Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 5033 ggr
Hermelina
0

Dressyrpass

Hur lägger ni upp ett dressyrpass ungefär? Alltså ett vanligt pass, utan tränare. Kan ni inte berätta ungefär vad ni gör och hur länge och så? Skulle vara jätteintressant att läsa!

Sen förstår jag ju att det är olika varjegång, men ge ett exempel! :)

[silkesnosen]
0

Brukar passa på att verkligen skritta extra länge, komer till arbete snabbare om vi är varma! Låter framridningen ta tid….vänder mycket…"sick-sackar" över ridbanan för att förtydliga hjälper, lösgöra och mycket övergångar…spenderar säkert en halvtimma med detta! Sedan kan jag vara mer intensiv(15 min)…med vad vi behöver öva på….viktigt med variation av övningar…och inte nöta på voltspår i all oändlighet! Sedan tar jag cirka tio minuter för nerjoggning i djupare form och därefter brukar jag "hoppa av" och skritta hästen till fots!

Eriky
0

Kommeterar nu bara för att jag gärna vill följa det här inlägget :)

ThunderClap
0

Min pålle är bara en baby fortfarande, så vi gör inte så väldigt mkt.

Som det ser ut nu skrittar jag fram på lång tygel, sedan brukar jag ta egenom lite halter och be om snabbare reaktioner, mer uppmärksamhet då han tenderar till att vara lite för långsam och ouppmärksam. Brukar sedan jogga igång honom och träna böjning för att få honom att slappna av och komma till handen och börja röra på ryggen. Brukar trava först i vänstervarvet där han är stark och sedan när han är uppvärmd där ta högervarvet.
Pausar och skrittar lite på halvlång tygel. Brukar sedan be om lite sidvärts utav något slag för att träna in det momentet och förbättra kvalitén (är under inlärning). Travar lite mera för att träna på att vara framme vid handen och stärka ryggen (lättare att komma åt honom på bana än ute), tar lite övergångar skritt-trav för att skola in hur man gör det korrekt och inte häver och slänger sig runt och brukar sedan galoppera några varv åt båda hållen, vartefter han nu blir starkare så tränar vi mer och mer att kunna gå in på volt. Travar sedan för att igen befästa mer lösgjordhet om det släppt i galoppen och sedan så är det avskrittning.

Håller på ca 30min plus fram och avskritt.

[Agilityvovven]
0

Jag rider bara för tränare, så har inte möjligheten att bestämma själv. Men ska förhoppningsvis bli medryttare snart, så kommenterar för att följa artikeln. Bra att få lite tips! Flört

MiaMaria
0

Ett vanligt pass på ridbanan med Clabbe  brukar ungefär se ut såhär

Då jag har 1,5 km till banan så skrittar vi längs med vägen på lång tygel, kollar av så start, stopp o svängar fungerar. Efter en stund kan man gå in på en skogsstig en liten bit o där brukr vi trava, på halvlång tygel och sen är de skritt längs med vägen igen. Väl på banan så börjar jag lätt plocka ihop honom, lång o låg form. Först i skritt, sen brukar jag variera mellan om jag börjar med trav eller galopp.  När han går lång o låg så kollar jag även av att allt fungerar igen i samtliga gångarter samt böjer honom både i sidan samt halsen för o mjuka upp. Allting sker i båda varv. Sen plockar jag upp honom lite till och gör skänkelvikning o öppna i trav. Därefter tar vi en skrittpaus. Sen brukar jag börja med galoppen, nu i ordentligt form i utgångspunkt, men jag varierar friskt mellan former i alla gångarter. I galoppen så börjar jag med att rida fram en bra galopp och sen rider jag mkt förvänd, brukar börja på 3 serpentinbågar o sen gå ner/upp på 4 för o sen gå in o göra sluta över diagonalen, ligga kvar i förvänd när vi kommer till kortsidan o sen rida skänkelvikning över nästa diagonal. Sen brukar vi göra lite enkla byten, kusen e just nu inne i en period när han blir såå stressad av vanliga byten så vi har gått ner till grunden igen. Efter de blir de skrittpaus igen. Sen brukar jag skritta i form, gör bakdelsvändningar samt tränar på att just skritta, kuse vill gärna takta så fort man kortar tyglarna så ibland kan vi skritta länge… Sen blir de trav, då gör vi mer skänkelvikningar, öppna o även sluta. Behöver jag göra mer i galoppen brukar vi avsluta med de innan jag travar av o skrittar hemåt på lång tygel.

De som jag gör hela tiden är att variera form o tempo, i samtliga gångarter. Har han varit duktig o gått 2-4 diagonaler i galopp i sluta/skänkelvikning så lägger jag ner honom ett varv o sen fortsätter vi med nästa grej alt byter varv. Rider mkt längs med spåret, är ingen volt-ridare, självklart rider jag volter men inte sitter o nöter varv på varv, rider även mkt innanför spåret för att checka av. Byter varv gör jag oxå ofta. Variation förnöjer Flört Varför jag börjar med galoppen när vi kommer till arbete är för att han lättare slappnar av o blir mer följsam efter galoppen. Vilktigt med Clabbe är att rida honom framåt då han gärna lägger i handbromsen men samtidigt att hålla koll på takten då han gärna "springer", så de är ett givande o tagande.

