Sitta i trav..
Jag har försökt om och om igen men jag lyckas inte!
Någon som kan hjälpa mig hur jag lär mig att sitta ner i traven? Har även problem att sitta ner i galoppen. Som jag fått som dålig ovana efter en häst som bockade hela tiden i galoppen.

det är en ren träningssak. tänk på att vara avslappnad och använda magen, ofta gör man felet att man spänner axlarna och då faller allt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Har också haft det problemet jättelänge. Min nya tränare säger att jag ska slappna av, sitta rätt upp i sadeln, använda rygg och magmusklerna och vara rörlig i höfterna och verkligen hänga med i rörelserna. Jag har förbättras jättemycket på det här sättet=) Prova=)

Det handlar ju lite om hästen med, går den inte i balans så gör det ju att det blir mycket svårare att sitta ner, eftersom det blir svårare att hitta rytm med hästen.
Det bästa man kan göra i vilket fall som helst är att slappna av, sitter man och spänner sig, det kan vara omedvetet med så blir det ofta bara värre.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Alla säger att man ska slappna av, men när jag gör det, så går det inte, då kan jag inte sitta ner i galoppen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Stretcha insidan av låren, tänk att du har tyngder i fötterna som drar dig neråt. Sitt mitt på kussimurran med bra kontakt i bägge sittbenen.
Själv har jag ovanan att när jag blir osäker eller är på väg att åka av hästen så drar jag upp mitt vänstra knäoch lyfter vänster hand. Genom att tänka att jag har en sten eller ett ankare som släpar i backen under min fot har det blivit mycket bättre på mycket kort tid.
Likadant om jag säckar ihopa och kutar med ryggen när jag rider, då tänker jag att någon drar i ett snöre som sitter fast i toppen av hjälmen då sträcker jag på mig bättre. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#4 Samtidigt som du slappnar av ska du ju ta hjälp av tygg+magmusklerna och sen släppa ner benen=)

#4 då slappnar du av i fel muskler eller spänner dig fortfarande omedvetet i muskler som ska vara avslappnade 

#7 Men vadå, man måste ju använda musklerna för att sitta i traven. Man väl inte slappna av helt och hållet. Då ser man ju ut som en hösäck i sadeln?
#8 jag tror jag förstår hur du menar =) Nej du kan inte vara totalt avslappnad, då blir det som du säger, en säck potatis.
Slappna av främst i rumpan, du ska tänka tung rumpa ;)
Magmusklerna måste du använda.
Beroende på häst så är detta mer eller mindre svårt.
Känn efter så du verkligen hittar sadelns djupaste punkt. Läng dina stigläder, eller ta bort dom helt för en stund, det underlättar.
Slut om ordentligt med skänklarna, men spänn inte skänkeln.
I galoppen tänker du samma sak. Följ med i hästens rörelser, ökar den, så låt den öka tills du känner att du har en bra sits med ryggkontakt, sen kan du plocka ner.
Menar nturligtvis inte att du ska låta hästen fara fram som ett ånglok

#8 det var inte så jag menade. du måste använda vissa muskler, t ex magen, och du måste slappna av i andra muskler, t ex nacken-axlarna. jag tror att antingen slappnar du av i fel muskler, dvs nån av de muskler som SKA användas, eller så spänner du dig fortfarande omedvetet någon stans. eller så har du missuppfattat avslappningen och blir helt lealös i hela kroppen och så ska det ju självklart inte vara. men när du sitter på en stol så faller du ju inte ihop trots att du inte spänner dig eller hur? du sitter rakt, men är ändå inte spänd. du ska vara stark men avslappnad
Jag förstår precis hur du menar peppe. man ska slappna av i benen och låte de tynga ner i stigbyglarna sen fångar man upp rörelsen med bålen.

Mja, LinaN, man ska inte sitta mitt på musslan, utan på mellangården.
Då får man rätt vinkel i bäckenet.
Jag tror att en del av problemet kan vara att hästen travar för fort och inte i balans med tyngden bakåt. Båda två måste samarbeta för att det ska bli behagligt att sitta ner i traven.
Sträck på dig, hitta den raka linjen från axeln ner till hälen, ha händerna stolt framför dig med exakt lika långa tyglar på båda sidor om hästens hals. Skänkeln ska ligga invid hästen, men inte glappa eller trycka konstant. Var lite varsam så att du inte sitter och driver hästen framåt med bäckenet, utan sträck hela tiden på dig och bromsa hästen med kroppen, inte med tygeln. När du får hästen mellan skänkeln och handen kan du reglera tempot så att du hittar en behaglig rytm, utan att för den sakens skull behöva spänna dig. Funkar det inte? Ta hjälp av en instruktör!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#12 säger man sitt mitt på kusselimurran så hamnar man oftast bättre än de som säger sitt på sittknölarna. Jag vet inte hur det är med dem men mina sittknölar sitter i skinkorna ^^ och då hamnar jag på tok för långt bak.
Jag sitter mer rakt på, och mellangården på oss tjejer är ca 2-3cm lång om man ska vara riktigt kinkig ^^ Sen rä det ju långt ifrån alla som har så pass god anatomisk koll på underredets kringliggande kompisar. *fniss* Men jag förstår vad det är du menar :D

#13 Man ska inte sitta på knölarna, då blir det som du säger, helt fel. Så sikta på mellangården.
Det vill säga, inte på musen och inte på bakdörren, utan mitt emellan.
www.stuteriprecious.se

nu trådkapar jag lite ;) men vart tusan sitter bålen?
alla tajatar om bålstabilitet och bål hit och bål dit, jag vet inte ens vart den sitter?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#15 bålen är hela din bröstkorg och mage TROR jag, jag vet att bröstkorgen ingår i bålen åtminstonne :D
Ahnna? du som är en fena på det här med kroppar?
muskelkorsetten dvs mage och rygg som stark ger god bålstabilitet. Bålen är som sagt överkroppen utan utstickande delar

#16 Bålen är det som innesluts av revbenen, och som #17 skrev; utan armarna och huvudet.
www.stuteriprecious.se

#10 Det var ju det jag mena från början. Jag har lite svårt att förklara när jag skriver så det är inte så konstigt om du missuppfattade=)

Har ni möjlighet att bli longerade i skritt, trav och galopp är det ännu bättre för då behöver ni koncentrera er på sitsen.
Börja i skritt, utan stigbyglar, håll i framvalvet om du tycker att det behövs, men klamra dig inte fast i det.
Tänk att du är en marionett docka med ett snöre i huvudet som håller ryggen rak och avspänd. Glöm inte att inte titta ner, då faller du framåt och ur balans, vilket gör att du spänner dig.
Var avslappnad i benen, låtsas om att de är mjuk glass en varm sommar dag som sakta rinner på vardera sida om hästen. Tyngdpunkten långt ner i foten, gärna under marken. Tårna får gärna vara lite upplyfta, för att sitsen skall bli optimal.
Sen tycker jag att det är lättare att slappna av om man känner hästens bakben. Blunda slappna av i höfterna och försök känna när hästen lyfter växelvis höger och vänster bak, ta hjälp av den som longerar för att få det rätt.
Hoppas ni får möjlighet att bli longerade, det är jätte nyttigt.
Att sitta med tyngden på mellangåden var en jättebra förklaring tycker jag =) Precis så sitter jag i traven.
Du kan ju inte sitta direkt på kissen då hamnar du i framvikt, och bakgården hamnar du i bakvikt, rikta in dig på just mellangården.
Jag blir aldeles förskräckt när jag hör ridlärare som säger åt sina elever att sitta på rumpknölarna, det är ju helt galet, för att hamna mitt över hästen måste du ha kroppen mitt över hästen och mitt över är faktiskt mellangården.
Man kanske är skapt på lite olika vis "där nre" också?!?
Släpp stigbyglarna och tryck ner benen mot marken, liksom ställ dig i luften, då hamnar du automatiskt på din mittersta del, oavsett var den sitter =)
#21 det enda man är olika skapt därnere är väl att en del har litet längre och en del litet kortare mellangård. Men det är väl inte så mkt mer med det. Det borde ju röra sig om + - 1 cm.
va många olika namn det var i den här tråden på flickors lite ot men man blir lite full i skratt när man läser alla små smeknamn.
Kärt barn har många namn heter det ju
Jättebra tråd, man får många bra tips genom att läsa det ni har skrivit 
Jag måste bara få hjälp med en sak..
Jag tävlar en lektionsponny i dressyr, han har jättemysiga gångarter och väldigt arbetsvillig. Men trots att han är i form så har han en väldigt stor och något stötig trav. Jag har lärt mig att sitta ner i den men problemet hamnar i stigbyglarna :P Dom glider in för långt in på fötterna och jag får ingen stadig skänkel och kan inte koncentrera mig :( Jag försöker att trampa ner hälarna så mycket det går men stigbyglarna studsar bara in på fötterna hela tiden ändå och det blir så irriterande när man väl är inne på dressyrbanan.
Någon som har något tips eller kan hjälpa mig?

#24 Förmodligen hamnar du i sk. "stolsits". Det kan faktiskt delvis bero på sadeln. Rider du i en allroundsadel/hoppsadel så är detta ett jättevanligt problem! Även en dressyrsadel kan vara för mycket "stol" för ditt behov… Hästen är kanske ganska rund i kroppen och du liten i bäckenet?
Det kan också bero på att du omedvetet "skyddar dig" i den stötiga traven (vilket faktiskt många hästar får - eller STOR trav när de går i form) genom att spänna baksidan av låren.
Försök att känna känslan av att dina ben växer nedåt och vrid om dina knän en aning inåt mot hästen. Räta ut dina ljumskar. Att du tänker dig att du själv blir lite "inåt-tåad"…
.

#0 Rid konstant utan stigbyglar tills du känner att du har full balans utan att spänna dig!

Sitt djupt i sadeln… Börja i skrit att sitta stilla & fint sedan övergår du bara i jättelugn trav & tränar sitsen där när du kar en bra & stabil sits där kan du börja övergå till arbetstrav & så vidare!
Det är det tipset jag har… Lycka Till
#24, håller med #25, du hamnar förmodligen i stolsits, vilket är lätt hänt om man sitter i fel sorts sadel. Prova släpp stigbyglarna och kolla vart dina skänkar hamnar ngnstans när du känner att du sitter ner korrekt i sadeln. Hur sitter stiglädren i jämförelse med dina skänklar? För långt fram? För långt bak? Det kan göra mkt om stiglädren sitter fel i jämförelse med dina ben.
Längden på stiglädren är också viktigt, har du för korta läder så måste du spänna dig mer för att kunna lägga tyngd i stigbygeln, med längre stigläder hittar du automatiskt rätt när du sitter som djupast i sadeln och kan slappna av helt i benen.
Väldigt bra att läsa alla era tips för jag har ochså väldigt svårt att sitta ner i traven och jag studdsar hit och dit. Fast jag har en liten fråga, När jag rider lätt så slänger jag mig lätt framåt och det gör jag när jag saktar av ochså, och jag försöker att luta mig bakåt men då glömmer jag att fokusera på det andra sakerna te.x att hålla bena stilla. Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska kännas bra, har ni några tips?

Öva på en sak i tagen - och gå sedan vidare till nästa när det fungerar!
Har inte ridit på länge men jag har för mig att sitta "djupt" i sadlen (dvs tungt) och att inte ha för korta stig läder då det trycker upp en
okej, tack för tipsena :)
Träning! Man sitter verkligen inte bra med en gång även om man försöker haha. Jag har övat och övat på en (från början) studsig travare. Nu känns det som man hittat balansen i kroppen och jag sitter bekvämt trots jag sitter ner.
Föredrar faktiskt att sitta ner numera