dressyrrid ngn annanstans…ge honom miljöbyte och hjälp honom att arbeta med sin kropp på ett varierat sätt…lätt med snedbelastningar på ridskolehästar…el. som jag, som tidigare ridlärare kallar dem "hjältar"!
P.s kunskap kan oxå vara en färskvara…ngt som behövs hållas aktivt! D.s
Lycka till!!!
#3 Tack för ditt svar!
Det som är knixet är att han inte står på ridskola, utan han går på lösdrift men går lektionsridning ett par gånger i veckan, på en paddock utan tak - vi har inget ridhus här.
Hade han stått uppstallad på ridskola, hade man nog sett en enklare lösning, men nu är det inte riktigt så.
Men antagligen så som du säger har han tappat lite muskler. När jag tänker närmare, är det nog så det är.
Hmm jo och det krävs verkligen mer än att han går några lektioner för att hålla igång o ja en del hästar blir slöare även av lösdrift….passar inte alla! Låter ju bra att du rider honom så att han kan musklas och gymnastiseras…behövs!
#5 Han rids ju självklart med regelbundenhet i hoppning, dressyr och uteritter. Men på dressyren har han ju tyvärr segat till sig lite, får nog börja muskla honom!