Tips om vad man kan göra.
Hej jag brukar rida en häst 1-2 gånger i veckan och ska rida han imorn. Han är en skogsmulle och är väldigt envis och gillar mer att skena runt på ängarna än att gå i form.
När jag är på banan och ska få han i form så får jag bokstavligen ligga över han och jobba neråt med tyglarna. nä men han är jätte envis och det är svårt att få ner han men när jag väl får ner han så håller det några steg om jag inte fortsätter så men vill kunna få ner han i form jobba lite med det men inte så jag får träningsvärk i armarna för det bara. så jag undrar om nån har något tips till mig hur man kan få ner han lättare och hålla han i form ? :) juste han vill hela tiden sakta av också även om jag skänklar till han och smackar, vad kan man göra där ?
PS: nej jag ligger inte ner på han men man kan säga så för att folk ska fatta och jag piskar han inte eller är elak mot han om nån undrar :D
Grejen är väl antagligen -av vad jag kan läsa här, att du håller honom "i form" istället för att ha ridit honom dit. Alltså, han går egentligen inte i form utan böjer bara på nacken -och om du då inte håller hela tiden så tar han ju upp huvudet igen.
För att få hästen att gå i en riktig form så krävs det en ordentlig uppvärmning, sedan kan du jobba med så många lösgörande övningar som du kan komma på. Volter och åttvolter -både stora och små, flytta för skänkeln, galopparbete med volter för att lösgöra kroppen.
När han jobbar i form riktigt så kommer troligen även att bjudningen framåt komma. Lycka till :)

#1 ok ska försöka med det, tack så mycket :D
Håller med #1.
Om du "tvingar ner hästen" går den bakom hand och böjer på nacken bara. En häst som är lärd att göra så är svårare att få i riktig form.
Kom ihåg att om det är en "skogsmulle häst" kanske den inte har superkondis och kankske tycker detta med att gå i form är lite jobbigt.
Lycka till :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#3 ok tack, han har bra kondis men förstår vad du menar :)
#4 Det är även skillnad på kondisen när det gäller att orka springa fort & länge mot kondisen att arbeta i form. Värt att ha i tanken :)

#5 ok tack , aa det ska jag ;)