Vad tycker ni om longeringssystem
Ja, Vad tycker ni om longeringssystemet?

Vilket? De som kallas för bla pessoasele eller?
Förstår inte heller riktigt vad du syftar på?
#1 Vet inte vad det kallas, Men har sett det på hööks, googlade fram lite bilder och hästarna ser inte alls ut att gå i en fin eller ärlig form. Det är en rem som går bakom hästens bakdel och sen är det som en inspänningsgrej som spänner in huvudet.
#2 Har sett det på hööks, Rem som går bakom baken på hästen och sen spänner in huvudet på hästen. Googla på bilder om longeringssystem så ser du vad jag menar
#3 det kallas pessoasele tror jag ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#4 Okej, Det visste jag inte, Varför gör det det? :)
Ska bara användas av ngn med mkt kunskap o vid vissa tillfällen! Är för att uppmuntra hästen att "trampa under sig"……ska spännas mjukt! Går även att göra när man tömmkör genom at lägga den yttre tömmen under rumpan…….kan bli kraftfullt, så jag rekommenderar det bara till erfaren hästmänniska, som kan motivera användningen vid det tillfället o på den hästen! Hmmm detta gäller egenligen all inspänning…ska användas restrektivt, med god kunskap och motivering!

Jag har aldrig själv använt ett pessoa-sele, men stått med när flertal olika personer använt det på sina hästar. Och ser inga positiva effekter utav ett sele som gör att när hästen är i delen utav steget där bakbenet hamnar bakom kroppen för att trycka ifrån så får hästen ett ryck i munnen.
Selen gör att hästen i vartannat får ryck i var sida utav munnen. Enligt mig får man en häst som då drar in huvudet för att undvika att bli ryckt, dvs krullar ihop sig. Du kommer aldrig få en häst som uppmuntras att jobba korrekt; att sträcka fram och ut genom att ge obehag i munnen eller dra den bakåt.
#6, Då säger jag väl så här, Tycker att om man har kunskap och kan så ska man inte behöva pessoasele eller andra inspänningsprylar. Men det är min åsikt :P
#7 Jag tycker inte häller om den där selen, Speciellt inte om den rycker i munnen på hästen. Det hade väl gått an om det enbart var en rem bakom hästen som bara höll inne benen, Men det blir ju inte häller en ärlig form, Hästen kan ju trampa under sig utan att bära upp. Jag tycker man ska klara sig utan remmar.

Kan inte säga de bättre an vad #7 gjorde. Har även jag sett folk använda den o ser inga som helst fördela i de, bättre o lära sig longera ordentligt (som är en sann konst) så man får hästen att jobba på ett korrekt sätt, både genom ryggen o så att den spårar korrekt.
Är definitivt av åsikten att desto mindre prylar, desto bättre! Använder själv aldrig inspänningar, sporrrar, spö(mycket sällan)….men jag har träffat hästar som vid vissa tillfällen behövt stöd…..o då krävs kunning person!
#10 Säger som du :)
Inget som jag skulle använda till mina hästar. Tyvärr tror jag att flera utan så mkt kunskap köper typ pessoalonger för de tror att det ska göra underverk..
Det är bara i "handen" på rätt person o under rätt tillfälle det finns nytta. Har alldeles för ofta fått se felanvänd utrustning i okunniga "händer"! Ibland behövs det även på lektionshästar, men då krävs en instruktör som ser varje hästs dagsform! o är uppmärksam på elev o häst!

#13 Försöker du säga att pessoa-selet i rätt händer ska vara bra för något? Vad och hur isåfall?
Talar den allmänt om inspänning……har dock sett det användas utan ryck i munnen! Om hästen är uppvärmd och ska ridas som en i raden av tävlingryttare…kan det vara viss uppvärmning…men visst anser at det finns så många bättre alternativ!!

#15 Får hästen inte ryck i munnen så är den så pass löst inspänd att den inte inverkar och är då bara lösa remmar som sitter på hästen.