Hermelina
0

Intressant att läsa. :)

Jag rider mycket i skritt i början. Typ skänkelvikning, öppna, sluta. Mycket halter och vändningar så han börjar lyssna på mig för han kan vara väldigt seg i början , speciellt utan spö. Brukar också göra mycket serpentiner av olika slag.

Sen varierar jag skritt, trav, galopp. Typ galopp från skritt och tvärtom osv.
Även i trav och galopp gör vi serpentiner,skänkelvikningar osv.

Mycket övergångar och olika vägar som mjukar upp och så han lyssnar :)

Neiah
0

Såhär ser ett pass ut nu på sommaren för oss :)

Nu när hon står på betet så skrittar vi i ca 20min på långa tyglar för att komma till paddocken. Kortar sedan upp tyglen lite så att jag har kontakt med hennes mun. Gör några volter, kollar om start & stopp funkar & så. Travar sedan i en rätt så låg & rund form. Varierar rätt så mycket, hon gillar att kolla på allt annat x]

Travar inte allt för mycket, bara så att hon får komma igång & använda ryggen lite mer. Saktar sedan av till skritt & korta tyglarna så att jag har den normala längden för oss. Jobbar mycket med att ställa hon, böja på voltspår, skänkelvikning. Det vanliga. Kommer sedan fram i trav igen. Vill mest att hon ska använda ryggen, alltså höja upp den så det fokuserar jag mest på. Men mycket ställning på volter bruakr vi göra. Så att jag känner hur hon är. Trött, pigg? Arbetsvillig eller sur? Formar sedan mitt pass efter det :)

Efter traven får hon en liten skrittpaus innan vi tar galopp. Vårat problem brukar vara fattningarna. Hon gillar att ta ett bocksprång då eller en spark. Blir inte långa galopper, övergångar. Galopp till trav eller skritt. När hon vet vad hon ska göra, gör hon det rätt direkt :)

När jag nu har fått igång hon jobbar jag med det vi behöver träna på. Just nu är det att få hon att gå i rätt form. Hon har fått gå i fel i många år så musklerna byggdes inte helt rätt. Hög form för halsen & sedan försöker vi få med ryggen. Vissa dagar klarar hon det hur bra som helst, men andra dagar skiter hon i mina hjälper :o *Ston har sina åsikter*

Brukar oxå träna min sits, som tex. rida lätt utan stigbyglar o.s.v. Tycker det är jätte jobbigt men hästen klagar inte på att få jobba lite mindre. Travar av hon i en låg & rund form igen, skrittar något varv innan vi skrittar hem i 20min igen ^^

Det där är i stortsett ett vanligt dressyr pass nu på sommaren, rider mycket i skogen oxå såklart ;)

Em--ma
0

Såhär är mitt typ:

Först skrittar jag ut en runda på ca 10-15 min. Han behöver lång tid på sig för uppvärming.

Sen när jag kommer tillbaka så rider jag i lång och låg form, med mycket volter, skänkelvikningar,  Serpentiner. När jag känner att han är lösgjord börjar jag trava lite. Mycket volter, serpentiner och så. Han blir jätte mjuk och tycker det är kul om jag aktiverar honom HELA tiden och inte bara går runt och runt.
Mycket övergångar, halter.
han är väääldigt stel på höger volt, går utåtställd och saktar av när jag försöker böja honom inåt. Så brukar överdriva med inåtställning i skritt och börja trava från det.
Brukar lägga in några galopper, han kan inte galoppera så bra så brukar bara fokusera på galoppen och ingen form.

Sen när jag käänner att det går bra och han går fint i trav och skritt. Så brukar jag skritta ut en runda med en galopp så han får sträcka på sig..Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

MillaJ
0

Börjar med att skritta fram på lång tygel -10min ungefär. Sedan börjar jag arbeta skritten och då gör vi halter, skänkelvikningar längs fyrkantspåret -både med framdelen innanför spåret och bakdelen innanför i båda varven.
Sen börjar jag trava runt fyrkantspåret i en ganska låg form, jobbar med att behålla stödet/"suget" i handen då hon har lätt för att krypa lite bakom, och detta gör vi genom att göra tempoväxlingar och små längningar gång på gång runt fyrkantspåret. Hon ska behålla samma form och stöd vad jag än gör. Jobbar även med att hon ska behålla samma tryck i traven när vi kortar upp den och liksom inte bara sakta ner.
Ställer henne även både utåt och inåt medan vi gör dessa övningar som gymnastik (både runt spåret och inne på volter).
När detta funkar så börjar jag tex plocka upp formen lite och göra en del skänkelvikningar; både runt spåret, diagonaler eller bara ett par steg in från spåret och tillbaka igen.
I galoppen är det samma arbete som i traven -korta, länga, göra små och stora volter, ställa utåt och inåt och hon ska behålla balansen.
Övar på den förvända galoppen, antingen i en båge över banan och sen 2 hörn, eller en kortare diagonal och fortsätta genom hörnet. Åt båda hållen såklart.
Som avslutning lägger jag ner henne och travar av en stund, sedan avskrittning i ~10min (tills hon andas lugnt och svalnat av -om hon är jättesvettig så skrittar jag ju tills hon torkat).

Under passet ändrar  jag formen då och då, bara för att kolla att det går och att hon fortsätter som innan -även om jag ändrar nåt. Mitt i passet lägger jag ner henne i formen och fortsätter med samma övningar, sedan plockar jag upp igen och fortsätter…
Sedan får man ju känna efter om det behövs skrittpauser under jobbet också.

kaka1234567
0

Intresangt trod

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus