Varför inte benlindor
Varför får man inte ha benlindor på dressyrtävlingar? :)
När jag föreställer mig en dressyrhäst så har den alltid vita benlindor x) Men ja, vad är anledningen till att man inte får har det på tävlingarna utan bara på framridningen?

En dressyrhäst ska va "clean" dvs inte ha en massa saker i onödan. Sen finns de även bovarna, under tex benlindor kan man "gömma" massa saker som sticker osv som gör att hästen rör sig på ett annat sätt än vad en skulle gjort utan…
#1 Okej, Jag förstår. Jo, Har ju hört att vissa hoppryttare gjort massa grejer med benskydden så hästen inte ska våga riva för då gör det ont.
Tack för svaret

Om du vänder på frågan Varför skulle du behöva lindor på en tävling? vad hade du svarat på den..
#3 Jag tycker ju att ett par vita, vällindade benlindor är supersnyggt.

#4 Okej men nu ska vi försöka tänka funktionellt och inte estetisk, på vilket sätt är lindade ben funktionella på en tävling där det i grunden handlar om rena gångarter och en häst som rör sig korrekt i olika rörelser?
Jag vet att min fråga ger de svar jag letar efter, det har INGEN funktion överhuvud taget, snarare tvärtom den döljer och stör ögat så att du ej kan se hur hästen i grunden är byggd och rör sig. För dressyr tävlingar är inte skönhetstävlingar även om de kan se ut så ibland..
Ursäkta om jag kan låta lite bitter, men ibland tycker jag att vissa frågor svarar sig själva om man tänker efter ett steg längre som att man vänder på frågan, varför skulle man ha lindor i en tävling som baseras på hur väl en häst utför rörelser och hur rena gångarterna är.. varför skulle man då dölja något så viktigt som benen?